Kan inte öppna en del e-post.
Jag har Vista på min dator och ibland när jag ska öppna mail går inte det för de är i fel format. Går det att ändra så att de går att öppna? Även när jag skickar dokument till en dator med XP så kan inte heller den öppna. Varför är det så här?
Svårt att gissa utan någon som helst information…
Vad är ”fel format” i detta fall? Kan du ge exempel på en fil du fått som är i ”fel format”? Vad hette filen?
Ofta när filer är i ”fel format” beror det helt enkelt på att du saknar någon programvara att öppna just den filen med. Det är inte konstigare än att man behöver en CD-spelare för att kunna spela en CD eller en kassettbandspelare för att kunna spela en kassett och så vidare.

Det är ett känt problem. Den som t ex använder Word i Vista får en annan filändelse än de som använder Word i XP. Det visar sig i en del mailprogram och givetvis om man bifogar en Word-fil. Jag har hämtat ett tilläggsprogram, som löser problemet när användare av Vista skickar nåt till mig, som inte har det. Gå in på Microsofts hemsida och leta efter tillägget - för det måste väl finnas ett som fixar problemet i omvänd riktning antar jag.
Antar att det är vissa bifogade filer som du inte kan läsa, alltså inte mailet i sig.
Be de som skickar filer till dig att använda format som "alla" kan läsa, tex *.pdf. Och använd gärna det formatet själv om du inte vet vad mottagarens program kan läsa eller om du skickar något till flera.
Nej…det är inte word till Vista som ställer till det. Det är Office 2007 som är samma både till Vista och XP.
Som standard använder det en filändelse som heter docx och som bara kan läsas med Word 2007…om man inte laddar hem tillägget precis som du gjort.
Vad är det för filer som du försöker skicka till andra?
Problemet med XP och Vista är att som standard så visas inte filändelserna på kända filformat….det går alltså inte att se om en fil heter .doc, .docx, .pdf eller andra format som är vanliga.
För att kunna se alla filändelser (vilket är rekommenderat) så går man upp i menyn i utforskaren och väljer "mappinställningar" och bockar av "dölj filändelser för kända filtyper"
Anledningen till att man inte ska dölja filändelser är att det är lätt att lura någon att köra en programfil när personen tror att det är en bild.
T ex… en fil men namnet bild.jpg.exe kommer att heta bild.jpg trots att det är en exe-fil om man har alternativet att dölja filändelser aktiverat….om ni förstår.
Hur som helst…avaktivera så att filändelserna syns…för då kan du få reda på vad du behöver för att öppna just det mailet du har problem med.