Knutor vid musarm?
Hej, Jag finns i vanliga fall på foto.ifokus men har en fråga som jag tror har större chans här.
Kan man får knutor i armhålan vid t.ex. musarm? Alltså ett symtom på musarm. Har problem med musarm men har nu fått smärtande knutor i armhålan och det gör ordentligt ont i hela armen. Och speciellt när jag sitter vid datorn.
Någon som vet?
Mvh/Mihe
Musarm brukar oftast sätta sig på ovansidan av underarmen, men rätt högt uppe precis under armbågen liksom.
Man brukar kunna strecha det ganska bra genom att knyta handen och böja ned framåt nedåt, typ som om du gasar med en motorcykel, fast åt andra hållet.
Mvh // Johan

Hej Mihe
Jag är opererad för musarm (carpal tunnel syndrome), men har aldrig hört talas om att man kan få knutor i armhålan av det. Jag kan däremot tänka mig att du har fått nerver i kläm i armhålan som ger dig smärtor och upplever detta som knutor. Jag ska inte svära på att detta stämmer.
Om du söker på "Carpal Tunnel Syndrome" så kanske du kan få svar på din fråga.
Efter min operation upplevde jag en helt ny arm/hand. Innan operationen kunde jag inte ens laga mat. Det gick inte att veva runt i kastrullerna, så ont gjorde det =o( Jag blev opererad i handflatan.
Musarm kan man få i hela armen och i händerna. Jag kände även av det i hela min arm, mest på undersidan av överarmen och i handen.
Kramen och lycka till!
God morgon!
Tack för kommentarerna. Jag har gjort en Carpal Tunnel Syndrome-operation för många år sen i andra handen och nu har jag mest ont nära axeln och upp i nacken ibland. När jag pratar med vården så säger dom att det är musarm så jag stretshar och har mig. Jag får avvakta lite och sen kolla upp det.
Tack för snabba svar.
Mvh/Mihe

Knutor i armhålan skulle kunna vara förstorade lymfkörtlar. Du skall undersöka brösten. Lymfkörtlarna kan också bli förstorade av infektioner i arm eller hand, t ex nageltrång.

Om smärtan är uppe vid axlarna så kan du träna bort det.
Om du går på gym så använd maskinen där du har en stång som du drar ner mot kroppen. Gör denna övning men så att du drar stången bakom ryggen och alltså inte framifrån. Det övar upp nackmusklerna. Tänk på att du inte behöver ha så stora vikter utan bara så att du känner att det stramar lite. Brukar själv köra på ung. 60% av min max på denna maskin och det har hjälpt mig.
Ang. knutorna bör du nog ändå låta en läkare titta på dem.
Tack för alla tips. Tar allt i åtanke.
Mvh/Mihe