Program som känner av hårdvaran och kan uppdatera
Jag vet att jag hade något program i ett tidigare OS som kunde uppdatera hårdvaran om man skulle vilja det. Jag vet inte vad det heter eller om det rent av var inbakat i OS. Jag skulle behöva/vilja ha ett sånt program, någon som vet/förstår vad jag menar? Jag ska väl säga att jag har vista idag.

Hårdvaran uppdateras så klart med annan hårdvara, en ganska handgriplig grej…
Men alla moderna operativsystem ska numera känna av vilken hårdvara som sitter i datorn, och i de flesta fall dateras också drivrutiner till hårdvaran upp automatiskt via uppdateringsrutiner, när det kommer nya drivrutiner som har godkänts av hårdvaru- och mjukvaruleverantören tillsammans.
Ibland händer inte det, som exempelvis i något äldre Windows-system, så att man får söka nya drivrutiner på nätet exempelvis. Detsamma om man använder proprietära drivrutiner (drivrutiner som tillhör hårdvarutillverkaren) i Linux.
Med Vista ska du förvänta dig att godkända drivrutiner uppdateras automatiskt, men viss hårdvara, som inte har garanterats kompatibel, behöver sina egna drivrutiner och där du också behöver leta själv efter dem. En varning är på sin plats där; hårdvara som inte har kommit till i samarbete med Microsoft kan orsaka problem som är mycket svårt att analysera eller få hjälp med.
För att allt det här ska funka behöver det så klart finnas någon länk för kommunikation mellan hårdvaran och operativsystemet, och den saknades helt innan man började samarbete mellan tillverkarna kring detta. Det kan också innebära att äldre hårdvara eller äldre operativsystem inte har rätt länk för den kommunikationen mellan sig, och då kan hårdvaran visa sig som ett frågetecken när man letar efter den i Enhetshanteraren i Windows.
Det finns flera program som letar efter nya drivrutiner, om du söker på "driver updater" kommer du att hitta flera länkar. Jag har ingen erfarenhet av hur bra/dåligt någon av dem fungerar. Däremot har jag erfarenhet av att det ibland har blivit problem när man har uppdaterat med senare drivrutin, om datorn specifikt behöver en viss drivrutin som följer med när man köper den. Det gäller särskilt bärbara datorer, där man alltid ska gå till datorns tillverkare och söka efter senaste drivrutinen om man har problem med någon drivrutin eller installerar om/nytt OS.
Jag vet inte riktigt vilken hårdvara som jag skulle beghöva uppdatera på min laptop, förutom grafikkortets drivrutiner, men det brukar komma upp notiser om detta så att jag bara behöver välja hur jag vill göra. Men jag har aldrig sett något liknande poppa upp för annan hårdvara.
Kan ju bero på att det kanske inte kommer uppdateringar så ofta där att det har hänt än… eller så beror det på att den hårdvaran använder fria drivrutiner och de brukar ingå bland de vanliga uppdateringarna som kommer flera gånger i veckan. Jag brukar bara klicka på installera utan att närmare analysera vad som ingick där, så det kan ju hända att mina fria drivrutiner har uppdaterats ett antal gånger utan att jag brytt mig om att lägga det på minnet.
Eller så kan det ju vara så att alla drivrutiner utom till grafikkortet ligger i kärnan och den uppdateras ju lite då och då i mitt operativsystem.

Tack Lidén,
Det var något åt det hållet jag letade efter så jag gör ett försök så får jag se om jag blir nöjd.