Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1398 ggr
iken
2009-04-24 22:51
0

Ny laptop

Jag funderar på att snickra ihop en ny laptop till familjen via Dell. Den modell jag kikar på har endast 256mb grafikkort. Räcker det till att titta på krävande och tunga HD video filer utan att bilden "hackar" vilket den gör med min nuvarande dator som har Intel integrated media graphics?

Ang RAM minnet, märks det någon skillnad i prestanda mellan 2 och 4 GB eller är det slöseri med resurser och bättre att lägga de pengarna på en starkare processor? Jag kommer nog välja en intel core 2 Duo processor på 2,4GHz, inkl 4gb går datorn på ca 9000kr med 17" skärm.

Minns det något Dell´s datorer kan sakna som är bra att ha i åtanken?

Bogey
2009-04-24 23:44
0

Ska du köra Vista så skulle jag rekomendera minst 4GB minne.

De flesta grafikkretsar idag klarar videouppspelning bra. Personligen är jag väldigt förtjust i nVidia men det är nog en smaksak, men för bra grafikprestanda skulle jag rekomendera en datorn med grafik från nVidia eller ATI. Ska du inte köra avancerade spel så duger 256MB grafik, men 512MB är ju aldrig fel :-)

Jag skulle nog kolla fler än Dell, varför inte jämföra med Zepto, Acer eller kanske Asus

guraknugen
2009-04-25 10:37
0

Hur mycket RAM man behöver beror, som framgick av #1, på vad man kör för operativsystem och program och så vidare.

Själv har jag 2 GiB och kör Ubuntu. Kör oftast inte så många applikationer samtidigt, högst 10 kanske, kanske inte mer än 5 oftast plus alla visuella effekter man plötsligt inte kan vara utan…

Oftast andvänder datorn någonstans kring hälften av sitt minne. Swappen har jag nästan aldrig sett användas över huvud taget, så en ökning till mer minne borde vara mer eller mindre meningslös i mitt fall.

Jag skulle spontant gissa på att det förhåller sig på ett liknande sätt i exempelvis Windows XP, som jag också har på denna maskin, men eftersom det går segare så kanske det skulle må bra av i alla fall lite mer minne, men där har jag ingen större koll, det var så länge sedan jag använde det.

Inkanyezi
2009-04-27 01:21
0

Om din nuvarande dator hackar kan det ju bero på hur mycket minne den har. Integrated media graphics går antagligen på AGP, vilket tar bort en del arbetsminne. Det som är extra krävande för grafikkorten är diverse 3D-grafik som finns framför allt i spel, och där kan det vara en vinst med snabbare grafik, men om man använder datorn till annat än spel lär det inte spela så stor roll.

Varken processorn eller minnesmängden på den nya datorn lär egentligen vara något problem. Det är aldrig fel att ha mycket minne, men tveksamt om man kommer att märka skillnaden mellan 2GB eller mer; om  man har sånt som kräver mycket minne går det ju fortare, men det är ytterligt få processer som behöver mer än ett par gigabyte. Men inte heller är det några jätteskillnader i prestanda mellan olika processorer i samma generation. Det har ständigt varit diskussioner om det, men i praktiken så är skillnaden liten.

Om du inte ska köra 64-bitars system är det meningslöst med mer än 4 GB minne, eftersom mer aldrig kommer att användas. Faktiskt kommer inte ens de fyra att kunna användas fullt ut, eftersom en del av utrymmet för adressering behövs för grafiken. Sedan finns det väl knappast några program som utnyttjar 64 bitar…

Den nuvarande datorn kan säkert piffas upp en hel del; om man ökar minnet på den kanske den slutar hacka. Sedan är det ju inte säkert att det är vare sig grafiken eller minnet som får det att hacka, det kan ju vara så enkelt som att hårddisken endera inte är kvick nog eller att den är svårt fragmenterad. Om du upplever att problemet är att det hackar när du kör från skiva kan det vara ett buffringsproblem; skivor är inte så snabba. Där kan det hjälpa med mer minne i datorn. Det är inte troligt att grafikkortet är problemet.

iken
2009-04-27 16:55
0

Tack för alla svar

Jag vill gärna att datorn skall kosta så lite som möjligt men samtidigt vill jag ha bra prestanda:

Att ha 2,4GHz och 3 mb L2 cashe samt 1066Hz istället för 2GHz och 2mb L2 cashe samt 800Hz (båda intel core 2 duo) kostar 980kr extra. Är det värt pengarna? Borde väl ge bättre prestanda. (ps Datorns Ram är ändå bara 800Hz så jag vet ej om 1066Hz har någon nytta i detta fall.)

Grafikkortet är endast ATI Radeo HD 3650 med 256mb minne. Vet ej om den dessutom kan låna av datorns Ram minne eller om 256mb är allt. Googlade på detta utan framgång.

Att ha 4 GB Ram istället för 3GB kostar 370kr extra. Det är liten peng. Vet dock inte hur viktigt det är. Min nuvarande laptop med flera program öppna samtidigt brukar konsumera ca 0,6GB av sina 2GB när man öppnar aktivitetshanteraren så eg. vet jag inte vad 4gb behövs till.

3 års förlängd garanti för 1799kr??? Vet ej om det är värt. Man har väl reklamationsrätt i mer än 1 år. Tror jag kör utan detta.

Men processorn i detta fall är väl värt att lägga på 980kr för?

guraknugen
2009-04-27 19:53
0

#4: Angående tre års förlängd garanti, så är väl det en smaksak, men personligen tycker jag inte att det är värt det. Har man inte ändå bytt dator inom 3 år? Jag vet inte. Kanske, kanske inte. I och för sig har jag snart haft den jag sitter vid nu i tre år, framåt jul-nyår… Kanske kommer att ha kvar den några åt till i och för sig. Det verkar inte som om mitt operativsystem blir så värst mycket segare för varje uppgradering (två gånger per år) så den håller rätt bra fart ännu, faktiskt. Trots ålderdomliga prestanda på futtiga 1,6 GHz dual core och 2 GiB RAM.

iken
2009-04-27 22:56
0

Jag har också 1,6GHz och 2gb ram idag. Funkar skapligt, men behöver ytterligare en dator.

Det finns datorer men svagare processor/ram men starkare grafikkort. Jag använder datorn mest för att surfa samt för att kolla på digitalbilder, HD video, redigera foton i photoshop etc. Har jag då bäst nytta av kraftfull processor eller kraftfullt grafikkort?

guraknugen
2009-04-28 00:27
0

#6: Processor känns det som, spontant, men ta inte mina ord för lag…

iken
2009-04-29 00:56
0

Hej!

Jag har nu beställt en dator från dell. Beställde över telefon och fick lite råd av säljaren
Det blev en Dell Studio med 17" skärm.
P8600 processor med 2,4GHz (man kunde för 1700kr mera få en 2,53GHz med dubbla 6mb cache men säljaren själv tyckte inte de 1700kr var värt priset)

3 GB ram och 32bits operativsystem (säljaren sade att 32 bits operativsystem ej kan utnyttja mer än dryga 3gb så 4gb vore onödigt. 64bits är ej kompatibelt med många program)

256mb dedikerat grafikkort (vilket säljaren menade räcker utmärkt, och jag formulerade frågan smidigt i början av samtalet ifall jag verkligen inte borde satsa på XPS istället och han sade nej)

7200 varvs hårddisk på 320gb. Kostade 350kr extra för att ha 7200 jmf 5400. Eftersom jag arbetar mycket med fotoredigering och att titta på digitalbilder tyckte säljaren att jag vinner prestanda på att ha 7200rpm. Var orolig för värmeutveckling men säljaren menade att 17" dator har så bra ventilation att man ej behöver vara orolig.

Jag lade också till någon enhet som gör att datorn bättre kan utnyttja trådlösa nätverk där signalerna är svaga. Kostade 190kr extra. (säljaren tipsade)

Så får hoppas att det blir bra dator. Kostade totalt 8600kr. Levereras om 2v.

AktieTrader
2009-05-03 16:34
0

ATI Radeo HD 3650 med 256mb minne. Fungerar utmärkt till full-HD film. Det är grafikkortet (Intel GMA) på din gamla burk som inte orkar med HD-film.