Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1349 ggr
lisette
0

reparera dålig skiva?

har en skiva som blivit solblekt. den har tidigare gått att använda men nu helt plöstligt så är all data på skivan borta.

0 ledigt utrymme och 0 använt.

jag får lite småpanik för på den skivan fanns bilder på min son osv som är oersättliga.

finns det något vis man kan få fram mina bilder?

Krycke
0

En del skivbutiker kan laga skivor men då oftast om de är repiga, men du kan ju gå in och fråga iaf.

pentsium
0

annars så kan du lämna in den till något dataåterställningsföretag och betala dyra pengar. glöm inte att ha backuper sedan.

lisette
0

#2 hade faktiskt kunnat betala för att få det fixat.

dock traskade jag över till grannen för att testa där. konstigt nog fungerade skivan i hennes dator och just nu så står den och lägger över till hennes externa hårddisk.

Bogey
0

#3 Olika spelare är olika känsliga så det är inte så förvånande att det kan fungera i en annan spelare.

Bästa backuptipset är nog att även du skaffar en extern hårddisk och sen har det som är viktigt både på den och datorns egna, så har du det på 2 ställen.

CD och DVD skivor är både repkänsliga och känsliga för UV-ljus. Dessutom är de förhållandevis långsamma, både att skriva och läsa.

Hoppas det löser sig för dig och grannen lyckas rädda dina bilder.

Inkanyezi
0

Och förutom känsligheten för UV och repor är det också så att olika spelare är olika bra på att plocka fram data från skivsn, första satsen i svaret ovan.

CD-ROM är nära nog värdelöst som backuppmedia av just det skälet; det funkar bra när det funkar, men rätt vad det är är skivan oläslig, kanske inte med alla spelare, men just med den som man använder.

Se till att ha backupp på hårddisk, som just nu verkar säkrast, och inte bara en backupp, utan två, helst förvarade på olika ställen.

Jag kanske inte tillförde någonting mer än vad Bogey redan har sagt, men jag vill verkligen stryka under det; det är nödvändigt att spara det man inte vill bli av med så säkert som möjligt, och dessvärre funkar inte CD-ROM helt bra.

guraknugen
0

Anekdotdags, men inte så mycket utanför ämnet som man kan tro:

Kommer ihåg för ett stort antal år sedan, när jag nyss köpt en ny CD som inte gick att spela i min CD-spelare. Detta var ingen CD-R, tror ?nappt det fanns på den tiden ens, utan en pressad musikskiva. Något spår gick väl att spela men de flesta var helt ospelbara. Spelaren bara stod och ”tuggade” och försökte hitta spåren, oftast gav den upp efter ett tag.

Jag lät min far, som hade egen firma, fixa en servicemanual för min spelare och så lånade jag hem ett oscilloscope och lite annat från jobbet för att justera spelaren.

Gjorde som det stod och det kom upp en kurva på oscilloscopet som såg ut ungefär som på bilden i servicemanualen. Man skulle skruva på en potentiometer på ett kretskort i spelaren tills någon del av kurvan maximerades (amplituden alltså) samtidigt som någon annan del av kurvan minimerades, eller något sådant.

Det var länge sedan som sagt, så jag kommer inte ihåg exakt. Man skulle visst ha en testskiva också, men det hade vi ingen. Har för mig att det visade sig gå bra med en vanlig skiva för den justering vi gjorde, bara den var i gott skick, men minnet sviker lite där.

När jag skruvade och tittade på kurvan tyckte jag inte det hände så värst mycket med kurvformen, men en liten förändring kunde jag ju ana, så jag skruvade till det så gott jag kunde, men kände mig mycket skeptisk, i och med att det knappt hände något.

När jag var klar stoppade jag i den krånglande skivan och testade. Resultatet var KLOCKRENT! Varenda låtjävel spelades helt perfekt, inget ”tuggande” och evigt sökande på skivan, jag bara valde en låt, pang så hade spelaren hittat den och började spela den helt utan att knysta!

När jag ändå var där, passade jag på att försöka spela en av min fars skivor, som inte funkade i hans spelare. Hans spelare spelade ju min krånglande skiva utan problem, men det fanns alltså en skiva som han inte kunde spela. Mest beroende på att den hade en väldigt synlig och fruktansvärt stor repa på sig, så när man spelade den och kom till partiet med repan, så hoppades det hej vilt med hans spelade.

Spelade skivan med min nytrimmade spelare och den klarade fanimig även den brutala repan! Helt knystfritt! Tyvärr hade vi ingen servicemanual för hans spelare, annars hade vi nog passat på att justera den också.

Så vad jag ville komma fram till är att spelaren kan vara feljusterad (eller snarare ojusterad eller slarvigt justerad eller så har justeringen ändrat sig under transport eller så). Lägg märke till att min spelare ALDRIG tidigare klarat av att spela min krångelskiva, inte ens när spelaren (och skivan) var sprillans ny!