Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1227 ggr
johan
0

Datorljud och bild till HDMI

Jag har en media-pc som har DVI-utgång och en Creative 7.1-ljudkort. Jag vill ha både ljud och bild till TV:n.

Bild är enkelt då det finns kablar med DVI i ena änden och HDMI i den andra. Ljudet är värre, för ljudkortet saknar nämligen spdif-utgång. Hade man haft det så finns det omvandlare för dvi + spdif till hdmi.

Med mitt ljudkort har bara vanlia 3,5 mm-kontakter för front-, centrum-, sido-högalare och subwoofer.

Följande ingångar finns på TV:n.

HDMI
USB 2.0
Komposit (AV) 
RF-ingång 
Komponent (Y/Pb/Pr) 
Scart 
PC-ingång (D-sub) 
Digital Audio (optiskt) 
Ethernetingång 

Jag funderar på om man skulle kuna använda Komposit AV och VGA, men det känns synd att förlora kvalitet när man vill köra HDMI hela vägen.

Mvh // Johan

pentsium
0

Du har inget externt högtalarsystem som du kan köra från datorn och sedan köra bilden med dvi->hdmi?

Det brukar inte vara något höjdarljud som sitter inbyggt i tv:en…

johan
0

Jag har en soundbar med aktiv subwoofer till TV:n, men den har inga egna ingångar eller liknande.

Jag har ingen traditionell förstärkare.

Mvh // Johan

pentsium
0

Då e det antingen att skaffa ett ljudkort med optisk utgång eller köra över vga med ljudet på av-ingången

Kaj
0

Du kan pröva att sända ljudet via hörlursutgången på din pc och koppla in den till din Soundbar. Omkopplare från miniplugg till ljudingången på soundbar finns på Claes ohlsson.

Ljudet brukar bli hyffsat om ej superperfekt (jmf med om du kopplat det vis SPDIF eller digitalt.