Error Safe
Är det någon här som vet vad detta är och vad det ska vara bra för? Jag har precis bytt hårddisk på datorn, men då och då dyker "Error Safe" upp och säger att det finns 14 371 "allvarliga fel" som kan skada hårddisken etc. För att reparera felen måste man registrera sig hos Error Safe för 299 kr.
Hur kan man ha så många systemfel på en helt ny hårddisk? Är Error Safe seriöst eller bara bluff och båg?
/Ida
Får du det meddelandet på en webbsida? Isf är det bara bullshit. Dom kommer aldrig kunna kontrollera din disk över nätet utan att du installerar programvara eller ActiveX.
Windows har egna verktyg för att kontrollera om det är fel på disken, vilket jag inte tror att det är om du har en ny disk.
Installera Windows Defender också för att slippa riskera få SpyWare, vilket detta Error safe definitivt låter som.
// Johan
Mvh // Johan

Det låter som om du fått in spyware. Har du installerat ett program som heter Poker eller dylikt? kolla länken nedan
Mha Hijackthis kan du lösa problemet enligt denna sida
och lite mer detaljer hur du gör här
Fler tips här
Jag har inte installerat några program förutom messenger än så länge (officepaketet fixade han som ordnade hårddisken). Det ligger som en ikon längst ner till höger, en röd sköld med ett vitt plus-tecken på. Ingår det i windows på något sätt?

Det enda syftet med Errorsafe är att irritera skiten ur dig med sina ständiga påhittade varningar så att du till sist väljer att betala för skräpet.
Det enda problemet du har med hårddisken är troligtvis Errorsafe självt. Bort med eländet.
Grattis….du har lyckats att installera Errorsafe som i sig själv är ett hot.
Du har antagligen klickat JA på en popup som frågat om du velat ha en gratis genomscanning av din dator för att du har "hot" i datorn.
Vad folk inte tänker på är att det enda som kan se om du har hot i datorn är ditt antivirusprogram. En sida som du surfar till kan INTE se detta så ALLA popups med varningar är ren och skär bluff.
Enklaste sättet att bli av med errorsafe är att köra en systemåterställning till ett datum innan man klickade på popup-rutan.
Start->alla program->tillbehör->Systemverktyg->Systemåterställning.
Klicka på "Återställ datorn till en tidigare tidpunkt.
Klicka på "Nästa"
Välj ett datum då du vet att datorn fungerade utan problem (gärna någon dag innan)
Klicka på "Nästa"
Klicka på "Nästa"
Låt datorn sköta resten..
Detta sättet har funkat i de fallen jag plockat bort errorsafe åt kunder….men deras metoder ändras hela tiden så man vet aldrig…i sämsta fall får du ominstallera datorn för att vara helt säker på att errorsafe är helt bortplockat.
Klicka ALDRIG på JA eller NEJ på popups…klicka på krysset uppi i högra hörnan….och det ska vara krysset som är absolut längst upp till höger i popupen…har sett att vissa popups har falska kryss.
Här har du lite info om Errorsafe…och skärmdumpar på popupen som säkert känns igen.
http://www.malwarecomplaints.info/viewtopic.php?t=343

Ha ha har just fått mig ett gott skratt
Inte på grund av dig skogskatten, utan för att jag precis fått ett pop-up-fönster från Error Safe där de gör en snabb "systemscanning" av min hårddisk och hittade hela 41 systemfel! Det roligaste av allt var dock att den letade igenom windows systemkataloger och sist jag kollade så hade jag inga windows-kataloger på min Mac..
Där ser man! Jaha ja, jobbigt att ominstaller allt eftersom jag precis har gjort det, räcker det inte med att ta bort programmet bara?
Bluff och båg alltså och hur lätt som helst att lura en virusfobiker som jag… :(
Prova med det jag skrev först….systemåterställning.
Får du ändå upp popup och om ikonen nere vid klockan inte försvinner så är det bäst att ominstallera.
Nu till något som inte är riktat till Skogskatten:
Vet inte hur många gånger det varnas i tidningar, på nätet och i forum…..folk lär sig aldrig att de INTE ska klicka på JA eller NEJ…..det är BARA översta krysset i högra hörnan på popupfönstret som gäller.
Och har man ett antivirusprogram installerat på datorn så ska man BARA lita på dess varningar….INTE på en popupruta från någon site på nätet….det finns nämligen ingen som helst möjlighet för en site att veta om du har skit på datorn eller inte.
Anledningen till att man heller inte ska trycka på NEJ när en popupruta kommer upp är att 999 av 1000 inte läser vad som står…det kan ju stå "Har du något emot att vi installerar skit på din dator?"…..då är det dumt att svara nej.
Och sen kan de ha kopplat om ja och nej…eller så har de ja på båda etc…..
Krysset, krysset, krysset, krysset, krysset……KRYYYSSSEEETTTT!!!!! :)
Va??? Har du ingen windowsmapp i din MAC?? Underligt :)

Zpookey, fick in PS Guard härförleden (ngt år sedan) utan att jag klickat på ett skvatt, men finns ju droppers. Testade allt möjligt och till sist systemåterställning med framgång. Vad jag inte riktigt begriper är hur detta kan funka? Som det verkade så uppdaterade sig viruset hur slaktat det än var mot nätet och återkom i full mundering. Registret verkar vara en flaskhals men att återställa?

#9 Nej, visst är det underligt?? Kanske därför jag får varning om systemfel? Den hittar helt enkelt inte mina Windows-mappar! :-O *fniss*

#8: Eller Alt+F4.
Nu verkar det iaf vara borta.
Tackar och bockar för era svar, Skogskatten har lärt sig ännu en läxa. 

#13: Skönt, trist bara att lära sig den hårda vägen. Tur att det var en såpass nyinstallerad hårddisk.