Pengar tillbaka från Microsoft - omöjligt?
#19 i tråden ”Trög start - 7 minuter”: Det verkar ju så i alla fall. Jag har exempelvis HELT förgäves hört mig fram efter möjligheten att köpa en bärbar dator utan hårddisk (och därmed utan Microsoft Windows), men detta är en total omöjlighet! I alla fall om jag också vill välja vilken dator jag vill köpa. Det finns några få bärbara att köpa som har andra opertivsystem än Windows, men dessa bärbara datorer är trots detta ofta inte särskilt prisvärda och de är väldigt få så valmöjligheten känns ju obefintlig. Mitt val hittills har varit att inte köpa någon ny bärbar alls…
Någon sa i en helt annan tråd, att det borde vara möjligt att följa ungefär följande steg:
- Köp en valfri dator med det opertivsystem som råkar följa med (troligen något från Microsoft…)
- Vägra godkänna licensavtalet och ring Microsoft (om det är deras operativsystem som medföljde datorn).
- Säg att du inte godkänner licensavtalet och vill ha pengarna tillbaka.
- Vänta på pengarna och rensa sedan hårddisken.
- Installera det opertivsystem du vill ha.
Är det någon som vet om det är möjligt att göra detta? Kan man få pengarna tillbaka om man inte vill godkänna licensavtalet för ett operativsystem? Alltså den del av datorns kostnad som utgörs av opertaivsystemet då…
I så fall så öppnar sig ju en gigantisk möjlighet, om man står ut med besväret att krångla med Microsoft (eller vem man nu ska krångla med). Bara att välja en bärbar dator som man tror ska passa ens behov och sedan installera det operativsystem man trivs bäst med. I vissa fall först kolla upp hårdvara och sådant så att det stöds av operativet.

Det vore intressant att pröva. Jag misstänker att tvånget att köpa operativsystem från Microsoft bryter mot en eller annan antitrustlag, men att pröva det kan bli en långdragen historia med internationella förvecklingar. Kul om någon gör det, men jag känner inte att det riktigt är min grej…
Jag har en 80 GB hårddisk liggande med Vista till min bärbara, jag köpte en lite större som jag har satt Ubuntu 9.04 på. Jag kan väl inte direkt säga att jag saknar Vista, jag provade att köra det ett tag och det var inte ett dugg roligare än XP, Kraschade gjorde det ju inte medan jag använde det, men det följde med en del reklamskit som jag är glad att slippa (ticklers om Microsoft Office och MSOffice installerat i provversion som dör efter 30 dagar). Vista verkar inte kompatibelt med en del äldre program; bland annat vägrade den att installera mitt ritprogram. Inte direkt användarvänligt.
Någon dag kommer jag mig väl för att stoppa in den där hårddisken i ett USB-kabinett och använda den som extern.
Har bara lust att prova om jag är någorlunda säker på att det kommer att gå igenom… Någon som känner till något forum där man kan få svar på sådana frågor eller något ställe man kan kontakta för gratis rådgivning? Eller andra förslag?
Börjar bli trött på den där skiten. Vill kunna köpa det jag vill ha, inte det andra bestämt att de anser att jag ska vilja ha… En bärbar dator utan hårddisk eller med tom hårddisk, varför ska jag inte unna köpa det någonstans?
Tänk om jag har en kanonbra hårddisk och vill köpa en bärbar dator att stoppa den i, då vill jag ju inte få ytterligare en hårddisk på halsen. Eller jag kanske skrivit ett eget operativsystem för en speciell tillämpning (nej, det har jag ju givetvis inte, men man får väl vara lite hypotetisk…) och vill ha en laptop att testa detta på utan att behöva köpa ytterligare ett operativsystem… Varför ska detta vara så jävla omöjligt?
Man blir så förbannad…
Någon som har några juridiska kunskaper får gärna höra av sig angående detta. Och givetvis är alla andra också välkomna. Även ni med andra åsikter än mina.
Kom just på det uppenbara att man kan ringa Microsoft och fråga, helt enkelt… Eller kanske dra iväg något e-postmeddelande om detta till deras support.