Dumpar minnet
Hejsan!
Jag undrar om någon vet vad jag ska göra, i ett bra tag har min dator dumpat minnet och jag vet inte varför datorn gör det.
Dator kanske håller på att gå sönder eller det kanske behövs ett nytt minne, datorn är tre år i juni.
/Per
Vad menar du med att "datorn dumpat minnet"?
Helt plötsligt kan det bara komma upp en blå sida och där står det att de har blivit ett alvarligt fel och då gör daton en minnes dumpning, efter det så startar datorn om, och det blir som vanligt igen, det händer flera gånger i veckan.
Jag vet inte vad som kan var fel, och så är den så himla seg och muspekaren brukar också ofta fastna, och ända som hjälper är att föra musen fram och tillbaka på musmatta, det felet förekommer flera gånger om dagen.
Jag har nyligen formaterat om hård disken, men det hjälpte inte så mycket. Jag har inte heller så mycket program som är igång samtidigt, jag kör med XP och datorn är inte så gammal heller, tre år i juni
/Per
I det läget skulle jag öppna chassit, ta bort minnet/minnen och sätta dit dem igen. Antagligen skulle jag även passa på att ta bort damm från processorfläkt etc.
Att dina minnen skulle vara "utslitna" är inte troligt, men det kan ändå vara idé att köpa nytt för att få mer. På de tre år du haft datorn har minnespriserna sjunkit en hel del.
Jag har redan gjort en riktig rengöring av fläktar ja hela datorn, men det blev inte bättre. Men där emot har jag inte tagit bort minnet och sedan sätta dit det igen, det är kanske värt att testa

Du får alltså sk "blue screen of death", ett fel som i 90% av alla fallen beror på drivrutinsfel. Det brukar oftast stå ett namn på en fil som windows fick problem med, skriv ner det och googla på det eller skriv här.
Uppdatera också alla dina drivrutiner till de senaste.
Med "Dumpar minnet" menas att windows sparar ner allt som finns i minnet i loggboken för att du senare ska kunna felsöka enklare.
#5. Då fick jag lära mig lite :-)
Jag bara förutsatte att det var något minnesfel.
#5 jag ska se vad jag kan göra
#5 Gav bra tips
Vill man ändå gardera sig mot minnesfel så kan man ofta i BIOS ställa in nån form av fullständig test innan start av operativsystemet. I ett sånt test brukar ingå en fullständig minnestest. Det finns också programvaror på nätet som också kan testa minnet efter felaktigheter.
Jag måste nog be om dator kunnig person titta på datorn
#10 Kan du skicka en länk om det
#11 Det har han ju redan :-) Ordet Memtest ovan är länken.
ok