Fritt fram för olaglig nedladdning
Nu är jag på tok för trött för att läsa den här artikeln, men vill gärna tipsa om den eftersom det lät väldigt bra och desutom viktig. Länk till artikeln. :-)
Efter en snabb läsning förstod jag att staten inte har rätt att begära person-uppgifter från internet-operatörerna om man misstänker nedladdning utav copyright-skyddat matrial. Eller har jag förstått allting fel? :-)
Nu ska jag hoppa i sängen.
Önskar er alla en trevlig dag,
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Nej, jag uppfattade det också så, men i Sverige räcker det ju med "misstanke om brott föreligger", för att det ska klassas som brott, och då blir det ju "criminal intent".
Och i Sverige är ju alla skyldiga till motsats är bevisad, inte som i resten av i-världen..

Jag har för mig att för att begära personuppgifter måste brottet minst ge fängelse eller en viss summa böter, hur mycket kommer jag dock inte ihåg.
Jag förstår inte mycket utav texten. Men Sverige tillhör EU och vi måste ju följa EU´s lagar?
#2. Det stämmer inte. De försöker ta personuppgifter när de helst vill. Även om det bara gäller en ynka liten musik-låt. Men internet operatörerna är inte skyldiga att lämmna ut person-uppgifter hur som helst. Ofta blir det en rättslig åtgärd utav det hela som fördröjer allting. För flera år sedan när jag bodde hos en kompis, hade vi bredbandsbolaget som operatör. Vi erhöll en massa varningar från dem om att företag och staten ville ha våra personuppgifter på grund utav nedladdning av copyright skyddat material. Men de hade inte gett ut några, utan istället gett oss varningar där det stod att vi kunde mista vårt bredband om det fortsätter. :-)
En kompis till mig har dock fått böter för att ha spridit filmen "Sagan om ringen". Honom fick de personuppgifter ifrån Telia, som då var hans operatör. Men då var det inte alls tal om fängelse, bara en fråga om hur hårda böter det skulle bli. Dock klarade han sig undan ifrån en större summa pengar. :-)
Min senaste operatör, bredband2, skriver på deras hemsida att de INTE ger ut personuppgifter till staten eller anti-piratbyrån. Det var nog den bästa internet operatör jag någonsin haft. :-)
Men chansen att åka fast för att man laddar ned copyright-skyddat material, anser jag som mindre än en på miljonen. Man behöver inte vara direkt orolig. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Läste om en tjej i Vasa Finland som åkte fast för uppladdningar alldeles nyligen 437 mp3 och 1 filmfil av nåt slag. Böterna stannade på drygt 2000 Euro alltså drygt 20 000 kr.
Men å andra sidan vem har sååå mycket filer utdelade 
Å det handlade alltså inte ens om nedladdningar
Nä, men vad jag vet så måste du erkänna att du har laddat ner grejer för att åka dit. Om du har raderat alla filer och nekar…vem kan sätta dit dig då? En tanke bara.
Jag vill inte vara gnällig men är du så naiv att du tror att du kan sopa undan alla spår efter olaglig nerladdning så är du nog ute på väldigt tunn is
Visst finns det program som kan "tömma" en disk men det är nog svårt att inte lämna några spår efter sig.
Vill dom sätta dit nån så gör dom det men ska polisen börja jaga alla fildelare så kommer det inte finnas resurser till annat än det.
Jag kan tänka meg att de flesta som åker dit är efter en anmälan eftersom polisen inte kan blunda för ett brott som är anmält.
Alla filmer som jag redan sett en gång, ned i papperskorgen. Därefter Ccleaner som skriver över filmen sju ggr. Vill jag vara säker på att inga spår alls finns kvar har jag en speciell skiva att mata in i datorn. Tyvärr tar den skivan flera timmar innan den har rensat allt säkert.
#7 Som sagt..det var bara en tanke!

Till att börja med så är ju personuppgifter offentlig handling, vill man ha reda på någons persondata så är det bara ringa folkbokföringen. De lämnar ut uppgifterna utan skrupler. Alltså redan där faller argumentet om att ISP's inte skulle kunna lämna ut dessa uppgifter till polisen, vid misstanke om brott.
För det andra, om man vänder på situationen, dvs att man själv var upphovsman med copyrightskyddat material, skulle man då vilja att andra olagligen laddade ner detta och sedan spred det vidare, vilket medför ett inkomstbortfall i form av royalties etc för upphovsmannen eller dess anhöriga. Immatrialrätt är inte enkelt. Men jag tror att man måste tänka lite längre än "egen vinning". Jag skulle inte vilja att någon ex. utan min tillåtelse laddade hem sådant jag själv har producerat. En bra regel tycker jag är att behandla andra så som man själv vill bli behandlad. Det gäller även i immaterialrättens värld.
Det här är mina tankar om nedladdning.

Nog för att du till viss del har rätt, men det är ganska trångsynt att fortfarande påstå att "illegal kopiering & nedladdning = förlust" för upphovsman" när detta har resulterat i raka motsattsen så många gånger.
Säger inte att "illegal kopiering & nedladdning = vinst/ingen förlust" för så är det ju självklart inte heller. Det är ju olika för varje fall.
Och vad gäller personuppgifter, så handlar det ju om att få reda på vem som sitter bakom en IP-adress, oc h det får du ju inte reda på hos folkbokföringen :P (För trött för vettiga argument).
En tanke däremot. de "offentliga" personuppgifterna, innefattar de även personnummer?
Varför är det då så att du kan mer eller mindre skriva på saker med ditt personnummer? Det borde genast förbjudas, eftersom man annars lätt kan beställa massa saker och göra allt möjligt kul som förstör för denna person, bara man tar reda på personnummret.

Bara en fråga inom detta ämnet, för har snackat med min bror om detta och han säger att skivbolagen får kolla upp exakt var vi har surfat runt, kolla lösen, komma hem och göra husransökan utan tillstånd. Är det så?

Det är en ganska märklig situation, att skivbolagen hävdar att nerladdning är stöld, när de själva under mycket lång tid har fått betalt av alla som köper inspelningsbara media för att täcka just dessa "förluster". Vi laddar alltså inte ner någonting gratis, utan vi betalar faktiskt till upphovsmän genom organisationen Copyswede som tar ut en avgift för alla media vi köper.
Det är alltså inte moraliskt antastligt att ladda ner, men att ladda upp är en gråzon. Eftersom det finns domar som gäller uppladdning kan man anta att domstolarna tolkar lagen som att vi inte får ladda upp.
#12 Den enda som har rätt till att göra en husransakan enligt lag är polisen och detta efter att en åklagare har beviljat det.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Från och med 1 april i år får skivbolag större befogenhet än polisen vid misstankte om upphovsrättsbrott. Vi får dock se hur högsta domstolen tar ställning till de första fallen.
Själv köper jag mig till 1 april en bärbar med bra batteritid och Wlan för att göra livet så svårt som möjligt för dessa skivbolag.

Och så undrar jag om det finns någon möjlighet att spåra vem som har laddat ner via wlan; själv har jag en wlan-router, men alla mina datorer ansluts med kabel, jag har wlan öppet för vem som helst, så vad som än ansluter via wlan pä min lina är inte min dator. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara förbjudet att dela med sig av sitt bredband.
#16 Kryptera hela disken med truecrypt först då, för som vi alla vet äger Pontén din dator.
Jag vet vem som får min röst i EU-valet.
Svaret på din fråga är att det är upp till din router. Vad jag vet lämnar inte routern vidare MAC-adressen från datorernas nätverkskort. D.v.s. Pontén äger alla dina datorer.

#15 Det var det han menade, fast trodde det gällde redan nu. Personligt intetigritet är ju typ bortblåst, sen har jag hört nått om man, jag vet inte vad, men något typ av folk (polisen?) kmr att få kolla upp exakt var man har vart, genom att dem kan kolla var man vart med mobilen någonstans, vad man skrivit i sina sms osv, är det också ngt nytt?
#18 stämmer. Gå in till bloggen jag länkade om i förra kommentaren från piratpartiets bloggare. Står en del om datalagringslagen eller vad den nu skulle heta. Din digitala själ är såld om du inte kopplar upp dig på någon annans Wlan och krypterar din trafik.

Förlåt om jag snor tråden lite, men jag ogillar skivbolagens prissättning på den musik som finns att ladda ner, i synnerhet lite äldre musik, som i fysisk form säljs på reapris. Tycker inte att jag märkt någon direkt rea på den typen av musik på nedladdningstjänster som finns.
Fö så ser jag inte varför jag ska betala ungefär lika mycket för en produkt som skivbolagen har så mycket mindre kostnader för. En download kostar mindre pengar en en fysisk CD att tillhandahålla, eftersom framställningskostnader och distributionskostnader försvinner.
Jag roande mig att kolla prisnivån på Bob Dylan. Boxen Biograph från mitten av 1980-talet kan jag köpa som CD för 199 kr eller ladda ner för 359 kr. Visserligen tillkommer fraktkostnad om jag skickar efter den med jag får en snygg box och lite lull-lull att ha i skivhyllan, som fortfarande utgör basen för min musiksamling.
Om någon fejkar ett IP-nummer och det IP-numret råkar leda till min dator…Vad händer då?

#19 Man blir ju galen :@ GAAH
#13 så det är helt lagligt att ladda ner precis vad man vill från internet, eftersom det har offentliggjorts via internet?
Men olagligt att ladda upp/låta fildelningsprogrammet dela vidare materialet man laddat ner, eller ladda upp nytt material utan rättigheter till det?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Nej Zabbio, det är lite mer komplicerat än så. Självklart är det inte olagligt att ta del av material som publiceras på Internet. Det är främst den som delar ut materialet som måste ha rätt att göra det. Vi kan ju inte begära att alla som "surfar" ska ha koll på vilka rättigheter innehavaren av en viss webplats har.
Det var den moraliska frågan som jag påpekade, inte den legala. Skivbolagen har tagit betalt av mig och av alla andra som köper media, en avgift som ska täcka deras "förlust" för kopiering. Följaktligen kan vi inte vålla dem skada genom att ladda ner deras upphovsrättsskyddade material; vi har ju faktiskt betalat för det. Det är en etisk/moralisk fråga, och bolagen och deras organisationer har gått ut med direkt lögnaktiga uppgifter om "förlusterna".
Vi laddar alltså inte ner någonting gratis, utan skivBolagen har fått betalt.
Den andra frågan, om lagligheten; där finns gråzoner, men jag ser det som ytterligt orimligt att jag efter att jag faktiskt har betalat skivbolaget för kopieringen, ska kunna dömas till skadestånd. Det är lite av att sälja kakan och behålla den för skivbolagens del. Om de tar bort kopieringsavgiften så håller deras resonemang rent etiskt, men i nuvarande situation är skivbolag och alla som hävdar upphovsrätt med dessa maffiametoder bedragare.
Är ''ta del av'' = ladda ner? Det låter så..
Tycker deras stil är löjlig, rent ut sagt, men allt för att tjäna pengar…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Själv gör jag också allt för att tjäna pengar. Har ett urtrist jobb som jag inte alls trivs med, men hyras ska betalas och mat måste man ha. Tyvärr kan man inte tjäna pengar på sin musik idag, så jag är tvungen att laga diskmaskiner istället. Jättekul… Men jag klagar inte. Eller jo, det är ju det jag gör… fy mig.

#23 Den här summan vi betalar, ligger den inbakad i priset på säg en DVD film vi köper eller vart kommer den till?

Det som finns publicerat om var pengarna hamnar finns hos Copyswede
Hur de fördelar sina pengar har jag inte någon direkt överblick över, men att enskilda artister, kompositörer eller andra utövare skulle få del av kakan kan vi nog glömma. Pengarna fördelas mellan organisationerna som ingår i Copyswede.

#27 Tack så mycket

Och så klart, det gäller inte när du köper en film på DVD, utan det är när man köper inspelningsbara media. När du köper en film har upphovsmännen förhoppningsvis fått sin del av kakan via avtal med bolaget.

Tackar för förklaringen.