Livslängd på batterier till mus
Har skaffat sladdlös mus och sladdlöst tangentbord. Hur länge håller batterierna till dessa, vanliga AA och AAA? Är det idé att köpa laddare och laddningsbara batterier? Har ingen laddare för AA och AAA batterier fn, eftersom alla andra prylar verkar ha specialbatterier och egna laddare.

Man kan få tag på alkaliska batterier ganska billigt. Kjell & Company har haft specialerbjudanden med mycket lågt pris, och IKEA har bästa priset generellt. Just nu tar IKEA 17:- för 10 AA-celler, tillverkade av VARTA. De håller ganska länge i en mus, men i längden är det nog billigare med laddbara. Och så slipper man kasta en massa batterier.
Jag använder laddbara batterier i mina möss, och en erfarenhet är att det inte lönar sig med högkapacitetsceller. Celler med lågt mAh-värde håller lika länge som de med högt. De som har hög kapacitet är för apparater som förbrukar mycket ström. Musen har låg strömförbrukning, men de verkar läcka ur en del när den inte används också. Den "somnar", men det är ett viloläge som den kan väckas ur, och det rinner ur hela tiden.
Rent generellt gäller ju när det gäller några typer av laddningsbara batterier, att de har en viss självurladdning, vilket gör att de lämpar sig bättre till utrustning som drar lite mer ström. Att sätta dem i exempelvis en väggklocka som klarar av att gå med ett vanligt motorbatteri i flera år är väl ingen större poäng, kanske…
De flesta typer av laddningsbara batterier mår dessutom bra av att ”motioneras”, det vill säga laddas upp och laddas ur om vartannat. Li-Ion-batterier är väl inte lika beroende av detta som de äldre NiMH och NiCd-batterierna, men de mår väl inte direkt dåligt av det heller.
Själv kör jag laddningsbara batterier, inte för att det är mest ekonomiskt (har inte kontrollerat om så är falllet heller, men det känns troligt), utan för att det är bekvämt att alltid ha batterier till hands. Inte så kul om batteriet tar slut och man måste dra iväg till affären och köpa nya. Har ett litet överskott på laddningsbara batterier, så det är bara att plocka två laddade batterier, så kan man köra några veckor till.
Har märkt att trådlösa optiska möss tar en del ström jämfört med tangentbordet också. Byter säkert batteri kanske tio gånger i musen under samma tid som jag byter en gång i tangentbordet. Har inte testat detta vetenskapligt heller, utan gissar nu på ren känsla.
Jag brukar, helt i enlighet med det som fragår av #1, avstå från att välja de batterier med högst kapacitet eftersom jag vill ha de beredda att stoppas i en digitalkamera som slukar batterier som jag själv äter äppelmos (slurp, så är det slut…). Lågkapacitetsbatterierna tar slut efter några sekunder i den kameran, medan de bättre batterierna håller i någon timme eller två, beroende på vad man gör med kameran. Men i musen håller de ”sämre” batterierna i några veckor, så där duger de gott.
Brukar också köra ”refresh” på batterierna lite då och då. Batteriladdaren laddar då ur och i batterierna ett antal gånger (brukar ta en hel helg ungefär) och de blir lite fräshare efter det. Har fått tag på en laddare som faktiskt är riktigt bra, men tyvärr har den utgått ur sortimentet så det känns som att man hade lite tur som fick tag i en. Kan ladda fyra batterier, blandade storlekar, individuellt. Kan exempelvis ladda ur ett batteri samtidigt som jag laddar ett annat och gör ”refresh” på ett tredje samt låter den fjärde platsen vara tom, för att ta ett exempel. Många enklare batteriladdare kräver att man laddar i par. Många laddare har dessutom en inbyggd timer utan möjlighet att ändra tiden. Min laddare har inte det, utan känner istället av spänningskurvan under uppladdning. När spänningen nått sin topp och börjar dala är batteriet färdigladdat (eller snarare precis innan spänningne börjat dala, men man måste ju låta spänningen dala lite för att veta att toppen är nått, om man inte har tillgång till en spåkärring…).
Okej, ännu en himla massa helt onödig och fjantig information, men det är lugnt. Det kostar inget. Eller jo förresten, tid.

De flesta laddare som finns i handeln idag har "deltavolt"-kontroll, dvs de känner av när spänningen droppar. Se till att laddaren du köper har det, och om du hittar lågkapacitetsceller så funkar de alltså bättre till musen än de med hög kapacitet; de senare är bättre till kameran, men de laddar ur sig själv fortare. Och laddaren ska självklart kunna ta celler var för sig. Då kan du stoppa i en urladdad eller två medan ett par andra laddas, och laddaren sköter kollen själv. Många laddare kan ladda AAA och AA samtidigt, vilket kan vara bra om man har båda sorterna.
Det finns en tråd om laddare här.