Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1012 ggr
Hanna--
0

Registrera domännamn .se

Hade tjejmiddag igår.

Vi spånade om en massa roliga projekt och kom på att vi skulle skaffa oss en hemsida.

Kollade på nic.se idag efter ett ombud att registrera en .se adress hos, - den listan var väldigt lååååång… himmel hur skall man kunna välja… det blir väl till att ringa runt .

Någon som kan tipsa om ett bra, billigt snabbt och pålitligt ombud?

PS Helst hade vi velat ha adressen uppror.nu, men den är tydligen upptagen, synd! DS

poike
0

Loopia.se är bra och billiga. Om ni vill bygga en hemsida utan att hålla på med html så kan Surftown.se vara ett alternativ.

Tom
0

Jag har Loopia till alla mina adresser och jag är väldigt nöjd. Både med funktionalitet och support. Jag har dock inte ställt några 'omöjliga' frågor så jag vet inte hur avancerad supporten är.

Tom

Hanna--
0

Hmmm, det låter ju bra!

På deras, Loopias,  hemsida står det t o m att de registrerar namn, med åä och ö GRATIS. Hmm kan det verkligen stämma, synd att det inte var några sådana namn vi kom på.

Än så länge har vi inte kommit så långt som till att FAKTISKT göra sidor, vi kom bara på en del roliga och oumbärliga adresser som man bara måste ha.

Och nu tänkte jag ge kompisarna vars en av dessa halvt knäppa och halvt seriösa adresser i julklapp.

En liten petitess:
Förresten förstår inte det här med NIC.se riktigt.
Kan inte riktigt förstå den juridiska konstruktionen av stiftelsen, det framgår inte på deras sida. Är stiftelsen statligt, och varför finns det i så fall ombud som mellanhand?

Om man t ex jämför med att registrera ett bolagsnamn så vänder man sig till PRV, ja numera heter det väl bolagsverket, men man behöver inte gå via något ombud…

JimJ
0

Helt gratis är det inte. Du köper nu och betalar i Januari. Det är väldigt många återförsäljare för NIC som har samma erbjudande. :-)

Själv tycker jag att du ska välja Neno istället för Loopia. Men det är mer en smaksak. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Edit:

Eller det kanske inte stämmer iaf. Det verkar som om Loopia ger dig 12 månaders gratis domännamn. Men du måste isåfall använda dig utav ett å, ä eller ö i namnet. Det blir problem om någon med ett utländskt tangentbord ska besöka sajten. Men jag har för mig att man kan använda sig utav ännu en adress när man registrerar en med ÅÄÖ. Ska kolla upp det och återkommer sen. :-)

JimJ
0

Nu har jag tittat upp det. Om man beställer till exempel domänen zäta.se. Då kan man även surfa in på xn--zta-qla.se. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

JimJ
0

Nu har jag stött på ännu ett problem. Jag kan inte gå in på hemsidor med ÅÄÖ i sig, eller ens den alternativa adressen genom IE7. Jag får ett meddelande om att jag ska kontrollera min stavning.

I firefox fungerar det dock utmärkt. Men det kanske bara beror på att jag har en engelsk version utav IE7 och Windows? Men då är ju också frågan hur det ska gå om ni ska ha utländska besökare till er hemsida. :-)

Jag tycker du ska ta en .com, .net eller .org adress för enkelhetens skull. De är desutom billiga och kostar inte mer än 100:- hos de flesta återföräljare. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson