Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3147 ggr
ANNIA
0

Skärmkapacitet-seg dator

När en dator är seg så brukar man ofta höra talas om att det kan bero på arbetsminne eller att det är nåt specifikt program som slöar ner datorn.

Men kan en skärm påverka så att det är segt. För min pappas dator börjar bli segare och segare och jag tror inte det beror på minnet i själva burken. Han har skaffat externt minne så han plockat bort i stort sett alla foton och annat.

Jag har varit där och rensat bort en del temp filer och sånt. Även satt ner återställningspunkten till 3%

Ändå upplever han att hans dator blir segare. Både när han startar/stänger den och även när han arbetar med nåt.

Själva burken är inte mer än ett par år, men tror att skärmen är äldre och det är en vanlig tjock skärm.

Så hur mycket, om nåt, kan en skärm påverka om det är segt eller inte.

Gustav-IV
0

Om datorn blir slöare och slöare så beror det troligen på att ni mer eller mindre omedvetet installerat massor skräpprogram som går hela tiden. RENSA!

En fragmenterad hårddisk kan också slöa ner något. DEFRAGMENTERA!

Ligger filer han ofta använder på den externa hårddisken så kan datorn bli långsammare.

Arbetsminne är INTE samma sak som det du kallar externt minne. Alltså blir den normalt INTE snabbare av att han har en eller tusen sådana.

ANNIA
0

Vet inte av vilken anledning du behöver använda stora bokstäver. För så luddig var jag inte.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag medveten om att det finns program som kan slöa ner datorer. Jag skrev också att jag rensat den på temp filer och sånt.

Trodde inte att jag behövde specifiera vad jag gjort. Jag har redan gjort det du skriver och lite till.

Det jag ville ha reda på är om en äldre skärm kan påverka en dator så att datorn blir slöare.

Gustav-IV
0

Om din fråga är "Kan skärmen göra datorn slö?" så är svaret "ja".

Är frågan om en och samma skärm med samma inställningar kan göra datorn slöare och slöare, så är svaret "nej".

Att jag skrev rensa och defragmentera med versaler ber jag om ursäkt för, men det framgick inte i ditt första inlägg att du tagit bort program och som sagt, defragmenterat hårddisken. Och jag ville bara vara lite extra tydlig.

En fråga: Varför tror du inte att mer arbetsminne skulle hjälpa?

ANNIA
0

Gustav-IV om hans seghet bara kom när han håller på med tex foto/bild program så skulle ett större arbetsminne funka för jag vet att just den sortens program kan vara väldigt sega. Men jag har ändrat/rensat/tagit bort på hans dator allt vad jag kan komma på och kollat virus och spioner. Han har inte mer installerat nu än att det upptar ca 1/4 av hårddisken.

Då han upplever att hans dator trots allt detta blir segare undan för undan även när han bara startar datorn så tror jag inte att det är för lite arbetsminne. Även om jag inte vet hur stort han har.

Men nu vet jag att det inte beror på hans skärm för han har haft samma skärm hela tiden till denna dator och vad jag vet inte ändrat nå inställningar på den.

Så han får helt enkelt lämna in den så den får gås igenom.

Hjortronsylt
0

Något som också kan slöa ner rejält, är om man har virus /trojan i datorn. Men säkert har du redan uteslutit det och kört Malwarebyte's och scannat igenom allt.

ANNIA
0

Hjortronsylt du har rätt i att jag redan har scannat igenom. Jag scanna med tre olika virusprogram. Hans eget (telia), nod32:s online och housecalls. Housecalls scannar ju även för olika spyware/grey/malware har även kört malwares antimalware. Det var ca 1 månad sen och det fanns inget då.

Kan i och för sig köra genom några av dom en gång till för säkerhets skull.

guraknugen
0

Att du har rensat temp-filer och sådant har ingenting med arbetsminnet att göra. Arbetsminnet, även kallat internminne, RAM-minne och lite annat, används av de program som du kör till alla möjliga saker. Vi pratar alltså om minneskretsar som är fast monterade inne i datorn, inte hårddiskar, flash-minnen och sådant.

När arbetsminnet börjar bli fullt börjar datorn använda hårddisken istället (om vi förutsätter att datorn har en sådan; nu för tiden finns ju datorer med SSD istället, men hårddiskar är ju fortfarande vanligast) och oavsett vilken superduperhårddisk du har, så kan du räkna med att den är väldigt mycket långsammare än din dators arbetsminne. Då börjar datorn att kännas slö, så detta vill man inte ska hända alltför ofta.

Det är främst när man kör många tunga program samtidigt som detta börjar hända och för att undvika det finns bara ett sätt: Mer arbetsminne.

Att datorn kan gå lite snabbare när man rensat filer från hårddisken kan säkert vara sant, särskilt om man använder ett omodernt filsystem, exempelvis FAT eller NTFS, som man måste defragmentera lite då och då (behövs inte när det gäller de flesta andra filsystem). De flesta har ju än idag något av dessa filsystem, så att defragmentera lite då och då kommer man väl inte undan i så fall.

Att rensa hårddisken från onödiga filer är annars bra ur andra synvinklar. Det blir lättare att navigera på hårddisken, om inte annat…

Även om man använder modernare filsystem, exempelvis ext4, bör man se till att man inte fyller hårddisken helt. Det är aldrig bra att ha en helt full hårddisk. Börjar det närma sig 80% eller så, kanske man bör se sig om efter en större hårddisk eller komplettera med ytterligare en om möjligt. Jag vet att man pratar om ca 95% för ext3 exempelvis, men varför vänta till sista sekunden?

ANNIA
0

Guraknugen jag vet inte vad som "hamnar" i arbetsminnet eller hur länge det ligger, det borde väl rimligen bara ligga kvar i det medan ett specifikt program är öppet eller kanske medan datorn är igång den gången men som sagt det vet jag inte. Vet dock en sak att ju mer skräp oavsett vilken sorts man har desto sämre brukar en dator funka.

Han är inte ens i närheten av att använda nå 80% tvärtom. Det han har installerat upptar ca 25% av hans hårddisk.

Det borde väl rimligen inte vara arbetsminnet som är problemet eftersom han upplever att datorn blir segare och segare även vid uppstart innan han ens börjat göra nåt. Om det gällde som jag sagt när han håller på med tex fotoprogram så skulle nog ett större arbetsminne göra susen.

Jag har varit där idag och scannat igenom den och gått igenom den igen. Finns inge skräp av något slag, han heller inte installerat några nya program sen jag var dit.

Däremot så märkte jag själv att hans dator är segare än när jag höll på med den för ca 1 månad sen. Sen vad som orsakar det, det har jag ingen aning om. Utan han får lämna in den och se om dom kan komma underfund med varför den blir sämre undan för undan.

guraknugen
0

#8: ”Vet dock en sak att ju mer skräp oavsett vilken sorts man har desto sämre brukar en dator funka.”

Nja, detta gäller bara Windowsdatorer, såvitt jag har märkt. Har i och för sig aldrig haft en Mac, så jag vet inte om det gäller MacOS också, men troligen inte.

I mitt nuvarande operativsystem har jag installerat hur mycket skit som helst och visst kan det leda till ett och annat, men jag har inte märkt att något har blivit slöare på grund av det.

Det som gör datorn slöare är om man låter fler och fler program köra samtidigt i bakgrunden. Det kan vara antivirusprogram som ligger där och hela tiden känner av om något virus hamnar på datorn, man kanske har schemalagt aktiviteter, man har installerat en massa finsser som gör diverse saker i bakgrunden och sådant. Ju mer sådant, desto mer arbetsminne krävs, ELLER att man ser till att så lite av detta som möjligt startas upp när man startar datorn. Ju mer man har som startas upp samtidigt med datorn i övrigt, desto långsammare uppstart också. Det kan inte mer arbetsminne råda bot på helt och hållet, men lite skillnad borde det bli, i alla fall om man hade för lite innan.

Sen glömde jag ju en sak också, eftersom jag inte kör Windows numera: Det finns visst något ”register” också som tenderar att växa hela tiden. När man installerar nya program växer registret (beroende på vad det är för program - en del lägger inte till något alls, andra hur mycket som helst). Ju större register, desto segare. Kommer ihåg att när jag hade Windows XP så provade jag att söka igenom hela registret med sökfunktionen i regedit. Det tog flera minuter…!

Kanske inte ett relevant test, då programmen knappast söker igenom hela registret eftersom programmen ifråga förmodligen vet var sakerna finns, men det tycks ändå finnas ett klart samband mellan stort register och långsam dator.

Till sist så kan det säkert också vara ett hårdvarufel på datorn, men då låter det lite konstigt att den successivt blir segare och segare. Jag tycker den i så fall borde ha blivit segare i ett enda slag, igår snabb, idag seg, typ.

AktieTrader
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ANNIA, om en dator är seg så har det INGENTING att göra med om hårddisken är fylld till 25% eller 80%. 

Om datorn är seg vid uppstart så beror det oftast på att datorn startar em massa program i bakgrunden. Har du en många (över 5-6 st) vid klockan (klicka på pilen så du ser alla).

Använder datorn mycket arbetsminne (inte hårddisken). Högerklicka på aktivitetslisten och välj aktivitetshanteraren och fliken prestanda.

Röd ring (på min bild) visar hur mycket minne som används just nu.
Blå ring visar mycket minne som har använts som mest. Detta ska aldrig vara större än vad som visas i grön ring.
Grön ring visar hur mycket minne som finns i datorn.

Kolla dessa värden när datorn är som segast, vid bildbehandling kanske.

Gustav-IV
0

Tänk även på att man under två år (den tid han haft datorn) normalt uppdaterar sina program, manuellt eller automatiskt.

En uppdatering av program kräver ofta mer prestanda, i form av mer arbetsminne och snabbare processor.

ANNIA
0

Ett samlat ett. Det med uppdateringen till det egna operativsystemet och andra program är jag medveten om.

När det gäller program som går igång automatiskt vid start och ligger i bakgrunden. Jag har plockat bort ett par stycken och skulle vilja plocka bort ett par till. Men då det inte står vad det är för program utan på dataspråk så vet jag inte vilka program det gäller. Det är tyvärr en nackdel för mig att jag inte vet datatermer/språk. Står det på ren svenska och/eller riktigt bra instruktioner så är det inga problem.

Det med registret det törs jag inte ge mig in i speciellt som det inte är min dator. Gällde min dator så hade jag provat för det värsta som kan hända är ju att datorn pajar och jag får installera om alltihop och det vill jag inte chansa när det gäller annans dator.

Enda shcemalagda som jag vet är inlagt är att den vid ett visst klockslag kör defender, ja förutom att det naturligtvis ligger aktivt hela tiden.

Aktietrader din dump var bra för jag kan ringa till pappa och be han kolla just dom grejerna.

Men är det nån som vill tala om hur det är gällande min dator för nu när jag fick nåt att kika på så blev jag fundersam, kanske jag behöver mer arbetsminne.

AktieTrader
0

Ja du behöver mer minne. Du använder nästan allt fast du bara har mej och opera igång. Du bör köpa en gigabyte till. Det kostar oftast ca 2-300kr. Sök här på ifokys efter pcwizard så har jag skrivit flera gånger hur man kollar vilket minne man har.

Det kommer kännas som en ny dator när du har köpt mer.

ANNIA
0

AktieTrader Tack för svaret. Knasiga är att jag inte upplever min dator som seg på nåt vis oavsett vad jag gör. Enda gången är när jag ska öppna och köra med IE den är alltid seg för mig.

ANNIA
0

Nu har jag installerat pcwizard och kört det, men då det är dataspråk så säger det mig ingenting.

När det gäller siffrorna från min förra dump så har jag testat med mina webläsare och IE drog iväg över och gav en topp på över 500 så kanske inte undra på då att den är seg för mig. Och hade bara strax under 400 utan att ha nån igång.

Har pratat med pappa men tänker inte skriva nå siffror här då jag inte är 100 att han gav mig rätt siffror. Om det var rätt så var det bättre proportioner på hans än på mina. Han får hålla koll under några dagar och skriva ner.