Snabb trådlös router med hög thruput
Jag är på jakt efter en ny router med så hög thruput för både trådlöst och trådbundet som möjligt.
Vad ska man välja? D-link? Linksys, Netgear? Något helt annat?
Mvh // Johan

Netgear Range Max serie skall klara thruput på nästan 95 m/bit sekund vilket bör räcka även för de som har en 100 Mbit lina. Gäller dock att välja rätt version av Range Maxen
Ok, det är precis en sådan jag har, men som börjat braka ihop. Den tappar uppkopplingen hela tiden och man får gå in och "renewa" ip-adressen.
RangeMax är snabb med kabel, fick drygt 88 mbit/s med kabel via routern och 92 mbit/s när jag inte gick via routern. Men trådlöst så blir bandbredden knappt 5-6 mbit/s.
Jag har iofs varit mycket nöjd med Netgear och deras support var bra. Det kanske finns någon uppdaterad modell man kan skaffa istället. Den jag har var från början en Pre-N-modell.
Mvh // Johan

Oj det var bra info Johan, har själv fundertat på en Range Max för trådlös koppling men jag vill ju ha ut mer än 5-6 mbit där. Trodde iofs att den trådlösa klarade av upp till 80-90 mbit åxå
Kan det ha med MIMO tekniken och göra. Dvs att du måste ha en Netgear kompatiblet modem även på din t ex bärbara så den kan ta emot full speed från routern?
Vet att det kan vara problem annars eftersom MIMO teknikerna verkar vara märkesspecifika. Står oftast i manualen att de bara garanterar högsta överföring via trådlöst om man har samma MIMO modem som märket på den trådlösa routern.
Det kanske går att tweaka. Datorn har N-kort, men det är Dells eller Intels interna.
Sedan tror jag iofs att routern är i mixed mode för att en äldre dator med G-standard ska kunna absluta också. Kankse borde testa att ändra där och se om det blir skillnad.
Mvh // Johan

http://www.webhallen.com/prod.php?id=60979
den har jag och den fungerar bra. ser dock att den är ur sortimentet, mysko. måste finnas nån uppföljare?
#5: Det är en sådan jag har också. Har varit nöjd med den, men nu tappar den som sagt uppkopplingen var 15:e minut och man får gå in och skapa ny IP-adress. Mycket irri.
Vad får du för bandbredd via det trådlösa? Jag snittar på 5-6 mbit/s trots att den är inställd på "Upp till 300 mbit/s" och jag har N-kort i datorn.
Trådbundet är det dock mycket bättre, runt 90 mbit/s.
Mvh // Johan

Bandbredden skall skiljas mellan WAN - LAN och LAN-LAN
WAN - LAN innebär den maximala bandbredd du har ut mot internet. Du kommer således aldrig få mer än detta om du t ex sitter på en bärbar över det trådlösa kopplingen och går mot Internet.
LAN - LAN däremot kan du teoretiskt få upp till 300 mbit/s. Det innebär att om du t ex överför en fil från den ena datorn till den andra trådlöst så kan du teoretiskt få upp till 300 mbit/s. Där är din uppkoppling mot Internet inte med i bilden utan det är de två interna datorerna bakom routern som kommunicerar med varandra.
Eftersom du kör N tekniken så är den teretiska överföringen LAN-LAN 300 mbit/s men denna max hastighet kräver nästan alltid att du kör samma produkter - dvs routern och modemet på din bärbara som tar emot den trådlösa överföringen skall vara av samma märke och kompatibel med N teknologin.
Kör du en Netgear router med N teknologin och sedan använder t ex Dells interna trådlösa modem så lär du aldrig komma upp i dessa hastigheter. Detta beror på MIMO tekniken som används av leverantörerna av N tekniken som gör att de specialanpassar routern mot sitt eget modem som då båda är optimalt kompatibla för kommunikation med varandra.
På samma sätt kna du heller inte köpa ett trådlöst modem från t ex D-link och försöka kommunicera via N tekniken och MIMO mot en Netgear router. De är inte optimalt kompatibla och kommer att ge dig mycket sämmre prestanda än 300 mbit/s.
Bakvänt blir det samma om du t ex köper en D-link router med N teknik måste du även komplitera med ett trådlöst modem från D-link som är optimerat med just deras router.
Det är inte ovanligt att man när man köper sin N router även i samma paket kan få med ett kompatibelt trådlöst modem för att säkerställa just detta.
Orsaken till att N tekniken är bundet till respektive leverantörs produkter tror jag beror på att N tekniken fortfarande inte är slutligt bestämd varför de olika leverantörerna implementerar den lite "på sitt eget sätt" för att nå maximal prestanda.

#6 hur kontrollerar jag det?
jag har hittills inte haft så mkt problem med den. iof sig bara haft den nått halvår. har nog startat om den en gång tror jag.
Det visade sig var en känd bugg och det var löst i ett senare firmware än jag hade. Installerade det nya i morse och sedan dess har det fungerat klockrent.
Troligtvis släpper Telia IP-leasen mycket snabbare än vad ComHem gjort och därför har jag inte märkt av det lika mycket innan jag flyttade.
Nu fungerar det i alla fall bra. Synd bara att wlan-lan-hastigheten inte är något vidare, men för vanligt surf går det ju utmärkt. För lite tyngre grejer får man väl plugga in en kabel.
Mvh // Johan

ah bra.
jag har enbart två datorer. en jag kör lite 'hårdare med' och oftare, den har jag kabel in i routern med. o den andra kör jag trådlöst. det har fungerat mkt bra hittills.