Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2568 ggr
Moa-15
0

Kamera? Datorn? Fel?

Hej.

När jag ska överföra mina bilder till datorn får dom olika färger och några går inte att se alls?

Samma sak med video klipp?

Någon som vet om man kan göra något åt det.

Annars har jag ju köpt kameran i onödan?

Snälla hjälp=)

Inkanyezi
0

Det behövs nog lite mer upplysningar om det ska gå att luska ut vad det kan vara för fel. Till exempel, vad är det för kamera och vad är det för dator, vilket operativsystem har datorn, och hur för du över bilderna, med kabel från kameran eller med en kortläsare? Och vad använder du för program för att titta på bilderna? Och visar datorn andra bilder bra?

Moa-15
0

Oj.

Ska svara på det som går=)

Andra bilder fungerar tex från min mobilkamera.

Använder kortläsare.

Nokia kamera (mer vet jag inte;)

När jag förtöver bilderna så kommer dom bara upp?

Har en fujitsu siemens dator bärbar.(står så på datorn)

Ja är inget tekniskt alls som du märker?

Men på en annan dator i skolan fungerar bilderna?

Inkanyezi
0

Datorn ändrar inte på färgerna på en bild, så det bör hänga ihop med bildskärmen och dess inställningar. Om den till exempel har för litet färgdjup kan andra bilder med mindre färgdjup se bra ut, medan de som har större färgdjup får ändrade färger. Om operativsystemet är Windows, så kan du ändra skärmens inställningar genom att klicka med höger musknapp på skrivbordet (tom skärm utan att någonting är öppet), och där väljer du Egenskaper och kontrollerar att du har 32 bitars färgdjup. Det borde fixa problemet, men självklart kan det vara något annat fel.

Normalt ska du kunna titta på alla bilder och även på video som du har tagit. Det kan behövas någon codec för att se video, men såna kan hämtas från nätet.

Moa-15
0

Ja det står 32 bitar?

Skumt.

Moa-15
0

Puff.

Man ser bilden i litet format.

Men när man ska förhandsgranska står det gått inte att rita.

För stort format.

Någon som kan.

Skulle verkligen behöva hjälp.

Moa-15
0

Tänkte om någon vet om man kan byta format på datorn

Eller kameran?

Eller?

Inkanyezi
0

Om bilderna är för stora för förhandsgranskning så är det programmet som du använder som inte klarar det formatet, endera för att programmet inte kan adressera så mycket minne eller att det inte finns tillräckligt minne i datorn.

Och visst kan man byta format i kameran. Det finns flera inställningar för det.

Det finns program som är bättre än utforskarens bildvisare för att titta på bilder, exempelvis Picasa.

Ditt problem är lite konstigt, eftersom en dator inte borde ha såna problem. Men det kan hänga ihop med att filformatet som du har gjort bilderna i inte stöds av bildvisaren. Om du till exempel har sparat bilderna i kameran i råformat och inte har något program för konvertering. Då kan det finnas en liten inbäddad jpeg som kan visas i utforskarens mappfönster som miniatyr, men när man försöker öppna den i bildvisaren så är det fel format. Kameran kan i så fall ställas in så att den spar både i råformat och jpeg, eller så kan den ställas till att bara spara i jpeg. Jpegbilder kommer du att kunna öppna.

Men nog vet du väl vad kameran heter åtminstone? Det är em bra upplysning om du ska kunna få hjälp.

Moa-15
0

Ja det står att filformatet inte stöds?

Kan ingen länka till någon sida där man kan ändra bildformat?

För jag vet inte var jag hittar det?

Vore super snällt.

Inkanyezi
0

Nej, det handlar inte om någon sida att länka till. Du får läsa bruksanvisningen till din kamera och se vad du kan göra med den. Och så får du kanske installera ett program som följde med kameran för att omvandla bilderna till ett format som datorn kan visa.

Om du vill ha mer hjälp måste du nog tala om vilken kamera det är och så det där lilla tillägget på filnamnet, det som står efter punkten, på bilderna som du har tagit. Om det till exempel står CRW eller CR2 eller NEF något annat som inte stöds av bildvisaren.

Moa-15
0

Men på kameran finns inget såna installeringar?

Finnst det inga sidor på internet man kan ändra bildformat?

jpg står det under bilden?

Moa-15
0

Nu testade jag med mammas kamera

Nikon coolpix. Vet inte vad den heter merSkäms Tyvärr

Inkanyezi
0

Om det är en jpeg så ska ju datorn klara det. Om filformatet inte stöds så betyder det att det inte är en jpeg. Det kan ju helt enkelt vara så att filen är korrupt om det inte är ett annat filformat. I så fall kan det bero på flera olika saker, en av dem är om man till exempel tar ur minneskortet när kameran är på, eller om batteriet har tagit slut i kameran medan man fotograferar. Det kan förstöre en eller annan fil, men knappast alla eller många på en gång.

Men om man ska kunna veta vad det är kan det vara vits att du laddar upp en sån där fil som du inte kan visa så att det går att hämta den någonstans på nätet så att det går att se vad för slags fil det är.

Och så kan du kanske tala om vad du har för kamera?

Moa-15
0

Går inte att ladda upp filen ju?

Testar nu får vi se.

Moa-15
0

Går inte att ladda upp filen? Bilderna?

Men finns det ingen sida som man kan se bilderna i fast det är stort format.

Kan också säga att det fungerar på andra datorer.

Att överföra bilderna?

Inkanyezi
0

Kanske bäst då att förklara lite vad det handlar om.

Bilderna som du talar om är filer i datorn och på minneskortet.

Det går att föra över filerna om du kan se filnamnen i utforskaren. Däremot kan det tänka sig att något annat program öppnar sig när du stoppar in minneskortet, exempelvis om du har installerat Nkview eller något annat program som  importerar bilder till datorn från kameran eller minneskortet.

Om bilderna kan visas i en annan dator är det ju inte något fel på filerna, alltså ligger felet på något sätt i din dator.

Det är ett program som visar bilderna. Ditt program kan tydligen inte visa de där bilderna, och det kan bero på att det inte är ett bildvisningsprogram. Det kan också vara så att programmet som är valt för jpeg skulle kunna visa bilder med hjälp av ett tillägg. Men då måste du faktiskt ta reda på vad din dator är inställd på att använda för program till filtillägget ,jpg

Om bilderna är tagna med en Nikon Coolpix så är de i formatet jpeg, och alla datorer kan visa det korrekt, men man måste ha rätt program för att visa bilder, och det är något skumt med inställningarna i din dator. För att ändra inställningen kan du högerklicka på ett filnamn och välja Egenskaper, och där kan du ställa in vilket program som ska öppna den filtypen. Det måste vara ett program som kan visa bilder, annars funkar det inte, och då får du felet som du har beskrivit.

För att kolla om datorn kan visa bilderna kan du högerklicka på en bildfil och välja "Öppna med" och där väljer du Bildvisare eller Internet Explorer eller Firefox eller eventuellt annat program som du har och som kan visa bilder. Om bilden kommer upp då, så är det att filtillägget pekar på fel program, och då måste du ändra det som i stycket ovan.

Annars, om du tycker att det är för svårt, så kan du ju installera Nkview från skivan som följde med Coolpix, så sköter Nkview om importering och visning.

Moa-15
0

Jag har försökt öppna bilden med alla filerna.

Inget fungerar?

Inkanyezi
0

Det ser ut som om du inte förstår vad en fil och vad ett program är. Det är nog bäst att du tar hjälp av någon som har lite mer inblick i hur datorn funkar. Det är inte särskilt komplicerat, men man måste veta vad man sysslar med.

Det handlar bara om att se till att filer som slutar på .jpg ska öppnas med ett program som kan hantera såna filer. Att föra över dem är enkelt, det kan man göra med filhanteraren, men man måste veta var bilderna finns och var man ska lägga dem.

Det finns säkert någon som kan hjälpa dig.

Moa-15
0

Måste vara något fel med datorn.

Jag gör som man ska.

Installerar cd skivan som följt med kameran.

Så den här datorn verkligen suger;)

Inkanyezi
0

Troll, det är faktiskt du som suger, inte datorn.

Moa-15
0

Ursäkta?

Inkanyezi
0

borttaget

Moa-15
0

Nä.

guraknugen
0

Men ändå…

Moa-15
0

Va?

Bortaget?

Men ändå?

Är det bara jag som inte förstår vad det handlar om?

Hjortronsylt
0

#24    Det är svårt att veta hur man kan hjälpa om man inte får veta problemet mer i detaljerad förklaring.

Och ännu svårare förstår jag att det blir för dej, om du bara är 15 år. Kanske kan du be någon vuxen i din närhet hjälpa dig, för Inkanyezi gav dig bra hjälp på vägen här i alla fall.

Moa-15
0

Hm. Har sagt att det är datorn det är fel på inte mig.

Ja otroligt snällt av "Inkanyezi" att försöka hjälpa.

Men vad hände?

Vart han arg eller?

Konstigt.

Inkanyezi
0

Trött är väl mera rätt, och jag ska göra ett försök till.

Sätt i kortet i kortläsaren, och när datorn försöker ladda in det, om den gör det, så stoppa det och stäng det fönstret med Alt-F4 eller genom att klicka i krysset längst upp till höger, röda knappen.

Sedan öppnar du "Den här datorn" och ställer in den på att visa "Mappar". Det är en knapp upptill i fönstret.

Leta rätt på minneskortet och klicka på det, så att du ser vad det innehåller.

Bläddra dig fram till mappen på minneskortet som innehåller bilder, den heter troligen \DCIM\100NIKON eller någonting liknande.

När du får upp mappen ska det helst visas som miniatyrer, det kan du välja i menyn "Visa" upptill i utforskarfönstret som du har öppet.

Öppna din webbläsare men täck inte hela skärmen med den, du måste se båda fönstren samtidigt, utforskaren på minneskortet och webbläsaren.

Ta en av de där bildfilerna med musen och dra den till webbläsarens fönster och släpp den där. Bilden ska då öppnas i webbläsaren.

Om bilden öppnas så att du kan se den i webbläsaren är det inget fel på datorn.

Och förutsatt att det inte är något fel på datorn så kan du välja att köra bildfiler med något annat program än det som för tillfället är inställt för att öppna bilder. Om du till exempel laddar ner Irfanview och installerar den, så kan du välja att den ska öppna alla bildfiler, och då är du kvitt problemet, och kanske att du också har lärt dig hur du kan ladda ner bilder manuellt, eftersom det inte tycks fungera automatiskt.

För att ladda bilderna manuellt gör du samma sak som i början, men öppnar inte webbläsaren, utan du öppnar "Mina Dokument", och där öppnar du "Mina Bilder" och drar hela den där mappen 100NIKON (eller vilket namn den nu har) till mappen "Mina Bilder" så kommer alla bilderna som ligger i 100NIKON att lägga sig där.

Efteråt kan du lämpligen döpa om mappen som du har dragit in i "Mina Bilder" till exempelvis dagens datum 090516 t.ex.

När bilderna ligger på din hårddisk så gör du en backupp, och så kan du formatera minneskortet för att fortsätta använda det.

Och om du inte förstår någonting av allt det här, så ta hjälp av någon.