Internet fungerar inte i Ubuntu? Hjälp?
Hej igen! Jag skrev en annan tråd och fick en del hjälp där, men nu har ett nytt problem uppkommit så jag tänkte att det är bättre att göra en ny tråd med en mer passande rubrik :)
Med hjälp från den förra tråden lyckades jag installera ubuntu på min gamla PC, men nu fungerar inte internet…
Jag har inte ersatt windows än utan bara testat från skiva..
Det verkar som att Ubuntu har letat efter modemet (har telia bredband)utan svar först, men efter att modemet startats om så tror jag att det svarade.. Ubuntu fick åtminstonde en MAC adress - vilket den inte haft tidigare.
Några förslag på vad mer jag kan göra? :) Har satt firefox i online mode (stod på offline först) men det finns inget internet alls, ionen i övre högra hörnet envisas med att vara disconected oavsett vad jag provat.. har högerklickat men inte hittat något som kan hjälpa mig.
Jag är helt odugli på datorer, så om ni har hjälp att ge så skriv tydligt, steg för steg. :3
Det hittar inte mitt trådlöa tangentbord heller, men det är ett mindre prblem eftersom jag har ett annat tangentbord som fungerar..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

En fråga från en lika stor odugling:
Vad är Ubuntu?
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
Ett gratis operativsystem. :)
Du har skrivit två likadana trådar. Kanske någon skulle ta bort den andra?
Tyvärr jag inget bra svar på din fråga då jag aldrig haft Internetproblem i Ubuntu. Ett snabb gissning, dock väl snabb för att kunna tas på allvar kanske, är att någon hårdvara i din gamla maskin kanske inte stöds av Ubuntu? Låter kanske inte helt sannolikt då det mesta stöds nu för tiden, men helt omöjligt är det kanske inte.
Har du provat skivan i en annan dator? Kanske något strul med skivan? Fast det låter ju inte heller helt sannolikt, med tanke på felsymptomen… Med de datorer jag kört Ubuntu här hemma, de är fyra till antalet (den femte, som är äldst, går inte att starta upp från CD så den har jag inte fipplat med), har det bara funkat. Den typ av prylar som verkar ha sämst stöd, enligt min erfarenhet, är webbkameror och skanners.
Vilken version av Ubuntu är det du har testat? 9.04? Du kan ju, som ett led i felsökningen, testa en annan version, exempelvis 8.10.
På min lilla burk (Eee PC 900) uppgraderade jag nyligen Mandriva Linux Free 2009.0 till 2009.1 och det var en ganska trevlig upplevelse, faktiskt. Det känns som att det blev ett litet lyft på den maskinen, men jag har bara kört den några dagar än, så det är kanske för tidigt att säga. Jag upplever i alla fall Mandriva vara lite snabbare än Ubuntu (använder Gnome på båda - KDE är väl annars ”standard” i Mandriva, men jag gillar inte KDE), men det kan mycket väl vara inbillning.
Glömde ju att nämna att det finns ett Ubuntuforum på svenska som du kan ställa frågan i: http://ubuntu-se.org/phpBB3/
Skulle du inte få något bra svar där kan du testa det betydligt mer befolkade engelskspråkiga forumet: http://ubuntuforums.org/
Nackdelen med det engelskspråkiga forumet i detta fall kan ju vara att det inte är så många där som har Telia bredband…
Lycka till.
#3 Oj, det märkte jag inte ens! iFokus gav mig felmeddelande när jag skrev den ''timeout expired'' eler nåt. :3
Det kan vara krångel med nätverkskortet, fick ju ett PM om att det kunde hända med gamla kort :)
Vet inte vilken version.. laddade ner den första jag fick tag i.. :/
Problemet verkar vara för avancerat för mig dock..
Är det en stationär dator du har? Då är det ju inte så svårt att testa med ett annat nätverkskort, om du nu har något, eller om du kan låna ett av någon eller så.
#6 För mig är det svårt.. och jag har inget :3
Ingen snäll granne som har ett att låna ut i en halvtimme…?
#8 Har bara en granne.. snälla, men.. :) De ska ju ha en dator också..

Och jag har något tiotal nätverkskort som bara ligger…
Jo, du nämnde det.. :3 Snällt av dig att erbjuda det. Vad vill du ha för att skicka ett?
Jag kan ju prova.. i värsta fall grillar jag datorn, men..den är ju rätt värdelös.. xD Passar de i Dell? Hade poblem när ett ex skulle sätta in en ny dvd brännare, men.. vet inte hur saker fungerar..
#11: Byta närverkskort borde inte vara några problem, men man vet ju aldrig…

Allt jag behöver är veta vart jag ska skicka det.
#12 Säkert inte.. men nu är det mig vi pratar om.. :3 Jag är livrädd för teknik..