Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1872 ggr
bodil53
0

få skrivaren att fungera

Hej!

har installerat ett pci-kort på min dator eftersom det inte fanns någon paralellport till min matrisskrivare som jag använder till mitt dosprogram. Har tre veckors fakturor liggandes som jag inte kan skriva ut.

I enhetshanteraren ligger det som en multiport-kort.

Dubbelklickar jag på den står det VScom PCI011H-EP1controller.

Dubbelklickar jag på portar står det, VScom LPT Class.

Är detta verkligen rätt? Ska inte skrivarens namn stå när jag klickar på portar?

I så fall hur ändrar jag det?

Mvh

Bodil

Inkanyezi
0

Äldre skrivare skickar inte identitetsdata till datorn när man kopplar in dem. Du ser alltså bara porten i enhetshanteraren och inte skrivaren. Det är helt normalt. Om porten fungerar och skrivaren är kopplad så kan man skriva ut till den. Förutsättningen är så klart att dataströmmen innehåller rätt koder, dvs att programmet som skriver ut ger de rätta koderna för den skrivaren.

Porten ska vara aktiverad för att systemet ska använda den.

För att skrivarens namn ska dyka upp måste den installeras i Windows, men om programmet du använder skriver direkt på hårdvaran behöver skrivaren inte vara installerad i Windows.

bodil53
0

Tack för dina erbjudanden, men tyvärr jag bor i Blekinge så det är lite långt.

Har installerat om skrivaren en OKI 280 elite som är ca 2 år gammal.

Har skrivit en testsida från själva skrivaren (inte från datorn) och det fungerar.

I datorn får jag inte ens ut en testsida. Finns det något mer jag kan göra?

Hur vet jag att dataströmmen innehåller rätt koder?

Inkanyezi
0

Om skrivaren är installerad i programmet som ska skriva ut, så ska koderna vara rätt. De flesta matrisskrivare kan skriva ut direkt från DOS-program, men det är inte alla DOS-program som får tillgång till hårdvaran i Windows.

Men som sagt, om porten finns och är aktiv (LPT1), så ska ett DOS-program som körs under Windows kunna skriva till den. Du behöver inte fundera över hur dataströmmen ser ut, det är en affär mellan programmet och skrivaren. Problemet ser snarare ut att vara att programmet inte hittar, eller inte får tillgång till, skrivaren.

Jag blir naturligtvis nyfiken på hur du har hamnat i den situationen, att du har ett program som bara funkar som det ska under DOS, och du har en nyare dator som saknar parallellport, och ett helt annat operativsystem, som sätter käppar i hjulet för dig när du ska skriva ut.

Jag tror faktiskt att enklaste lösningen på det akuta problemet är att leta upp en dator som kan skriva ut dina filer, men att längre fram får du antagligen skaffa ett annat program för att göra fakturorna. Till dess måste du nog ha en som kan skriva ut från det där programmet.

guraknugen
0

Tycker att tråden är väldigt förvirande, precis som #3 antyder.

Matrisskrivare, DOS? Tänker tillbaka på 1980-talet… Och ny dator antar jag, eftersom parallellport verkar saknas. Kan inte se någon som helst anledning att köpa en ny dator om man ska köra DOS på den. Skulle vara om den gamla 80-talsburken gått sönder då förstås, men det går säkert att hitta en fungerande DOS-maskin på blocket för 20 spänn eller mindre, med fungerande parallellport dessutom.

Och sedan det märkliga inlägget #2 som börjar med ”Tack för dina erbjudanden”. Vilka erbjudanden? Kan inte se att någon erbjudit sig någonting över huvud taget i tråden. Kanske ett privat meddelande? Men då svarar man väl privat i så fall, trodde jag i min vanliga enfald.

Nej, det luktar lite skumt detta, om man frågar mig, men det är kul att ha fel ibland, å andra sidan.