Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 904 ggr
[Zoie]
0

Batteritiden på min dator = dålig!

Hej!
(jag vet inte i vilken kategori den här tråden passar i)
Jag har en bärbar dator som har märket ASUS. Det är mycket krångel med datorn, men för någon vecka sedan har mitt batteri blivit jätte dåligt. Innan batteritiden blev sådåligt har jag för mig att 100% var omkring 2,5 timmar. Nu om jag tittar är 47% = 22 minuter, vilket är jätte dålig batteri tid! Jag undrar om ni kan hjälpa mig hur jag ska få tillbaka den vanliga batteri tiden, eller åtminstone att jag får bättre batteritid.

pentsium
0

Du kan behöva kallibrera om batteriet.

Stäng av alla skärmsläckare, enegisparfunktioner, vänte/vilolägen och låt datorn stå (med bara batteri) på tills den dör. Ladda sedan upp den över natten så att batteriet säkert är fulladdat och låt den ladda ur helt igen. Sen e det bara att köra på som vanligt.

Tips för att batteriet ska hålla så länge som möjligt är att ladda det bara när det faktist är tomt och inte när det e tex 35% kvar. Man ska försöka att hålla batteriet så svalt som möjligt också så räcker det längre.

johan
0

Om man kör Vista rekommenderar jag varmt Vista Battery Saver. Det är ett gratis litet program som känner av när man växlar mellan ström och batteri och stänger av Aero, växlar energiplan och lite annat för att spara ström.

Mvh // Johan

Oscar
0

Stäng av det trådlösa nätverkskortet när du inte använder internet, det gör ganska mycket för batteritiden. Sänk ner ljusstyrkan på skärmen ett snäpp, sparar också en hel del. Se till att det inte sitter någon skiva i DVDn, den söker då där varje gång du öppnar "Den här datorn" vilket också drar ström.

Sen ska du inte lita blint på den tid som anges när man håller musen över batterisymbolen, det är en estimerad tid för den momentana förbrukningen. Den går upp och ner beroende på vad du gör med datorn. Klocka istället för att se hur länge det faktiskt räcker.

Zpookey
0

Bluetooth är också en sak man kan stänga av för att spara batteri. Ofta sitter man ju inte med bluetooth-prylar anslutna konstant och då behöver man inte heller ha det aktiverat i datorn när man inte använder det.