Från Vista till XP
En kompis till mig installerade Windows VISTA beta på sin dator. Några dagar efter ville han byta tillbaka till Windows XP. Men ett problem uppstod. Windows XP installationen säger att det inte går att lägga in Windows XP på grund utav en nyare version av Windows redan finns installerat på systemet. Vi har testat att låg-formaterat hårddisken, men datorn säger fortfarande samma sak.
Den enda lösningen var att köpa en ny hårddisk att installera Windows XP på. Hårdisken som haft Windows Vista fungerar utmärkt annars.
Efter att ha läst mycket om Vista, är jag sugen på att också installera det. Men jag vill inte vara utan backup om Vista visar sig fungera sämre än XP. Därför undrar jag om det är någon som vet hur man löser detta om problemet även skulle uppstå på min dator?
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Säger den det efter en lågnivåformatering??? Ska inte finnas en möjlighet.
Vad menar du med låg-formatering förresten?
En lågnivåformatering tar ett antal timmar att göra.
Om man plockar bort partitionerna på disken och inte skapar några nya förrän vid själva installationen av XP så ska det inte vara några problem.

Med lågformatering menar jag att jag raderar filsystem, partitioner och data ifrån hårddisken. Jo, det tog också några timmar innan det blev färdigt. :-)
Jag läste nyss på Microsofts hemsida angående installation utav ett tidigare operativsystem. Enligt dem så har de byggt Windows på det viset att det inte ska gå att ned-gradera. Hur de har gjort detta verkar dock vara ett mysterium. En lågnivåformatering borde ju ha gjort susen, men icke. :-(
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Låter ju helskruvat.
Att Vista inte tillåter nedgradering vet jag men det betyder bara att du inte kan köra en "reparation" för att få tillbaka XP.
Har du kört "fdisk /mbr"? Detta görs för att nollställa "master boot record"

Det har jag inte testat, men det borde väl lågnivåformateringen göra? :-)
Ska testa fdisk /mbr när jag får ett nytt tillfälle. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Ja nog låter det som om att det är något i master boot recorden så Zpookeys tips borde fungera (hoppas jag innerligt annars verkar det skumt). Meningen är ju att ma även skall kunna köra flera versoner av Windows dvs en Vista och en XP parallellt