Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 950 ggr
vitwraight
0

Fullt i Presario

Förstår att jag upplevs som jobbig men jag är äldre
och rullstolsbunden varför jag försöker in i det sista innan
jag börjar reda ut vem som kan åka iväg med datorn.

Jag har en bärbar dator, Windows Vista. Jag har aldrig
lagt in några filmer eller en enda bild, utan bara skrivit
mail eller på forum. Allt i E-posten är borttaget.

Presario är som sagt helt rött, 0% kvar i minne.
För övrigs finns "användardator (mappen är tom) och
MediaIDbin, 528 byte, 1 kb.

Får hela tiden meddelande om att Presario är fullt.
Går det att reda ut eller ska datorn lämnas in för detta ?
Tusen tack !

vitwraight
0

Ps: Har gjort diskrensning för PRESARIO och får meddelandet att
onödiga filer har tagits bort. Men lika fullt ändå…J

Zpookey
0

Har du vista så har du väl en ganska ny dator. Den som installerat vista åt dig har gjort en tabbe. Antagligen är din hårddisk partionerad, dvs uppdelad i två eller fler delar. Den delen som själva Vista är installerad på är alldeles för liten. Du behöver inte ladda ner något för att utrymmet ska minska. Alla uppdateringar som Vista hämtar tar plats. När du gör en diskrensning ska du se till att temporära filer, soptunnan och tillfälliga internetfiler är ibockade. Kolla sedan i utforskaren om det är så att hårddisken är uppdelad i flera delar för i så fall så ska du spara eventuella filer som du vill spara på någon av de andra delarna. Jag tvivlar på att din hårddisk bara är 10GB..är den det så är det en ganska gammal dator. Du får nog tyvärr lämna in datorn så att de antingen ändrar storleken på partitionerna eller helt enkelt gör en enda partition av hela hårddisken….då behöver du inte vara orolig att delen skulle vara för liten för vista.

Inkanyezi
0

Nej, du är inte jobbig, men din dator verkar lite jobbig. Det kommer säkert att lösa sig. Zpookey har troligen gissat rätt, om datorn från början hade Vista så ska den ha mycket större hårddisk, minst 80 GiB. Men det kan hända att en partition där systemet ligger har blivit full för att det har kommit automatiska uppdateringar. Gå dit där du köpte den och se till att dom hjälper dig.

vitwraight
0

Tack för er hjälp ! Jag lämnar in datorn, ni verkar oerhört kunniga
och det hela verkar knepigt för mig. Har ju betalat massor i olika
sorters försäkringar så de borde ju reda ut det hela. Ha det så bra !