Bra brandvägg sökes
Nu kör jag en provmånad med antivirusprogrammet NOD 32. Har väl egentligen bestämt mig för att köpa det, men frågan är hur jag ska göra med brandvägg.
Ska jag fortsätta att ha Windows eget (jag har XP), köra NOD där också (fast det blir så dyrt - speciellt om jag ska ha det på flera datorer) eller är det nån som rekommenderar nåt helt annat?

Om du ansluter till nätet via en router ska du ställa in brandväggsfunktionerna där; utöver det behöver du inte mer brandvägg.
Det viktigaste är att göra ett eget någorlunda säkert lösenord för inställningarna i routern. Om man inte gör det så kan vem som helst via WiFi gå in och ändra. Sedan får man bestämma vilka som får ansluta på WiFi, och helst bör man stänga av möjligheten att komma in i routern via webben; det är normalt alltid avstängt som default.

Låter som om jag får ta hit nån datakunnig…
Har problem med det trådlösa bredbandet också - kommer inte in på det…
Här kan man själv se vad brandväggarna fått för betyg på de versioner som används just nu.
Åt min sambo har jag installerat PC Tools Firewall Plus som fått 85% i testerna och är gratis (funderar själv på att byta till det). Det är enkelt och underhållsfritt =). Lägg till addonet "noscript" till Firefox och man slipper det mesta av allt skräp på nätet.
Testat många av dem och även om Comodo fått bättre betyg har jag aldrig varit med om att en brandvägg tjatar så mycket om att godkänna varje lite del som utförs på datorn, blir riktigt irriterande i längden.
ed.missade länken till testerna

#3 Då ska jag testa den PC Tools, för min outpost firewall har blivit helt knas och förbjuder nästan allt.
Använt PC Tools Firewall i 3 månader nu och ser ingen anledning att byta till något annat för den fungerar kanon! 
Har du en router med brandväggsfunktion räcker det bra med XP eller Vistas inbyggda brandvägg.
Komplettera med ett gratis antivirus som Avast, Avira antivir eller likande så klarar du dig bra.
Gillar du inte Windows inbyggda så funkar gratisversionen av ZoneAlarm alldeles utmärkt. Nu var det länge sen jag såg en test på brandväggar men ZoneAlarms gratisversion har tidigare oftast hamnat top5 trots tävlan mot dyrare betalvarianter. Deras Pro version har varit ännu vassare.
ZoneAlarm Pro har inte haft så bra betyg utan pendlat en hel del mellan uppdateringar och versioner. Den har 72% just nu medan PC Tools firewall legat ganska jämnt runt 85% länge.
Kolla mitt inlägg #3 för länk till brandväggs tester.
#7 Det stämmer säkert. Som jag skrev var det länge sen jag hade koll på brandväggstester och utvecklingen går ju framåt så vilka som ligger i topp har nog ändrats ett antal ggr sen dess :-)
Faktum kvarstår, man behöver knappast nått extra brandväggsprogram om man både har en bredbandsouter med brandvägg och Windows egen aktiverad

Kan man använda två brandväggar samtidigt? De krockar inte med varandra? Virusskydd sägs det ju att man inte ska ha mer än ett.
#8 Man behöver inte nej men det är enligt mig samma som att man kan klara sig på bara windows egen brandvägg eller vilken annan brandvägg i bottenskiktet som helst. Skulle fortfarande byta till en med mjukvarubrandvägg av högre kvalite.
Man bör inte ha mer än ett av varje realtidsskydd (antivirus+brandvägg) då de kan låsa processer/filer för varandra och försämra skyddet.
Man kan däremot ha flera anti-spyware program samtidigt förutsatt att de inte ger realtidsskydd. Man kör dem då ett i taget vid behov.