PB rättegången
Hur gick det egentligen, har domslutet kommit ännu? Har inte sett något ..

Den 17 klockan 11:00 kommer domen

aha! spännande!
Spelar nog ingen större roll vad domen blir. De riktiga straffen är ju ändå borta sedan länge. Det är exempelvis ingen som döms till 40 piskrapp längre.

Det kommer inte spela någon roll hur domen blir för att den andra parten kommer att överklaga.
Jag hävdar snarare att detta är en rättegång som redan är lite utdaterad innan den ens är klar.
TPB kommer inte stänga ner servrarna som går i andra länder så en dom spelar ingen roll, flera av de åtalade är inte längre svenska medborgare eller har redan skulder så film- och musik-branschen får inga pengar oavsett.
Nu handlar det hela mer om hur vi skall komma runt Ipred och de nya lagarna och anonyma fildelartjänster kommer att ersätta torrents-sidor i större och större utsträckning.
Som vanligt hänger inte lagar med i teknikutvecklingen
.

Och som vanligt är det i stort sett omöjligt att tolka och utvärdera om man gör sig skyldig till brott eller inte.
Ett skadeståndskrav på mer än 100 miljoner, av rätten prutat till 30 miljoner kan knappast spegla svensk rättsuppfattning. Troligen har inga bolag lidit skada av Pirate Bays verksamhet, och det är inte helt oväsentligt att bolaget inte har lagrat eller tillhandahållit material som skyddas av upphovsrätt.
Det Pirate Bay har gjort är att tillhandahålla en sökmotor, där användare av torrent-klienter kan dela filer. Innehållet har inte hanterats av Pirate Bay, och allt material som har passerat genom klienterna är inte olagligt.
Jag ser domen som en politisk dom, där vår regering går i upphovsrättslobbynd ledband. Regeringen är visserligen inte inblandad i domstolen, men genom andra signaler, bland annat IPRED, har man tydligt visat en avsikt. Lobbyn från industrin har fått härja fritt, och lögnen regerar. Under många år har lobbyn som nu kräver 30 miljoner, tagit betalt av alla som köper media, för en påstådd förlust som skulle komma av något som vi alla har laglig rätt till; att för eget bruk framställa en kopia av material som omfattas av upphovsrätt.
Enligt min uppfattning ska de skurkarna inte ha ett öre. De har redan tillskansat sig våra surt förvärvade slantar; varenda backupp, mina egna inspelningar, och alla kopior på musik som jag ärligen har inhandlat, har de tagit extra betalt för i åratal. Det är inte de skurkarna som har förlorat på Pirate Bay; det är vi som köper media att använda för eget bruk som är bestulna av skivindustrin.
Och nu vill tjyvarna ha hundra miljoner av Pirate Bay dessutom.
Nej, en välförtjänt spark i arslet ska dom ha, inte mer.
Jag fattar inte. Makthavarna gör allt för att få in Piratpartiet i EU-valet den 7 juni. Jag röstar hellre på ett enfrågeparti som driver en viktig fråga än ett riksdagsparti med 100 frågor som inte ens en sjundedel går i uppfyllelse.

Jaja, just nu har Piratpartiet idag fått 4830 nya medlemar. Ung pirat är det största politiska ungdomsförbundet. Det är vacker vind i seglen:P
Demonstration idag, utom i Göterborg där det är imorgon. Bidra till ert strå i stacken.
* Stockholm: Medborgarplatsen, 1400 (Facebook-event).
* Lund: Stortorget, 1200. (Facebook-event)
* Karlstad: Stora Torget klockan 12:00 (Facebook-event)
* Göteborg: Manifestation söndag kl 12:00 Götaplatsen (Obs! Söndag!)