Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2928 ggr
Loveferrets
2009-06-04 05:50
1

bredbandskollen

Hej jag råkade mäta min hastighet o fick då upp att resultatet var dåligt, så jag har då gjort detta ett antal ggr, både dag som natt och kväll men det visar fortfarande på att det är dåligt. Jag har även kollat de tips de anger men allt står rätt till där, när jag då pratat med operatören så påstår hon att det beror på så mycket att denna koll inte stämmer överens med verkligeheten, jag vill liksom inte betala över 400 kr i mån om jag inte har rätt hastighet som de utlovat 12-24 Mbit/s, så hur ska jag gå tillväga nu ?

Tacksam för svar.

Kaj
2009-06-04 11:15
0

Det finns en äldre version av bredbandskollen som heter TPTest. Denna installerar man på sin dator och ger ett mycket bättre testresultat eftersom den inte är enbart webbaserad. Pröva med den versionen och se ifall du får samma dåliga resultat där.

Om du har en router inkopplad till din dator så pröva att koppla ur den och sätt Ethernet kabeln direkt i din PC och gör om testen. Det kan vara routern som bromsar upp din hastighet. Detta är inte helt ovanligt och då behöver man införskaffa en kraftigare router som klarar högre Throughput.

Loveferrets
2009-06-04 11:22
0

Hej , den har jag oxå testat men den visar ändå att det är dåligt, Jag har ingen router. fler tips ?

Inkanyezi
2009-06-04 13:15
0

Det är nog så att du har låg fart i bredbandet. Jag vet inte av någon operatör som lovar en minsta hastighet, alla som jag har sett säger "upp till" en viss hastighet. Jag till exempel har på ComHem ett avtal som säger upp till 128 kb/s, men har mätt över 500 ibland, och det är sällan så lågt som 128. Min upphastighet är oftast i närheten av 30 kb/s, avtalet säger upp till 64; det är vad som menas med asymmetriskt, lägre upp än ner. En bekant har köpt det dyrare abonnemanget med "upp till" 512 kb/s, men hon har nästan aldrig så hög fart som jag. Oftast ligger hennes hastighet kring 100 kb/s. Min funderiing är att de kanske inte gör någon skillnad alls på de olika abonnemangen och att det beror mer på hur många som är uppkopplade på samma lina vilken fart man får. Jag har markant lägre fart på kvällen än på morgontimmarna eller dagtid arbetsdagar.

Sen kan det också vara andra saker, utöver router och modem, som kan påverka farten. Om det är en knick på kabeln någonstans, så kommer många av paketen att kastas bort och sändas igen, och då sänks farten. Jag bytte kabeln hos en bekant nyligen, eftersom den låg i ett par rejäla kinkar och den yttre isoleringen också hade nötts av där den klämdes i en dörr, och den nya felfria kabeln gav betydligt högre fart än den gamla. Den typen av problem uppstår lätt om man har ADSL via telefonledningen. Då är det viktigt att ledningen är felfri hela vägen, och de flesta har inte möjlighet att åtgärda sådant som ligger utanför bostaden.

Loveferrets
2009-06-04 13:29
0

#3 nä de som ligger utanför min bostad kan jag ej göra nått åt, men när jag hade stadsnät innan var de full fart oavsett när på dygnet men så flyttade jag o var tvungen att ha adsl för det fanns inget annat här o sen dess har jag märkt hur segt allt går oavsett när jag surfar, så av ren nyfikenhet så kollade jag då på de där bredbanskollen o då visar den att det är dåligt varje gång.

Kommer man inte upp i den hastighet som utlovats ska man ju inte betala för de heller. Att det ofta går segt oxå är ju inte så trevligt när man beställt "snabbt internet"

Inkanyezi
2009-06-04 14:26
0

Problemet med skarpa böjar på kabeln hänger ihop med hög frekvens, och att ledningen studsar tillbaka signalen om det är en knick på den. Då kommer det som kommer igenom att ha sänkt signalstyrka, så att det lätt kan störas ut. Farten kan sänkas avsevärt, så att i värsta fall inget alls kommer fram.

Loveferrets
2009-06-04 15:04
0

#5, det där får du nog förklara närmare för fatta inte.

frågan är vad man ska göra åt saken , för jag vill inte betala en hög avgift för nått som inte är "bra".

Inkanyezi
2009-06-04 15:09
0

Fel som ligger i deras ledningar kan du ju inte göra något åt, men det som är innanför din dörr kan du kontrollera. Inga skarpa knickar, veck, får förekomma på ledningarna, de måste gå i mjuka böjar där de viker av. Om du inte får den fart du ska ha, så ta upp det med leverantören.

Loveferrets
2009-06-04 15:16
0

#7 tack men det kan inte se bättre ut innanför dörrarna än vad det redan gör, allt är redan kontrollerat, jag har tagit upp de med leverantören men som sagt så påstår dom att det beror på hur många som är ute och surfar, vilka tider man är ute, och hon menade oxå att man inte skulle tro på bredbandskollen alls.

Därför blev jag fundersam.

Inkanyezi
2009-06-04 15:23
0

Stämmer att det hänger ihop med hur många som samtidigt använder samma ledning. Det är därför man får det där "upp till" i villkoren till abonnemanget. Det är alltså inte något fel att man till exempel bara har en megabit om man ska ha upp till tio, och om man har ComHem och får 100 kilobit/s så ligger ju det inom vad man har kontrakt på om det ska vara upp till 512. Det kanske finns utrymme för flera megabit på den ledningen, men med många användare som belastar den tungt, får var och en av dem mindre bandbredd.

Så om de har lovat en lägsta bandbredd och inte kommer upp till den, så har du rätt till avdrag på kostnaden. Jag tror däremot inte att det finns något sätt att få dem att leverera mer bandbredd.

Loveferrets
2009-06-04 15:31
0

#9 eller att betala mindre. Kan bara hoppas de blir stadstnät här oxå för det var kanon, full fart alltid o för billig peng desutom.