Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 1320 ggr
JimJ
0

Lite problem med stavningskontroll i Word

Jag har installerat Microsoft Office paketet, med Word, Excel, Frontpage och Access. Dock använder jag bara Word och Excel.

Jag har stött på ett problem med stavningskontrollen i Word. Jag använder en engelsk version utav Windows XP, men svenskt Office paket. När jag skriver ett i, ändras det automatiskt till ett stort I eftersom den formaterar efter Engelskan där i alltid är stor bokstav. Går detta att åtgärda?

Det fungerar annars utmärkt med svenskt stavningskontroll.

Ibland blir även en lång bit utav texten kurvigt understryket med lila färg, ända fram till nästa punkt. Även om jag suddar ut texten och skriver någonting helt annat, blir det likadant. Vad beror det på?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

johan
0

Att "i" blir "I" är en del i den engelska stavningskontrollen. Du kan stänga av detta genom att gå till Verktyg, Alternativ för Autokorrigering, fliken Autokorrigering. I listan hittar du alla korrigeringar. Hitta "i" i listan och ta bort den raden.

Röd vågig understrykning visar på ett möjligt stavfel. Grön vågig understrykning visar på ett möjligt grammatikfel. Lila våg brukar vara en sk "Smart etikett", vilket kan vara t ex ett namn, en adress, ett mått eller liknande. Om du håller musen över ordet brukar det dyka upp en liten knapp som du kan trycka på för att veta vad den hittat.

Word upptäcker även automatiskt vilket språk du skriver på. När du skriver en punkt ändrar den språk automatiskt.

// Johan

Mvh // Johan