Datorn tappar ljudet hela tiden.
Nån expert här som kan utröna vad det är för snablars fel på min dator? Den tappar nämligen ljudet hela tiden, titt som tätt.
Det sjuka är att, startar jag om datorn, då fungerar ljudet igen. Tip top!
I ungefär 5 minuter max, sen är det samma visa igen! :/
Går jag in i enhetshanterar sen finns där inga fel på mina ljudenheter, så den vägen hittar jag inte felet heller.
Vad tusan kan detta bero på? Grymt irriterande är det!
Jag har Windows XP Pro (ifall det är viktigt).

Kan inget om Windows, men ville bara nämna att. oavsett operativsystem (Windows XP är ett sådant), så är det inte ”sjukt” att ljudet fungerar igen efter omstart. Snarare logiskt i de flesta fall.
Någonting går tydligen snett mjukvarumässigt. Kanske någon drivrutin eller något annat som kraschar, något som direkt eller indirekt har med ditt ljud att göra. Startar du då om datorn så startar ju även det som kraschat om och fungerar igen, tills det kraschar nästa gång.
Även om det är hårdvarufel, så kan det säkert bli samma symptom. Anta att ditt ljudkort slutar att fungera när det blir för varmt, exempelvis, må orsaken vara vad den vill. När du startar om, kanske det hinner svalna lite och så fungerar det en stund till.
Är det en stationär dator eller en laptop? Är ljudkortet inbyggt i moderkortet eller har du separat kort?
Det första jag skulle göra var att leta efter nya drivrutiner och installera dem om jag hittar några. Man kanske kan tycka att de borde fungera, för ”de har ju fungerat tidigare”, men en dator är ju inte som andra prylar man har hemma. En dator är ju betydligt mer flexibel i och med att den kan göra i princip allting. Du kanske installerar ett program du inte hade förut, eller uppdaterar ett annat program. Vips så är förhållandena ändrade mot innan och har man otur kan en bugg i någon drivrutin plötsligt börja märkas, som inte märktes innan eftersom den kanske bara märks under vissa speciella omständigheter, och omständigheterna ändras ju hela tiden i en dator, så fort man ändrar på något.
Annat som skulle vara bra att veta är kanske vad du kör för program i bakgrunden. Det kan ju vara något speciellt antivirusprogram eller annat. Du kanske kör något visst program hela tiden eller ganska ofta? Kan du se något samband mellan att du kör ett visst program och att ljudet då försvinner efter ett tag?
Du kan ju prova att låta bli att använda ett visst program och se om det händer ändå. Gör det inte det, kanske du ska uppdatera det programmet eller byta till ett annat.
Det finns mycket som det kan vara, så det är välkommet med så mycket information som bara är möjligt, är väl det jag egentligen vill ha sagt med allt detta.
**Guraknugen:
**Tack för ditt långa svar! :) Hur gör jag för att *kontrollera vad ljudkortet heter*? Bör ju veta det för att kunna söka efter nya drivrutiner till det…
Det är en stationär dator.
Program i bakgrunden, ja du det är la:
* ESET NOD32 antivirus (funkar bra, men tar mkt kraft av datorn tyvärr)
* MSN kör ofta, dagligen, mest hela tiden ;)
* Mobilt bredband (3's Huawei 7.2 mbit/s)
* Google Chrome som webbläsare (tar minst kraft av datorn)
Det är dock väldigt sällan (eller aldrig) som allt ljud fungerar på msn. Ofta så kan jag höra då folk loggar in, osv. Men om nån skriver o fönstret poppar upp, då låter det inte alls, vilket det har gjort förr, men aldrig gör numera. Inte ens efter omstart.