Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 698 ggr
Stephanie
0

Klarar inte systemkraven - kan man göra något?

Jag är himla sugen på the sims 3, men tror inte att vår dator klarar det. Bland annat har den inte rätt grafikkort. Är det svårt att byta ett sånt? Pappa säger nåt om att det är ett inbyggt grafikkort…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

guraknugen
0

Det är väl inget som hindrar att man har två grafikkort, antar jag. Så länge det finns en ledig plats att sätta det nya grafikkortet på så kan i alla fall inte jag se att det skulle spela någon roll att man har ett inbyggt kort redan.

Men andra kan detta bättre, så vi får väl se om jag blir sågad här.

Inkanyezi
0

Det finns operativsystem som kan ha flera skärmar, och då kan man ha mer än ett grafikkort igång. Annars är det som sagt inget som hindrar att man stoppar i ett grafikkort till även om det finns ett inbyggt. Det vanliga är då att det inbyggda automatiskt kopplas bort, vilket ger dig lite mer primärminne. De flesta separata kort har eget minne, numera minst 128 MiB, men det förekommer också  mycket mer minne i grafikkorten.

För att skaffa ett grafikkort måste du ta reda på vilken typ av kort som din dator kan utökas med. Det finns två sorter till nyare datorer, AGP eller PCI Express, och man måste ha rätt kort för att det ska funka. Så du måste ta reda på vad ditt moderkort heter och sedan kontrollera vilken typ av grafikkort som stöds. Det kan eventuellt framgå av bruksanvisningen om du har den kvar.

Sedan kan det vara värt att kolla ordentligt om systemkraven verkligen inte stöds av det inbyggda grafikkortet. På många inbyggda grafikkort kan man bestämma hur mycket minne de ska använda, och det kan kanske gå att helt enkelt tilldela lite mer minne för att det ska funka, eventuellt om man samtidigt graderar upp minnet i datorn lite grann. Det kan vara betydligt billigare än att skaffa ett värstinggrafikkort.

isabelle_
0

Om du har Laptop med Garanti är dina chanser ute. Om du däremot har en stationär dator kan du beställa ett bättre grafikkort (kanske) hos komplett.se, Kolla bara så det grafikkortet funkar till dina andra prylar i datorn som moderkort,mm..