Någon inställning för att ha den ute?
Finns det något sätt att få en bärbar dator att kunna vara ute i solsken?
jag försöker men vet inte om det finns någon..
Det är ganska jobbigt när man vill sitta ute men att man inte kan få med datorn ut =(
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Vad är det som hindrar dig att ha datorn ute i solskenet? Är det skärmen som inte är ljusstark nog?
Jag ser ju ingenting när jag sitter ute :(
Och jag kan inte ha igång camen för den är för ljuskänslig den oxå..

Grattis! Du har upptäckt ett par av svagheterna hos datorn.
Problemet med skärmen beror på att det är väldigt mycket mer ljus ute än vad vi har inne. Du måste krypa in rejält i skuggan om du ska kunna se på skärmen.
Ljusnivåerna utomhus är kanske tusen gånger högre än inomhus, och det är inte ens möjligt att få skärmen så ljusstark, eftersom det skulle kräva helt andra ljuskällor och dra mer ström. Det finns ett par möjliga lösningar på problemet, men ingen av dem är såvitt jag vet implementerad i en bärbar dator. Eftersom alla känner till problemet är det rimligt att teknikerna kommer att jobba fram en typiskt teknisk lösning så småningom, men vi är inte där än.
Det är precis samma problem med digitalkamerorna, där man använder en liten skärm för att sikta in sig på sitt motiv. När ljuset är mycket starkt, så ser man knappt bilden.
Det du skulle kunna göra för att se datorskärmen är att sätta en huv över. Du kan göra en sån huv exempelvis av svart papp; den finns att köpa i en del affärer för konstnärsmateriel, till exempel Dekorima, eller i pappershandeln. Det finns också huvar att köpa, men de är dyra. Om man inte har alltför ljusa kläder som reflekterar starkt ljus mot skärmen, så kan en huv göra det möjligt att se tillräckligt bra för att använda datorn i solsken.

Eller så lägger du ett lakan över dig och datorn, eller sätter dig i skuggan.
Jag har en LED-skärm till min nya laptop och den fungerar rätt bra ute faktiskt. Bästa skärmen hittills i min laptop-historia.
Men det är skugga som gäller när man surfar utomhus.
Mvh // Johan

Ja, LED var en sån teknik jag tänkte på som skulle kunna funka, visste inte att det finns på någon dator. Vilken dator är det?
Det är en Dell Studio XPS 16. Det är den klart blankaste och ljusstarka skärmen jag haft. Och så har den bakgrundsbelyst tangentbord också. Det är typ det enda jag varit avundsjuk mac-ägarna.
Har bara haft datorn ett par dagar ännu, men med Windows 7 är den snabb och rätt underbar faktiskt.
Mvh // Johan
Fasten ahjg sitter i skuggan så tkr jag inte att jag ser något. Då måste jag ha något över mig

Ja Pandiz, så är det. Eftersom det är så mycket mer ljus ute än vad datorn kan prestera på sin skärm, måste det vara ganska mycket mörkare för att man ska kunna se något på skärmen. Om du sitter i skuggan så ser du så klart lite mer, men det måste vara rejält skuggigt för att du ska se bättre.
Så du kanske får hitta på något mer kreativt att göra utomhus; det är nog ingen bra idé att försöka använda datorn där.