3G och Ubuntu 9.04 funkar
Jag blev lite frustrerad tidigare, då jag inte fick Ubuntu att kännas vid mitt 3G-modem, men nu när jag har installerat version 9.04 så kopplar den bara snällt upp sig, och jag slipper Vista. 
Har du något ovanligt 3G-modem? Har för mig att detta skulle funka redan med 8.10 och att det skulle vara problem med 8.04 och tidigare, men de problemen kanske gällde ett annat modem… Har inget 3G-modem själv så jag har ingen koll.
SJälv har jag inte uppgraderat till 9.04 på grund av en bug i xorg-server: ”The Record extension appears to be broken somehow - it is not sending any events to Record clients (particularly XKeyPress, XKeyRelease and XButtonPress events)”, vilekt gör att ett program jag använder i stort sett hela tiden inte kommer att funka om jag uppgraderar. När buggen är fixad kommer jag dock att uppgradera direkt. Är nyfiken på ext4 och på huruvida uppstartstiden minskat något och i så fall hur mycket…
Men 8.10 funkar kanon för mig så jag känner annars ingen särskilt sug efter att uppgradera än på ett tag. Kanske väntar till 9.10 eller 10.04.

Jag borde nog vänta till 9.10, men det strulade med uppkopplingen till 3G på 8.10 och jag tog mig aldrig tid att hitta felet. Min 9.04 går bra, det kanske hänger på kompatibilitet med hårdvaran. Jag kommer nog inte att gradera upp den stationära förrän det kommer en LTS. Kruxet är att 3G ger mig högre fart till bättre pris, och jag tänkte sätta telefon och hela köret på 3G, så jag kommer antagligen ändå inte att köra det direkt på datorn utan på en router eller en NAS som kan funka som gateway. Tanken är att det ska dra mindre ström också, jag hade den stora datorn på förut som webserver, och det drar lite för mycket ström.
Och nej, inte ovanligt, Huawei E220.
Har du testat nedanstående guide?

Nix, det gjorde jag inte, och det var en lång regndans. I den nya versionen dyker modemet inte upp som en CD-ROM utan som ett Huawei E220, och så ber dialogen först om ett lösenord att sätta på nyckelringen, och sedan PIN-koden.
Nyckelringen är en trevlig sak, helt virtuell, syns inte, kommer bara upp när ett lösenord ska ges till någonting, och då behöver man bara ange sitt lösenord till nyckelringen så sköter den resten.
Så det har blivit enklare att koppla upp i den nya versionen, både till trådlösa nätverk och till 3G-modem.
Goda nyheter, kör i.o.f.s. mest Debian men eftersom Ubuntu bygger på Debian så borde det funka även där. I alla fall testing eller unstable.