virusprogram
Ngn här som känner till virusprogrammet: mcAfee?
Jag har tagit hem det på prov för att testa det programmet. Tycker det scannar så låååååååååångsamt :(
Ska det göra det? Har inte dom andra virusprogrammen jag haft. Hade ju AVAST tidigare men jag tycker inte det var så bra virusprogram. Man såg ju inte vad den gjorde eller vad det hade hittat. Det enda den sa till om att det var ngn fil som var skadad och skulle läggas i "karantän"
ngt annat såg man inte.
Ngn som har ngn erfarenhet av mcafee?
tass/
Sessan1
Ps
visste inte vad detta skulle vara för grupp!
Ds

Det finns ett 20-tal stora trådar redan angående antivirusprogram
Betr. Avast så har de ju ett bra forum på svenska.
Där får man svar på det mesta. Jag har också haft felmeddelanden som lagt i karantän som jag inte förstod. Allt löset sig med svar i forumet.
http://antivirus.foralla.com/forum/index.php?PHPSESSID=bd031e41dbe091155b204f2a956b0ec0&board=1.0
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#1: Jo, fast detta handlade ju om något så ovanligt som virusprogram… Undrar fortfarande vad det är… Förmodligen ett program som installerar virus åt en. Låter kul.

Nja, antivirus heter dom ju; nu skannar inte något av antivirusprogrammen särskilt långsamt; skanningshastihheten hänger till stor del ihop med hur mycket data som måste tuggas igenom. Men det finns skillnader i beteende.
Själv använder jag ett program som körs manuellt, dvs det skannar inte hela tiden, och inte automagiskt när datorn går. Jag har erfarenhet av F-secure sedan tidigare, och de versioner vi hade på jobbet har haft flera buggar, vilka till en del har åtgärdats. Ett tag kunde jag inte spara filer från AutoSketch i servern eftersom virusskanningen hängde datorn. Det gick att spara lokalt.
Nu använder jag ClamWin Free Antivirus, och den räcker för mig.
Jag använder ingenting och det räcker för mig…

Nja, på linuxburken har jag inget, men jag tyckte att det skulle vara kul att se om det finns några virus i windowsburken. Det gör det inte. Den är också ganska kvick för att vara en sån, så jag antar att det hänger ihop med att jag inte har något antivirusprogram som går ständigt. Jag tyckte att det var kul att det finns ett antivirusprogram som är fritt, inte bara gratis, utan med källkod, så att man kan titta hur det ser ut inuti…
Och jag hade väl inte väntat mig att hitta något virus i den här, men jag skannade en dator hos en bekant och hittade sex. Den hade en del irriterande malware, bland annat någonting som startar webbläsaren (Internet Explorer) och slänger upp en massa reklam för allt möjligt från porr till skrivarbläck. Alltihop med logga från Tele2. Försökte installera Ubuntu 9.04 där, men det var för lite minne; den tar tydligen mer minne än tidigare versioner.
Guraknugen, så här syns din Avatar i min webläsare,
IE
Så du ser att jag tog fel på bokstav :(:(
ser ut som OM det skulle vara ett r på slutet!
MEN när man iofs tar markören över din avtar så ser jag att det står:
guraknugen, så jag ber om URSÄKT igen för mitt fel :( (:(
*Ledsen*
#7: Jo, jag vet. Det ser likadant ut i Firefox och i alla andra läsare jag har testat, UTOM just Opera, som är den läsare jag ständigt använder, utom i vissa undantagsfall.
Och det var väl inte så mycket att be om ursäkt för heller, jag bara påpekade felet i rent upplysningssyfte, det var inte så att jag var irriterad på det eller något sådant. Dessutom gjorde jag väl påpekandet i en helt annat tråd, för jag hittar det inte här i alla fall…
Är opera en bra webläsare då?
Den är väl inte lika bra som IE iaf.
Har testat opera men den känner ju inte till alla websidor tyvärr, gjorde det inte för ett par år sedan iaf, så den webläsaren gillar jag inte.
Alla har ju olika erfarenheter iofs, men ändå
Tass
Sessan1
Jag har aldrig provat en webbläsare som jag tycker är sämre än IE, så uppenbarligen handlar det mest om vad man har för smak…
Numera är det kanske inte så stor skillnad på webbläsarna, de har väl i stort sett samma finesser och så vidare. Det jag märkt som Opera-användare, är att andra webbläsare under stort buller och bång introducerat nya fantastiaska finesser som jag själv använt dagligen i Opera i flera år… Men det spelar kanske ingen roll vem som var först, så länge finesserna finns…
Frågar man mig så är Opera den överlägset bästa webbläsaren, frågar man Jöns Rutgersson i Svenljunga (om han nu existerar) får man kanske ett annat svar. SOm jag ser det finns det inget ”bäst”. Det är i stort sett enbart en fråga om tycke och smak. Vi värdesätter alla olika egenskaper. Själv värdesätter jag att kunna göra mycket och snabbt samt att webbläsaren finns till mitt operativsystem (vilket automatiskt diskvalificerar IE om man inte vill ägna sig åt en massa onödigt trixande).
Nu är ju jag van vid Opera, och det gör ju givetvis att om jag hamnar vid en dator med bara IE så känner jag mig oerhört handikappad, precis som en IE-användare förmodliggen gör om han eller hon hamnar vid en dator med enbart Opera och så vidare i alll oändlighet och bla bla bla.
Kort sagt är hela det där idiotiska webbläsar-ordkriget totalt meningslöst, tycker jag. Använd vad 17 du vill, jag lär knappast bry mig…
Ingen webbläsare ”känner till” någon sida mer än andra. Att Opera inte fungerar på vissa webbsidor (fast jag har inte hittat någon sådan sida på väldigt länge nu) beror oftast på att sidan inte följer riktiga standarder, inte på Opera i sig. Opera utmärker sig ju genom att försöka följa standarder så bra som möjligt, det gör dessvärre inte alla webbsidor…
Den dag alla webbutvecklare fullständigt struntar i att försöka vara kompatibel med olika webbläsare och istället bara följder de standarder som är aktuella, så blir det dels betydligt mindre jobb för webbutvecklarna och dels kommer webbläsarutvecklarna att tvingas hålla sig till dessa standarder. Därmed borde problemet varaq löst. Låter som en utopi, men på lång sikt är det säkert möjligt. Det ser i alla fall ut som att vi är på väg åt det hållet, för närvarande, om än med små steg.
Så när jag stöter på en sida som inte fungerar i Opera tar jag först reda på varför. Är det inte Operas fel (vilket det oftast inte är heller, men undantag finns säkert) brukar jag bojkotta den sidan. Är det Operas fel skickar jag felrapport till Opera-utvecklarna och drar därmed mitt lilla strå till stacken.