Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 758 ggr
Tom-B
0

Picasa och 16:9

Genom Picasa kan man ju korrigera sina bilder till att passa den nya TV-standarden 16:9.

Men vad är dataskärmens 15,4 för motsvarande storlek?

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

pentsium
0

Det skiljer mellan olika skärmar. Kan vara 16:9, 16:10, 4:3, 5:4 mm

Tom-B
0

Är inte 15,4 ett standardmått för alla skärmar?

Och kan man mäta sig till vad min skärm är? Och hur? Med måttband bara?

Du anger måtten i mm. Men min skärm är då större än dina angivna mått.

//Tom

Inkanyezi
0

Det är sidförhållandet mellan långsidan och kortsidan som anges. Så om du mäter långsidan och kortsidan och gör dem till ett allmänt bråk, och utvecklar det till så få siffror som möjligt, då för du fram det. Det har inget med millimetrar eller centimeter eller tum att göra, utan är bara ett geometriskt förhållande mellan långsida (bredd) och kortsida (höjd). Min bärbara har bredd ca 29,5 cm och höjd ca 18,5 cm, vilket ger 16:10.

Tom-B
0

Ok! Tack för hjälpen!

//Tom

guraknugen
0

#2: Det står ”mm” i #1, men jag misstänker att det inte är millimeter som åsyftas utan snarare ”med mera”.

Storleken på TV- och datorskärmar mäts diagonalt från hörn till hörn.

Innan ”bredbild” var aktuellt, var 4:3 det vanligaste (och enda?) formatet. Alltså 4 måttenheter på bredden och 3 på höjden.

Bredbilds-TV verkar ofta ha 16:9-format och datorer 16:10. Själv sitter jag med en laptop med en upplösning på 1280·800, vilket verkar vara 16:10-format eftersom 1280/800-16/10=0 ? 1280/800=16/10.

Tom-B
0

Jag har mätt min datorskärm på bredd och höjd, och kommit fram till att för min skärm på 15,4 gäller 16:10.

//Tom