Hänger sig vid avstängning
jag har råkat ut för ett mkt skumt fel. min dator (vista 64b) strular jämt när jag ska stänga av den, då hänger den sig och man får stänga av den manuellt. dvs hålla inne powerknappen tills den stängs av.
när man sedan startar blir det den när man får felmeddelandet om felaktig avstängning.
jag har inte installerat ngt sedan det började strula så är det någon med bra idé om vad man ska göra tas det tacksamt emot. dock ej byte till ubuntu/linux :)

Har haft samma problem förut, det är något program som inte vill avsluta korrekt och kruppar datorn. För mig var det virusprogrammet som gjorde att jag inte kunde stänga av min dator. Kolla vad det är för typ av fel meddelande du får. Där brukar det oftast stå vad det är.
Minns inte riktigt hur man kollade upp fel meddelanden, men testa googla =)
Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!

Det kan också vara hårdvarufel, det förekommer, och det kan du prova med en Ubuntu live-skiva till exempel. Starta på den så att systemet kommer upp, och stäng sedan av. Om den stänger av med Ubuntu så är felet mjukvarurelaterat, men om den inte stänger av med Ubuntu heller ligger felet i hårdvaran.

tackar för tipsen!
#1 jag får inget felmeddelande, skärmen blir mörk men den stängs ej av helt.
#2 det lät som en spännande idé ska testa!