Extern hårddisk HJÄLP
Ska införskaffa en extern hårddisk (500GB) där jag kan lagra bilder. Kan ingenting om detta, så vore tacksam om jag fick lite hjälp. Det är viktigt att den är extremt pålitlig! Har ni några förslag? Tack på förhand!
(Hade för övrigt ingen aning om hur detta inlägg skulle kategoriseras, så det fick hamna under "Övrigt")

är egentligen inte heller så kunnig på vilka märken som är bra osv. men en hårddisk på 500GB rymmer väldigt många bilder iaf.
ska du använda den ikopplad hela tiden eller ska du använda den som backup?
kan ju vara ett tips att läsa lite om vilka hårddiskar som är bra.
Ja köpte just en - 1 TB Seagate FreeAgentExtreme - å den e tyst. På högkant tar'en väldigt lite utrymme.
Vet inte om ngn annan har bra tips på billigaste stället - men av svenska e väl
bland de billigaste (minst dyra) just för stunden, som de verkar - men ja har inte dammsugit marknaden i jakt på ngr tior.
Tycker Seagate verkar ha schysst kvaltét, relativt sett, de kostar ju lite mer åxå - de har bl.a. 5 års garanti - vad nu detta kan vara värt?
/L
Vill du ha en ”extremt pålitlig” variant är det nog i så fall bättre att köpa två och använda den andra som backup. Det är ju betydligt sannolikare att en hårddisk går sönder än att två hårddiskar går sönder samtidigt.
Själv har jag hittills bara köpt externa hårddiskar med priset och utrymmet som enda parametrar och de har funkat hela tiden utan några som helst bekymmer. Kanske tur, eller så är de flesta hårddiskar bra nu för tiden, jag vet inte. Jag använder mina enbart för backup dock, en för varje dator, så jag har ju inte igång dem hela tiden.

Ett tips är att skaffa ett NAS-kabinett, men de kostar lite mer. Om man har ett NAS-kabinett med två diskar kan man spegla dem i RAID och ha dubbel säkerhet för sina data.
En NAS kan kommas åt från alla datorer som är kopplade i samma nät.
(Network Attached Storage)
Annars är det som sagts ovan vettigt att använda den externa skivan enbart som backupp och när endera skivan varnar för att den ska säga upp sig, eller kanske rentav kraschar, så har man alla data sparade på den andra och kan skaffa en ny, så att man fortfarande har säker förvaring.
Är inte så bra på RAID, men det finns ju en variant där man kör tre diskar och man får då ett utrymme som motsvarar två diskar (om alla tre är lika stora). Om en kraschar är det bara att fortsätta att köra och vid tillfälle byta ut den kraschade hårddisken ”on the fly” och då kommer den att fyllas på som sig bör automagiskt utan att man behöver göra ett skit…
Eller har jag bara drömt detta? Så hade vi det på ett företag jag jobbade på en gång i tiden i alla fall.

Jorå, det går att köra så, men då måste RAID funka för att man ska kunna skifta disk och ha god säkerhet. Om själva RAID-systemet har pajat kan man stå med slipsen i brevlådan. Du har inte drömt, det är så man gör när man vill att det ska funka utan att man behöver stoppa servern.
Om man har speglade skivor så slösar man visserligen utrymme, men det går att stoppa skivan som är hel i vilken dator som helst eller ett kabinett, och själva RAID-systemet behöver inte funka för att man ska kunna hitta sina data.

Ganska smidigt att skaffa en som har stöd för nätverk. Då kan du komma åt den från alla dina datorer, även om du har trådlöst nät.

Dustinhome.se har en 1TB western digital extern nu för 990 balubas!