Jag blir galen - Virtuellt minne?
Jag blir galen på datorn just nu. Jag förstår inte vad det är med den. Den går så otroligt segt och explorer hänger sig i tid och otid så alla sidor stängs ner och segar.
Då och då kommer det upp en ruta där det står att datorn har för lite virtuellt minne, men det händer inget när jag klickar på den.
Det finns gott om minne på själva hårddisken och jag har provat att ta bort temporära filer, cookies osv. Har även komprimerat filer men inget hjälper.
Hjälp!

Det kan vara så att du har gjort en inställning så att ditt virtuella minne är väldigt litet, kanske helt saknas. Ibland när man avfragmenterar tar man bort det virtuella minnet för att det ska få mer sammanhängande plats på hårddisken efter att man har avfragmenterat. Kanske någon som har gjort det har glömt att sätta dit virtuellt minne igen, eller kanske minnesinställningen är gjord så att det inte finns tillräckligt.
Hursomhelst hänger det också ihop med att man har lite reellt minne. Om du har mindre än 1 gigabyte om det är Windows XP kan det här dyka upp om man har ställt det virtuella minnet för lågt.
Om det är gott om plats på hårddisken kan det enklaste vara att låta Windows helt och hållet själv ta hand om det virtuella minnet. Det är kanske inte optimalt, men i alla fall inte dåligt. Du hittar inställningen av virtuellt minne om du öppnar kontrollpanelen >System>Prestanda>Avancerat (de två sista är flikar när du har öppnat System. Längst ner i dialogen Avancerat finns inställningar för virtuellt minne. Klicka i knappen ändra och markera radioknappen "Storleken bestäms av Windows". Det går också att mixtra med andra inställningar för virtuellt minne, men stalltipset är att låta Windows sköta det. Då ska det inte bli några problem.

Tack för ditt svar. Det är bara jag som använder datorn så det är inga inställningar som blivit ändrade. Och det finns massor med plats på hårddisken (48,2 GB).
Jag gjorde exakt de ändringar du skrev och startade om och allt men det hjälpte inte alls. Datorn är fortfarande snigelseg, hakar upp sig och den lilla rutan säger; Windows värdet för minsta virtuella minne är för lågt. 
Vad kan det vara? Vad kan jag mer göra?

Du kan ställa in ett fast virtuellt minne, lämpligt är att ha så att det sammanlagt blir minst 2GB med det reella minnet, men inte mer än 4GB sammanlagt. Enklast genom att sätta samma siffra i båda fälten för fast minne, både min och max. Om du exempelvis har 1GB reellt minne sätter du det till minst 1GB och högst 3GB. Inställningen görs i MB och en GB är 1024 MB.
Om det inte hjälper, så är det inte det felet, utan felmeddelandet är på något sätt knasigt.