Engelskt tangenbord, hur funkar det?
HAr fått tag i ett engelsk tangentbort, upplyst, om jag kopplar in det, hur fungerr det? Där å ä och ö finns, är det ju andr fuktioner….Köpte det på skoj, då det var upplyst och vattentätt och tänkte mig att koplla det till laptopen. Som jag tänker nu, så vore det nästan enkalre att leta efter å ä och ö som specialtecken än att behöva kludda på tangenterna!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vilka tecken det blir bestäms av datorns operativsystem och inte av tangentbordet. Tecknen som du ser på tangenterna är inte det som hamnar i datorn, utan det är tangentbordsdefinitionen som har angivits i ditt OS. Om du har svenskt tangentbord kommer tangenterna som sitter där åäö brukar sitta att ge åäö och de tre nertill till höger kommer att ge ,.- och ;:_
Du kan enkelt ändra i datorn till engelskt tangentbord, och då kommer tecknen som står på tangenterna att stämma.
Ok, , då är ju näsatn det enklare att ändra till engelskt i så fall och leta efter å ä och ö? MEn då får man väl leta under specialtecken för att hitta å, ä och ö? dessutom så är ju z knappen annorlunda
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Förmodar att du använder Windows av någon smak och det lilla minne jag har kvar av Windows är väl att man enklast får fram åäöÅÄÖ med Alt+siffror på det numeriska tangentbordet.
Annars finns ett program som heter AllChars, som försöker imitera Unix/Linux sätt att komponera specialtecken, nämligen med hjälp av en Compose-tangent. Man väljer själv vilken det ska vara i Linux, men med AllChars tror jag det är Ctrl, om man inte kan ändra till vad man vill ha.
Compose trycks ner och släpps, därefter trycker man ner två tecken som sedan resulterar i ett tredje. Exempelvis om man trycker Compose, släpper, trycker o, släpper och sedan trycker c och släpper, så blir det © (copyright, för er som inte använder UTF-8 och därmed kanske inte kan se tecknet jag just skrev).
När det gäller åäöÅÄÖ, så kan man förmodligen få fram dem genom följande:
Compose " o ? ö
Compose " O ? Ö
Compose " a ? ä
Compose " A ? Ä
Compose o a ? å
Compose o A ? Å
Allt detta finns givetvis beskrivet på AllChars hemsida och även i programmets inbyggda hjälp.
Dessutom får man ytterligare en cool finess med programmet: Makron…
Välj ett tecken, exempelvis ”<” som sitter bra till på ett svenskt tangentbord. På ett engelskt väljer man kanske hellre något annat.
Sedan gör man en lista över sina makron. Ett makro i detta fallet innebär att man låter text bytas ut automatiskt medans man skriver, ungefär som autokorrigering i en ordbehandlare.
Exempelvis låter men makrot ”mvhj” betyda ”Vänliga hälsningar\n\nJohnny Rosenberg”. ”\n” betyder i detta fall ”ny rad”. ”\t”=tab.
Om du sedan skriver ditt specialtecken följt av makronamnet, i detta fall ”<mvhj” så kommer texten du just skrev att bytas ut mot följande när du därefter trycker mellanslag, Enter eller punkt, och det fungerar globalt, alltså i alla program du använder:
Vänliga hälsningar
Johnny Rosenberg