Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1358 ggr
Citron
2006-08-23 13:17
0

CPU Problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag fick precis igång min dator efter att den har strulat ordentligt i 2 dagar. Datorn gick väldigt seg och jag öppnade den och tänkte rensa fläkten på damm villket jag inte gjort på några månader. Det blev en handfull dammtussar från kyl-flänsen till CPU'n. Efter att jag gjort detta så tänkte jag prova stoppa i en mycket bättre processor som jag har liggandes. När jag sedan fått allting på plats och startat datorn så fick jag ingen bild och datorn började tjuta som larmet på polis-sirener. Jag tänkte att det kunde ha med överhettning att göra, så jag stängde genast av och kände på processorn, men den var inte det minsta varm. Jag körde uteslutningsmetoden och drog bort bit för bit av datorn som inte behöves vara igång eller ikopplad. Men ingenting hjälpte.

Efter lite ståhej med detta så bytte jag tillbaka till min gammla processor och satte på datorn. Men även denna gång så fick jag detta larm. Jag vet att processorer har någon form av sensor som känner av hur mycket tryck-press det är på den. Därför tänkte jag att det var själva hållaren för kyl-flänsen som strulade. Jag pressade ned fläns och fläkt för hand och startade datorn. Denna gång lyckades jag ungå larmet, få bild och komma in i BIOS. Väl inne i BIOS gick jag direkt till PC HEALTH menyn och tittade till termometerns värde av värmen. CPU'n låg och hoppade på runt 96-98 grader villket är på tok för mycket. Jag stängde genast av och kände direkt på processorn och runt om på moderkortet. Men jag hittade ingenting som var varmt.

Efter att ha studerat processorerna en stund så märkte jag hur en del på oavnsidan utav dem, var lite bortskrapat. Jag har bifogat en bild och ringat in just den delen. Är detta temperatur-avkännare?

Jag åtgärdade problemet genom att klistra fast en bit utav ett eld-säkert plast-papper. Men det är fortfarande problem, för nu tror datorn att min AMD XP 2500+ är en AMD XP 1600+. Jag har tittat i BIOS om datorn har klockat ned processorn av säkerhetsskäll efter värmen, men där fanns dock inga problem.

Någon som har en aning om vad min röda markering på bilden är för någonting? Kanske även någon som råkat ut för samma sak eller vet hur detta ska åtgärdas?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Citron
2006-11-10 09:02
0

Nu var det ett tag sedan jag skrev detta. Är det fortfarande ingen som vet vad felet är? Datorn går väldigt trögt nu. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

tillalex
2006-11-10 10:19
0

Sorry Jim, har inte sett frågan innan.

Jag vet inte vad felet är men det du ringat in är en kondensator.

Temperaturgivaren är integrerad på chipet, den kan du inte se.

Vad menar du med lite bortskrapad? Kondensator bör vara fastlödd.

Har du använt kiselfett mellan kylfläns och chipet (den fyrkantiga blålila i mitten)? Bara ett tunt lager, men det är mycket viktigt för att värmeöverföringen skall fungera.

Citron
2006-11-10 11:14
0

Jodå, det finns rikligt med det som jag kallar kylpasta. Jag har även fyllt på med ett nytt lager. :-)

Kondensatorerna är fastlödda som du säger, men den inringade kondensatorn är kraftigt kant-stött. Det är nästan så att det övre lagret åt vänster på kondensatorn har flagat bort. Det är lite svårt att förklara hur det ser ut. Men ungefär en fjärdedel utav den inringade kondensatorn finns kvar. :-)

Om jag vet rätt så är en kondensator en mer avancerad form utav ett batteri, eller har jag fel? Vad har de isåfall annars för funktion?

Jag nämnde nog aldrig att temperaturen fixade sig. Det är själva hastigheten på processorn som jag har problem med. Det är en AMD XP 2500+, men datorn använder och registrerar den som en AMD XP 1600+. Jag har tittat i BIOS och den är inte ned-klockad. Jag har tittat på allting som det kan bero på, men jag hittar ingenting. På processorn hittade jag då iaf detta fel som jag tror det beror på. Jag tror att jag har råkat skrapat emot kondensatorn på kyl-flänsen när jag skulle fästa den igen. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

tillalex
2006-11-10 13:05
0

Det är riktigt, en sorts flyktigt batteri. De fungerar som buffert för snabba strömspikar. Som du ser finns det flera stycken och om en av dem är skadad kommer de andra att räcka till ändå. Det är viktigt att den inte blir kortsluten dock. Det två metalliserade sidorna får inte komma i kontakt med varandra.

Jag tror inte en trasig kondensator är felet.

Om den inte klockat ned i BIOS, vad är då problemet?

Man skall använda precis så mycket kiselfett (kylpasta) så att de två ytorna klibbar ihop. Ett tjockt lager förbättrar inte, tvärtom.

Zpookey
2006-11-11 05:35
0

Ett tips…..man ska absolut INTE ha rikligt med kylpasta. Det ska vara ett ytterst tunnt lager mellan processor och kylfläns. Tar man för mycket så kan värmen göra att kylpastan rinner och hamnar på processorbenen med kortslutning eller felaktigheter i processorn som resultat…har du riktig otur så är det just det som hänt…och då kan du slänga processorn. "Klicken" med kylpasta ska vara c:a 1/3-1/4 av kontaktytan. Och kylpastan ska ENDAST täcka den lilafärgade lilla "rektangeln" i mitten på din CPU…det är BARA den som ska ha kontakt med kylflänsen.

Tom
2006-11-11 11:11
0

Zpookey, tack för den informationen. Det hade jag inte en aning om.

Tom

Citron
2006-11-12 04:13
0

För mycket kylpasta har jag inte använt. Jag lägger en liten klick och smetar ut det till ett tunt lager på metalplattan med hjälp utav lite toa-papper. Men problemet startade dock innan jag lade dit ny kylpasta. Ett komplicerat fall detta. :-)

Jag testade igår att sätt dit min gammla CPU igen, men fick fortfarande samma problem. Desutom provade jag att ta bort plast-tejpen ifrån kondensatorn ifrån den CPU'n jag använder nu, men då blir det bara svart skärm följt utav ett larm som tjuter likt en polisbil. Det fungerar inte om jag inte har tejpen över kondensatorn, därför borde det igentligen vara den kantstötta kondensatorn som är problemet.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson