Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2096 ggr
Mezzzanina
0

Hjälp med nerladdning av flashplayer på Linux

Hej på er!

Sitter här och försöker ladda ner flashplayer 10.0.12

Nu har den kommit hit.Men nu skall den öppnas i något program och jag vet inte i vilket.Vi har Linux Mozilla Firefox.

Någon som vet och kan hjälpa oss här?

guraknugen
0

Vilken Linux-distribution har ni?

Vad har ni gjort så här långt? Bara laddat ner ett packat arkiv någonstans och nu vill ni komma vidare med att installera?

Så här gjorde jag för att installera Flash 9, förhoppningsvis kan detta ”översättas” till Flash 10 genom att byta ut filnamn i min text nedan till de riktiga filnamnen. Ska också tillägga att jag gjorde detta i Ubuntu.

Öppna en terminal (det kommer en mer grafisk beskrivning längre ner, men den har jag inte testat sjävl så jag vet inte vilka komplikationer man kan råka ut för…). Skriv följande, fast ersätt filnamnet med det filnamn som gäller för den fil ni laddat ner:

tar zvxf install_flash_player_9_linux.tar.gz

Nu har vi packat upp filen och ska gå till den mapp som just skapats. Återigen, byt ut mappnamnet mot det som det blev i verkligheten, tänk på att man kan använda TAB-tangenten för att autokomplettera, det kanske i ert fall räcker med i[TAB] för att få ut hela filnamnet:
cd install_flash_player_9_linux/

I mappen finns en installerare som ska göra hela skiten automatiskt. För att köra den behöver man roträttigheter (det som kallas administratör i Windows). Det kan man få för ett enskilt kommando med kommandot ”sudo”:
sudo ./flashplayer-installer

Den kommer att fråga efter ett lösenord och har ni Ubuntu är det ert vanliga inloggningslösenord som avses. Observera att inga tecken kommer ut i terminalen när lösenordet skrivs, men trycker man på rätt knappar så fungerar det.

Och så den motsvarande grafiska lösningen:

Högerklicka på den nerladdade filen och välj ”Packa upp här”.

Dubbelklicka på den nya mappen som skapades.

Dubbelklicka på filen flashplayer-installer, som är ett skript som kommer att installera Flash player. Eventuellt kan det komma upp en ruta som frågar om du vill titta på skriptet eller om du vill köra samt ytterligare två alternativ. Välj kör i så fall. Om du våäljer ”kör i terminal” har du möjlighet att se vad som händer, exempelvbis om det blir några felmeddelanden.

Kom just på att sista steget förmodligen inte kommer att funka eftersom man som sagt behöver vara root för att köra skriptet… i så fall, utför istället sista steget i första lösningen ovan.

Ytterligare en metod är att man helt enkelt, efter att filen packats upp, placerar filen libflashplayer.so i rätt mapp. På min burk ligger filen i /usr/lib/flashplugin-nonfree/. Man måste vara root för att lägga den där, så enklast är att göra det i en terminal. Vill man göra det i filhanteraren, startar man den lämpligast som root, och även det är mest praktistk att göra via en terminal:

gksudo nautilus

Väl där är det bara att löeta upp filen och kopiera eller flytta den till rätt plats.

Vill man kopiera via terminalen istället, skriver man, när man befinner sig i den mapp där filen ligger:

sudo cp libflashplayer.so /usr/lib/flashplugin-nonfree/

Det var några förslag som jag skrev ner just nu utan att testa själv. Glöm inte att starta om Firefox också. Du behöver dock inte starta om något annat.

Skriv igen om det blir problem. Målet för alltihop är ju att filen libflashplayer.so ska ligga i rätt mapp, så att Firefox hittar den. Svårare än så är det ju egentligen inte…

Mezzzanina
0

Oj da…Jag är total nybörjare på att använda Linux och Mozilla Firefox.Det du beskrev lät lite för avancerat för mig som total nybörjare.

Får se om sonen  kan förstå lite bättre när han är vaken imorgon.

Men tack ändå guraknugenGlad

guraknugen
0

Är det något särskilt du undrade över är det bara att fråga.

För att kunna hjälpa till optimalt är det dock bra om jag får veta årminstone vilken distro du använder. Om du inte vet vilken, så kanske denna lista på vanliga distror kan vara till hjälp:

• Ubuntu (även Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu och en massa andra som slutar på ”buntu”)
  • Mint
  • OpenSuse
  • Mandriva
  • Fedora
  • PCLinuxOS
  • Gentoo (tror jag knappast du har, i och för sig…)
  • Puppy
  • Red Hat
  • Knoppix
  • Debian
  • CentOS
  • Zenwalk
  • VectorLinux
  • Slackware

Känner du igen något av det i listan?

Vi kan ta ett steg i taget så blir det kanske lättare. Om du inte har bråttom förstås. Det kan ju ta ett tag innan man får den välbehövliga aha-upplevelsen när man provar något nytt som skiljer sig en del från det man är van vid. När man fått den, går det lättare sedan.