Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3053 ggr
sivfogelberg
0

Fel på nätverkskortet?

Jag har problem med att koppla upp mig.  Det mobila bredbandet funkar i andra datorer, så jag har gått in i enhetshanteraren och tittat där. Allt verkar funka okej, utom nätverkskorten. Klickar jag på dem så kommer det upp att enheten fungerar ej korrekt. De heter bl.a Isatap, Realtek och WAN miniport. 8 st totalt som har den här gula lilla feltriangeln vid sig. Kan det vara det här som gör att portarna låser sig? Fast musen och skrivaren funkar som de ska. Jag fattar ingenting! Frågan är om jag ska lämna in den till elgiganten där jag köpt den, för service eller om jag bara ska köpa ny dator.

Någon som har någon bra idé?

Inkanyezi
0

Om den gula triangeln visas så betyder det inte att det är fel på kortet, utan det kan vara så att det är fel drivrutin eller att drivrutinen saknas.

Men nätverkskortet har inte ett smack med mobilt bredband att göra, när det kopplas på USB. Det kan tänkas att ditt modem inte installerar sig på ditt system, exempelvis om det har drivrutiner bara för Vista, men du har XP eller vice versa. Det går säkert att fixa någon uppdatering, men den är specifik för modemtypen och operativsystemet. Så troligen får du gå in på fabrikantens hemsida och ladda hem en drivrutin som stämmer för ditt operativsystem.

Så titta på modemet, vilket märke det är och vilken typ, och gå till tillverkarens hemsida och se om det finns drivrutiner till ditt operativsystem.

Normalt ska ett modem på USB installeras automatiskt när man stoppar in det i kontakten, och på Windows brukar modemet installera en drivrutin som ligger lagrad i modemet. De flesta modem har drivrutin både för XP och Vista.

sivfogelberg
0

Jo, men det har ju fungerat i 2 månader ungefär. Då installerade det sig automatiskt, så det var därför jag tänkte att det kunde vara något med drivrutinerna till nätverkskortet. Eller med portarna att de låst sig.

Tack ialla fall!

Inkanyezi
0

Det kan vara drivrutinen som har fått något fel. Ibland fixar det sig om man avinstallerar den. Alltså, man öppnar kontrollpanelen (System>Maskinvara>Enhetshanteraren) och går till modemet och väljer att ta bort det. Sedan låter man modemet installera sig igen genom att koppla in det på USB-porten igen.

sivfogelberg
0

Jag får testa det.