Ska man köpa ett USB-minne idag så ska man köpa ett U3-minne.
DVS att man kan installera programvara på USB-minnet som körs från en egen startmeny.
Man kan alltså ha en egen webläsare, chat-program mm med sig och surfa på vilken dator man vill med sina egna favoriter och bokmärken och när man sedan arbetat klart så finns det inte ett spår på datorn efter dig…dvs inget installeras på datorn eller lagras temporärt:
En 2GB sandisk U3 kostar 575;. inkl moms och frakt på dustin.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093963
Och bl a här hittar du programvara för U3…vissa gratis och vissa kostar pengar.
http://software.u3.com/softwarecentral.aspx
Här finns gratisprogram som Firefox, Thunderbird, Gimp och Openoffice för nedladdning plus en massa annat gott.
Och allt körs som sagt direkt från USB-minnet.

wow det lät coolt!
wow.. Jag som tyckte att jag var inne nu när jag har ett alldeles eget USB-minne! 

Coolt också att Windows Vista kan använda USB-minne som cache. Dels slipper man ta upp värdefullt hårddiskutrymme och dels är USBminne snabbare.
Jag har läst en del om att U3-minnen är bra på att sprida virus då den inbyggda programvaran ersätts med elak kod.
Smart med flashminnen som cache! Jag tror det var Fujitsu Siemens som skulle släppa en bärbara dator utan hårddisk och endast köra flashminnen. Vet inte riktigt hur stort minne det blir, men det är ju en intressant utveckling.
Mvh // Johan

#1det går ju nästan att göra med ett vanligt usb-minne. man kan installera linux nimblex på usb-minnet göra det botbart och bota upp med det från vilken dator som helst. och sen kan man installera program på det och inget rörs på den datorn som man är vid:)

#4 Låter konstigt, jag trodde HD var snabbare än USB.
#7: Nej, Flashminnen är mycket snabbare en skivminnen. Jämför t ex med Microdrive vs. Compact Flash till digitala kameror.
I dagsläget kan dock inte flashminnen vara lika stora som hårddiskar. Därför har mp3-spelare med mycket utrymme hårddisk, medan de mindre har flashminnen. Fördelen med flashminnen är dessutom att dom är väldigt strömsnåla vilket skulle göra sig utmärkt i bärbara datorer.
Mvh // Johan
Jag har det U3-minnet som jag länkade till högre upp och där fanns ett antivirusprogram installerat på det. Bra om man ska skanna en redan infekterad dator som inte tillåter att man installerar ett AV-program.
NOD32 går också att ha i USB-minnet…det är bara att kopiera över hela mappen från datorn och sedan köra en scan från USB-minnet på vilken dator man vill…..det går däremot inte att uppdatera NOD32 direkt i minnet utan man får kopiera över mappen med jämna mellanrum för att hålla det uppdaterat.

#8 Tänkte mer på USB bussen och den faktiska hastighet man får på den. SATA är ju 3Gb/s, USB2 480Mb/s. Båda maximal bithastigheter dock.
Men jag kanske har fel, det var bara en känsla jag hade.
Om det är snabbare med flash än HD för att cacha borde det sitta flash på moderkortet tycker jag. Kostnaden för 1GB flash på ett moderkort borde vara rätt låg.
#10: Sant. Fast just för cachning så är det sällan gigantiska datamängder vid varje läsning/skrivning.
Hur stora flashminnen finns det nu för tiden?
Mvh // Johan

#11 Det går nog att bygga ihop hur stort man vill, men största storleken på en minneskapsel vet jag inte. Jag såg att det fanns en USB-pinne med 64GB.
Jag tror att flashdiskarna som ska sitta i vissa bärbara skulle vara på 16GB.
#12: Det räcker trots allt ganska bra för en bärbar som används för att jobba på. (tillskillnad från en ha med på resandatorn som måste kunna rymma flera filmer och massor av musik. :) )
Mvh // Johan