Bildskärmsupplösning widescreen?
Kompletterade idag min rätt nya bärbara dator med en 19" widescreen. Lyckas inte ställa in den på det optimala läget 1440x900. Det finns inte i windows statndardinställningar…
Allt ser så hoptryckt ut nu ……tips???

Tydligen SKA det inte gå med större än 1280x800 så jag får väl finna mig i det
SKA enligt vadå?
Har skärmen den upplösningen?
Tom
Den kan ju vara grafikkortet som inte stöder högre upplösning. Är det en ny dator verkar det dock lite konstigt.
Ibland kan det strula om du har utökat bildskärmen över både den bärbara datorns skärm och den externa skärmen. Prova att bara använda den externa skärmen och se om det går bättre då.
Mvh // Johan

När jag går till grafikkortet säger det att 'Lägen som stöds är 1024x768 och 1280x800'
Jag har alltså en Fujitsu-Siemens Amilo SI 1520 bärbar och en extern monitor Scaleoview H19-1W. Monitorn vill ha 1440x900 men datorn supporterar inte. Nåt jag borde downloada tror ni?

Du har en integrerad 128 Mb Intel GMA 950 grafikprocessor vilken använder internminnet. Vid 196 Mb klarar GMA 2048X1536, du har 128 Mb (1280 x 800) så egentligen borde du kunna få högre upplösningar. Nåt som stör är att bilden ser hoptryckt ut vilket den inte borde göra med 1280/800. Det hoptryckta utseendet fås om den externa skärmen tolkas som icke-widescreen så min gissning är att denna inte installerats korrekt, kolla i enhetshanteraren om den finns med där.

Tack för hjälpen allihop - nu börjar jag fatta och har mixtrat lite och kommit fram till den upplösning jag vill ha.