Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 4438 ggr
xandor
0

U3 på USBminne

Hej!

Jag fick av en kompis ett USBminne på 16Gb - bra tänkte jag mycket plats för data att bära med mig. Men när jag öppnar stickan startar U3 som jag inte fattar riktigt vad det är och framförallt inte vad jag ska ha det till. Jag är inte intresserad av att ta med mig program utan data. När jag valde att inte öppna/starta U3 utan istället försökte lägga in en film på 4,7Gb så säger den att disken är full!? Men på egenskaper ser jag att jag har åtminstone 14Gb ledigt utrymme! Är det någon som fattar och kan bringa någon reda för mig i detta? Kan jag ta bort U3 helt och hållet - går det? hur gör jag?

Hjortronsylt
0

Googlade på svaret och fann detta. Och detta.

Det enklaste sättet att motverka autostart av program när en CD-ROM eller ett USB-minne med u3-stöd sätts in i datorn, är att hålla ned shift-tangenten. När Windows har hittat och monterat enheten kan shift-tangenten släppas.

Inkanyezi
0

Du kan plocka bort U3, men då får den så klart inte vara monterad. Alltså gör du som Hjortronsylt säger innan du raderar U3 från stickan. Du kan endera formatera, eller så kan du helt enkelt radera allt som finns på minnet innan du börjar använda det, om du har startat utan att U3 startade. U3 finns i en fil som heter LaunchU3.exe

U3 är ett hjälpmedel för att kunna hantera SanDisk cruzer, och det dyker upp som om det vore en CD-ROM, och den kan du inte lägga några data på.

Däremot kan du öppna mappen där det går att lägga data, och där kan du lägga dina filer. När U3 körs får man en ikon i nedre högra hörnet, och när man klickar på den så dyker det upp en meny. U3-stickan ska avmonteras med den menyn när man vill ta ur den så sköter U3 att det sker rumsrent.

En fördel med U3 är att man kan ha några program på stickan, så att man kan använda sitt eget program även om man har stoppad den i någon annans dator. Man kan alltså jobba spårlöst och i sin egen miljö när man använder en främmande maskin, exempelvis den på jobbet. Det finns lite att välja på, bland annat Firefox och OpenOffice. Titta på hemsidan för U3-program.

Och som sagt, vill du inte ha U3 så kan du ta bort det.

xandor
0

Okej tack för era svar. Jag har gjort som ni sagt och jag har tagit bort U3 från mitt minne. Men jag kan fortfarande inte flytta dit en .iso-fil. Om det har att göra med filtillägget eller mig att göra vet jag inte. Allt jag ville var bara att ta med mig en film till en kompis. Jag tänkte jag skulle göra det lättare för henne genom ta med den uppackad - men det kanske inte går. Platsmässigt kan jag inte se några hinder men får ändå besked att måldisketten är full!

benkebonk
0

Ditt USB minne är säkerligen formaterad i FAT32 som inte kan hantera större filer än ca:4GB. Vill du kunna använda disken till större filer, måste den konverteras till NTFS eller formateras om!

xandor
0

hur gör jag det?

Kaj
0

Du högerklickar på usb minnet i utforskaren och väljer formatera. Där anger du sedan NTFS som filsystem

xandor
0

Tack tack för råd och tips!

#6 tyvärr funkade det inte så lätt då jag inte fick möjlighet att där ändra filsystem. Letade runt här på forumet och hittade en länk som beskrev vägen över kommandotolken och koden Convert C:/FS:NTFS (fast G:/ i mitt fall!). Det fungerade i alla fall. Vilken kunskapskälla och engagemang det finns här på forumet.

Kaj
0

Bra att du lyckades. Formodligen hade du kunnat byta format om du även i Windows formetering angett Full format och inte Quick.