Windows Mediaplayer?!?!
Har nyss fått en musiklänk skickad via Outlooks mejprogram och försökte att öppna den filen (rätt ändelser vad jag såg) men den går inte att spela upp?
Vet att jag fick några musikfiler för någon månad sen som inte heller går att spela upp och på dem stod det: Ett antal köade filer kan inte spelas upp.
Hjälp mig att söka felet någonstans så att jag kan lyssna på musiklänken som jag fick/ kram Spanaren
Ps Vanliga Dvd-skivor går bra att lyssna på
Ds XP 2002

Vilket filformat har muziken? Du kanske behöver en codec?
Filformat är .wma
Ursäkta men vad är en codec *ler* ?

Ja, såna ska den ju ha codec inbyggd för…
codec betyder kodare och avkodare, och det behövs för alla mediafiler, men Windows har ju den för sitt eget format, så det är knappast där felet ligger.
Försöker att söka i egenskaper om codec men hittar ingenting?!?!
Var ska jag nu leta felet?!?!
Ps Ser nu på nätet att dom varnar för att ta hem codec från fel plats?!?!
Nu sparade jag ned musikfilen och sedan så kollade jag med pekaren och då står det skyddad ja?!?!
Kan det vara felet och hur får jag bort det?
/kram Spanaren
Ps Kollar jag på egenskaper står det ingen bock för skyddad?!?!
K-Lite Codec Pack är ett jättebra codec-program för filmer och musik till Windows Media Player som gör att filerna automatiskt avkodas. Det är gratis och bara att installera så sköter det sej självt.
Men för .wma ska du inte behöva någon codec, det ska fungera i Windows Media Player ändå.
Ligger musikfilen som bifogad i brevet eller hur ser det ut? Har du sparat ner den till din hårddisk före du försöker lyssna på den?

Även en WMA fil kan vara skyddad med ett uppspelningsskydd. Då går det inte att spela upp filen även om du har en WMA codec (som alltid ingår i Windows Media Player).
Om filerna är skyddade med ett uppselningsskydd måste du rippa dessa med någon typ av externt program som kan knäcka det skyddet och skapa en ny WMA (eller mp3) fil som då inte är uppspelningsskyddad.
Hur kan det bli så då. Jo om en CD skiva t ex har ett uppslelningsskydd så blir även WMA eller MP3 filen skyddad om man inte har ett program som från början kan plocka bort detta skydd.
Skälva codecen i sig är bara ett sätt att koda filen för ett visst format tex WMA, MP3 etc.
#7 Ska jag rippa den bifogade filen och väljer jag något mer där under ripp?
Himla intressant ämne de här *ler*
Ps Har testat att spara ned den bigogade filen på hårddisken och då kom informationen upp "skyddad ja", när jag satte dit pekaren på filen.
Ds Mixtrade på i ett annat program också och försökte bränna ned filen, men fick då till svar att jag hade inte tillåtelse för det?!?!

Jo, det finns såna skydd, och det är olagligt att ens försöka knäcka dem…
Men som sagt, det finns program för att göra det, så om du vill ha besväret att knäcka skyddet så kan du göra så (men får inte). En annan lösning är att köpa musiken lagligt, och då ska den gå att spela.
Annars finns det massor av musik som man faktiskt får lyssna på utan att betala, om det är där det tar emot. Man behöver ju inte skaffa sig musik som är utrustad med skydd för att hindra en från att lyssna…
Men hur rippar man rätt?
/kram Spanaren

Man spelar upp på en dator där man får spela den, och samtidigt spelar man in den till en annan fil.
Den andra varianten är att använda något av de kodknäckningsprogram som finns och omvandla filen till ett spelbart format.
Så kul med människor som hjälper till och besvarar frågor 
/kram Spanaren