Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1945 ggr
Zabbio
0

IP adresser? Ren nyfikenhet.

Efter allt med ipred lagar hit och dit,.. IP adressen, är den en del av datorn eller nätverket?

Har fått för mig att det är datorns personnummer.. men så hör man det här med att ipred lagen är verkningslös om man använder öppet nätverk, dvs som vem som helst kan använda, för då kan de inte bevisa vem som varit där/vem som använt det IP numret.

Hur hänger det ihop? Är inte IP numret samma för datorn oavsett nätverk? Eller blr det svårare att spåra?

Blev så förbryllad av detta, hur fungerar IP-adresser egentligen? Man vill ju veta vad det är för personnummer man lämnar ut överallt :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

guraknugen
0

Om man söker hittar man ofta svaret betydligt fortare än när man väntar på att någon ska orka svara på ett forum. Exempelvis kanske man kommer till den sida som denna länk leder till.

Zabbio
0

Tyckte faktiskt att jag letade igenom trådarna..

Tyvärr är jag för korkad för att fatta wikipedias svar. Vad betyder det oi sammanhanget..?

pentsium
0

En ipadress är inte datorns personnummer, för den kan ändras och du kan ha flera stycken samtidigt.

Oftast så får du via ditt internetabonemang en ipadress tilldelad till din dator, om du har en router så får den ipadressen från internetleverantören och du får en ny lokal ipadress av routern. Du kan ha hur många datorer som helst bakom en router som bara har en ipadress ut mot internet, alltså en ipadress som leder till tex ett stort företag kan leda till hundratals datorer.

Internetleverantören sparar loggar om vilken kund som haft en viss ipadress vid en viss tidpunkt, det är detta som upphovsrättsmaffian vill komma åt med hjälp av IPRED.

Zabbio
0

ok, tack för svaret..

Så om det är ett öppet nätverk så får alla datorer som använder det samma IP-adress från routern?

Inkanyezi
0

Och som man lätt kan förstå, så om du använder någon av de öppna trådlösa nät som finns lite överallt, så kan ingen spåra just din dator där. Exempelvis Centralstationen har ett öppet trådlöst nät fritt för alla, det är till och med annonserat med skyltar. När man kopplar upp där kan man inte spåras, eftersom det är Centralstationens IP som syns från Internet.

Samma lite överallt, eftersom vi är ganska många som håller en trådlös router öppen för gäster. Min router tillåter anslutning för vem som helst med upp till en fjärdedel av bandbredden via den trådlösa porten. Vem som helst kan koppla upp sig där.

Och jag tänker inte föra några loggar. Det är för krångligt, och det skulle tvinga mig att ha en dator igång, eftersom routern inte kan logga själv.

Zabbio
0

Jag har fått för mig att min dator kan leka router och dela ut trådlöst nätverk (är en nyare imac)? Och i så fall får alla datorer på det nätverket, inklusive min egen, samma IP?

Inkanyezi
0

Stämmer, du kan använda din dator som router, men du måste ha två portar (nätverkskort). Enklast genom att installera ett kort till. Den ena nätverkskontakten används för inkommande ledning och den andra för utgående. Ska du koppla flera datorer kopplar du en switch till den utgående porten. Datorn måste ställas in som DHCP-server, så att den delar ut IP till andra anslutna datorer.

Mindre krångligt är att använda en router, då behöver inte datorn vara igång för att adresser ska delas ut, så att man kan använda vilken dator som helst utan att din Mac behöver vara igång. En dator som funkar som server drar rätt mycket ström, medan en router drar betydligt mindre. Många modem har router inbyggd även om det bara finns en port att koppla till. Man sätter då en switch efter routern så kan man ansluta flera datorer.

Zabbio
0

Ok, tack för infon :)

pentsium
0

För att skilja lite på lokala och publika ipadresser.

Min ipadess just nu som syns på internet är: 78.69.177.14 och det är samma adress som resten av husets datorer + de som ansluter till det öppna trådlösa nätverket.

Men sedan får jag en lokal ipadress av min router som nu är 192.168.1.14 de andra datorerna i huset får andra lokala ipadresser tex 192.168.1.2, 192.168.1.3 osv.

Just 192.168.x.x är resarverade för lokala nätverk (du kan inte få de ute på internet) och just nu så finns det 1000tals som har samma lokala ipadress som jag (192.168.1.14)

Kaj
0

Som sagt tanken med att gå via "öppna" nätverk är att alla då får samma IP adress utåt på Internet och att det då skall bli svårt om inte omöjligt för IPRED att avgöra vilken användare som egentligen fildelade. Det är ju inte olagligt för den som äger routern att öppna upp den så att vem som helst kommer åt den och kan använda sig av den personens internetuppkoppling.

Det har talats om att den som äger routern skall ha ansvar för att inte andra får komma åt den men jag tror det blir problematiskt. Man måste ju själv få bestämma vem och vilka som får använda sin internetuppkoppling. Man kan ju även få tekniska lagproblem med hur säker routern i så fall måste vara. Tänk om jag t ex sätter ett lösneord på ett tecken. Har jag då säkrat routern enligt IPRED förespråkarna? Ett tecken är ju rätt enkelt att komma in på genom att det då bara blir ett begränsat antal varianter som jag lätt kan testa mig fram till. Skall de då kräva att alla har minst xx antal tecken som lösenored? Och skall de kräva att man använder en kryptering på minst en lägsta nivå.
Nä jag tror att där blir det svårt att lagtekniskt ställa krav på de som har en router hur de vill sätta upp den. Tex utan lösneord.

Nya fildelningsnäteverk med VPN tunnlar som inte går att spåra trafiken på är även populärt nu. Tyvärr banar detta väg för att folk kan börja fildela barnporr, rasism, hets mot folkgrupp, våld med mera. Detta var knappast något som IPRED hade tänkt sig kan jag tro men det blir nu ett faktum.

guraknugen
0

#10: "Det är ju inte olagligt för den som äger routern att öppna upp den så att vem som helst kommer åt den och kan använda sig av den personens internetuppkoppling."

Kanske inte, men vem vet? Det kanske är nästa steg…

Inkanyezi
0

Jag ser det som ganska osannolikt att det skulle vara nästa steg.

Det finns ju flera offentliga platser/lokaler som har trådlöst nät tillgängligt för alla, och de annonserar till och med om det, och det betraktas som ett konkurrensmedel. Jag tror inte att man kommer att söka förbjuda öppna nät av det skälet, det skulle hindra affärsidkare att dra till sig kunder genom tillgång till sådant nät, och det skulle också hindra dem att göra reklam via det nätet.

Det är också ganska meningslöst att logga användare. Visserligen kan man få datorns NIC, men som många av os vet, kan man ställa in vilken NIC som helst i sin dator oavsett vilken NIC den har i hårdvaran. Det går knappast att spåra en dator via nätverkskortets hårdvaruadress.

Och för att man ska kunna logga användare av det trådlösa nätet krävs att routern stöder det, och i regel måste man då ha en server igång.

Jag tror inte att vi kommer dit.

guraknugen
0

Nej, det tror väl inte jag heller egentligen, men man vet ju aldrig. Politiker kan ju överraska ibland… fast ofta resulterar det i folkstorm och så får de sitta där i TV med mössan i handen och ta tillbaka allt…

Kaj
0

#11, #12 jag tror säkert de kommer börja titta på ifall de kan göra något åt det hållet men jag håller med er helt (som jag även skrev i #11. Ska man då även tvinga folk att ha ett lösenord om minst xx antal tecken. Ska man göra det olagligt att dela ut sina lösenord till andra?.
Hur ska det då ställa sig till att jag som medborgare ju måste få bestämma själv vem eller vilka som får ta del av mina lösneord.

Näe jag tror inte de kan få igenom detta på något sätt som överensstämmer med vårt rikes lag.

guraknugen
0

#14: Nu var det i och för sig jag som skrev #11, så jag antar att du menar #10

Skrattande