Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 4010 ggr
stina63
0

hänger upp sig

Hejsan

Jag undrar om någon vet vad som är fel när en lapptopp HP pavilion dv 9000 hänger upp sig?

Datorn uppdateras regelbundet och automatiskt och virusskydd har jag norton 360. Men nu börjar datorn hänga upp sig så jag får starta om datorn hela tiden. Jag skannar igenom datorn regelbundet också men nu går inte de heller utan de hänger sig.

Någon som vet vad jag kan göra.

Hjortronsylt
0

Föreslår att du börjar testa med att helt avinstallerar Norton 360. Tidigare hade vi MASSOR av problem med 360.  Allt frös och den segade verkligen ner datorn. Välj istället hellre gratis AVG eller Nod32, förslagsvis.

Använd Nortons egen avinstallationsfil och kör med CCleaner efteråt för att verkligen försöka få bort allt.

Testa och se nu om det hjälpte.

stina63
0

Tack för svaret. Nu när jag tänker efter så har det börjat sen jag installerade norton 360.
Ska fixa de och se om det hjälper med de.

Tina

Norton-Forum-Assist
0

Hej Tina

Jag heter Peter och jag jobbar för den externa Symantec forum-supporten.Å Symantecs vägnar ber vi om ursäkt för dina problem. Vi har skickat vidare ditt problem till Symantec och fick följande lösning:

Om du har Norton 360 version 1, så rekommenderar jag dig att uppgradera till version 2. Det är gratis.
Ladda ner version2 från: http://liveupdate.symantec.com/upgrade/N360S200SW.exe
Avinstallera version 1, sen kör filen du har laddat ner. Din licens används automatiskt.
Efter det så kör du Pc tune-up:
-öppna Norton 360, Settings->Tasks planification->under Pc tune-up, aktivera alla rutor.
-gå tillbaka till huvud menyn, klicka på pc tune-up och sen först på Execute the file cleanup, sen registry cleanup och till slut disk optimization.
När du har gjort det, försök att avinstallera programmen du inte behöver längre och ta bort onödiga filer. Problemet kan också uppstå om du har för lite RAM. Har du mindre än 512 MB Ram, rekommenderar jag dig att köpa lite till.

Var snäll och prova om det hjälper dig med ditt problem. Det vore jättefint om du kunde ge oss lite feedback efteråt.

Med vänliga hälsningar, Peter
Norton Forum Assist Team

stina63
0

*3 Tack för att du svarade,, Men nu kommer jag inte in alls i datorn, Den startar inte. Det började efter jag hade installerat virusprogramet norton 360 med att den hackade upp sig så jag fick starta om datorn. Nu vill den inte alls starta om. Så jag vet inte alls vad som är problem nu.
Kan vara något annat. Bara de att det är en förmånsdator via mitt arbete och kontraket har gått ut nu, Och jag har betalt färdigt den. Men jag får kontakta någon som kan fixa den antagligen via Atea som jag har köpt den av.

cacheminne 2*512kB
Internminne 2045 MD SDRAM 667 MHz
Hårdisk 2*160 GB

Tina

Zpookey
0

Eller så avinstallerar man Norton helt med alla komponenterna som hör till.
Därefter så installerar man antingen Eset NOD32 eller Eset Smart Security. Ingen av dessa ta mer än en minut att installera, tar bråkdelen av datorkraften som Norton tar och som skyddar bra mycket bättre än vad Norton gör.
Norton lägger ner för mycket tid på att uppdateringarna som ska tankas hem ska innehålla en massa grafiskt lull-lull till menyer etc….när ska de fatta att det är virusdefinitionerna som ska laddas ner…inget annat.
Norton tänker helt fel. Glömmer inte när jag senast installerade ett Norton…det var Norton 2003…..det tog över 45 minuter att installera på grund av alla j*vla omstarterna Norton ville att man skulle göra mellan varven i installationen. Totalt fiasko. Sedan dess slutade vi sälja Norton på jobbet…och började med ett som vi vet fungerar på alla sätt som både vi och kunderna ville…det skulle skydda mot virus, trojaner och hijacks och inte bara vara en massa kosmetika. Och då föll valet på NOD32 och Eset smart security….NOD32 har väl inte släppt igenom ett enda skarpt virus sedan år 2000 enligt virusbulletin. Och blivit årets antivirusprodukt 2006, 2007 och 2008 på AV-Comparative.

Är ni rädda om er information så lägg de 400:- som NOD kostar första året…och 250:- nästkommande år….ni sparar in dom pengarna lätt.

[kobbeuffe]
0

Zpookey.. AMEN… det bästa val jag gjort hittills när det gäller datorer var att gå från Norton till Nod32. Ursäkta nu Norton- forur men jag kommer aldrig mer att betala för era produkter eftersom jag bara upplever att dom segar ner datorn på grund av sin storlek. Nod ryms på en diskett (typ) och gör samma jobb om inte bättre. Nu kör jag Ubuntu som op och är modig och har inget antivirus alls men i fruns vistalaptop kör jag nod32 rakt av helt utan problem.

Tusan va jag gnäller men ni får ha överseende med mig bara Oskyldig

AndreasS
0

#5 & #6 Kan bara instämma i era ord.

Att byta till Nod32 är det bästa jag gjort.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Norum]
0

Norton är det första jag tar bort när jag köper ny dator… Ställer bara till med en massa besvär.

guraknugen
0

Själv ser jag alltid till att datorn är helt tom när jag köper den, sedan läggar jag bara in exakt det jag vill ha. Svårt dock att få tag på helt tomma bärbara, än så länge. Hoppas på ändring där i framtiden. Användaren bör själv få bestämma vilken skit han vill ha.

[Norum]
0

*9 Kunde inte säga det bättre själv.. Tyst

Inkanyezi
0

Jo, och jag köpte en gång en ny dator i USA. Den hade AOL förinstallerat, med ett abonnemang som man kunde bekräfta. Jag avinstallerade det naturligtvis det första jag gjorde, trodde jag…

När man hade avinstallerat det så kom skiten tillbaka när man startade datorn nästa gång. Installationsfilerna låg i en dold partition på hårddisksn (EISA-partition), och filen som startade det hela var elegant inlänkad på något sätt som jag inte lyckades hitta med kort varsel. Jag gick igenom hela registret och tog bort allting som innehöll strängen "AOL", men likförbannat kom det tillbaka. Så jag bestämde mig för att formatera om skiten och installera Linux i stället. Det funkade väldigt mycket bättre och jag slapp AOL.

Jag antar att man i USA kan begära skadestånd för sånt…

guraknugen
0

#11 Annars hade man kanske kunnat dunka in en GParted-Liveskiva och tagit bort den dolda partitionen… (går väl lika bra med en Ubuntu-Liveskiva också i och för sig, om man inte behöver senaste versionen av GParted).

Ulla
0

Det är när man råkar ut för sånt som det är så bra att gå in här och fråga Skrattande?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Inkanyezi
0

Kanske bra att fråga, då kan man ju få veta… Där dom sålde den visste de ingenting om varför man inte kunde ta bort AOL. Men eftersom det var fel språk också (engelska), och jag ville ha spanska, så var det enklare att bara byta system än att fortsätta kämpa med eländet. Det gick inte att byta språk i Windows, men i Linux kan varje användare ha sitt eget språk. Och ett spanskt Windows skulle jag betala fullt pris för; ungefär hälften av vad datorn kostade.

Och det är väl ett av skälen till att såna här diskussionsgrupper dyker upp, att i affärerna vet dom i stort sett inget om produkterna som dom säljer, och alla lösningar går ut på att ta ut ännu mer betalt av kunden.

stina63
0

Nu har jag fått reda på vad som var eller är fel på min dator. Fläkten är sönder och även processorn är sönder. Han som ska försöka hitta en processer till min bärbara säger att processern kan inte ha fungerat som den ska från början.

Så nu får jag hoppas att han kan få tag på en till min bärbara, Men han säger att det är lite svårt att hitta just till den datorn, Får hoppas att han hittar en för datorn är väldigt bra annars.