Datorn iFokus

Datorn

Etikettoff-topic
Läst 4523 ggr
johan
0

Högtalare med DLNA-stöd

Känner någon till om det finns högtalare med stöd för DLNA?

Jag skulle vilja ha ett par högtalare i köket som kan spela musik från en datorn i ett annat rum.

Jag är Windows-fanboy, så jag är inte så intresserad av AirTunes, men idén är precis den samma fast standardiserad.

Mvh // Johan

Zpookey
0

Kan inte Logitech squeezebox göra det?

Man kan vara windows fanboy och ändå använda AirTunes…funkar exakt lika bra med windows. Något dyrare initialt än squeezebox iofs men såååå mycket bättre. Själv har jag 3 airport extreme. En kopplad till stereon i hemmet, en kopplad till ett par datorhögtalare med sub som står ovanför ett skåp i köket och en som är kopplad till min Bose klockradio. Detta styr jag med min iPhone eller iPod touch….där jag kan bläddra i låtarna på datorn, välja vilka högtalare de ska spelas, höja och sänka ljudet etc. Jag kan välja om jag bara vill ha ut ljudet i datorn eller i vardagsrummet…eller så kanske jag vill ha ljud i sovrummet och köket…eller varför inte i alla högtalare på en gång? Hur smidigt som hels…och allt sköter jag som sagt från min iPod eller iPhone som är anslutet till samma trådlösa nätverk. Har även för mig att man kan låta gästerna på en fest önska musik direkt från sina iPhones eller iPods bara de är godkända i nätverket. Den låt som önskas mest spelas som nästa låt osv….

johan
0

#1: Låter intressant, men visst är det så att det endast är det som finns i iTunes som du då kan spela upp på andra ställen?

Mvh // Johan

Zpookey
0

Ja det stämmer…men det finns inget som säger att låtarna måste ligga på den datorn som har iTunes installerat. Du kan ha en NAS t ex där du lagrar all musik men du säger till iTunes att låtarna ligger där. I iTunes kan du välja om musik som du lägger till ska kopieras till iTunesmappen eller om de bara ska finnas på sin originalplats…exempelvis på en NAS, någon annan dator eller i de mapparna i datorn där de redan ligger. I iTunes kan du även lägga till strömmande radiokanaler om radiokanalerna sänds i winamp eller WMP-format (.pls).

iTunes är i stort sett bara en central knutpunkt för alla dina mediafiler…med väldigt många bra lösningar.

Jag var lite motståndare till iTunes innan och tyckte att Winamp var det bästa som hänt sedan rostat bröd men efter att ha använt iTunes ett tag nu så måste jag säga att det inte är mycket som slår det. Håller man bara bra ordning i filerna och lägger till albumart så får man ett ruskigt snyggt och effektivt mediabibliotek.

Vill man skicka valfritt ljud, oavsett från vilket program eller källa, till sina airports (airtunes) så kan man använda sig av ett program som heter Airfoil.

guraknugen
0

Känns skönt att inte vara en fanboy. Begränsningar är trist… Fast jag har kanske en och annan begränsning ändå, eftersom jag är mer av typen ”boycottboy”. Istället för att använda bara en grej inom något område, använder jag allt UTOM en grej eller två, om någon förstår skillnaden…

johan
0

#3: Ok. Jag lyssnar till 75 % på musik från Spotify, så det är därför jag inte vill begränsa mig till vilket program som kan prata med högtalarna. Men om Airfoil kan lösa det kanske det är intressant ändå.

#4: Ja precis, man får nästan intrycket av att du begränsar dig till allt som det inte står Microsoft eller Apple på och om är mainstream.

Mvh // Johan

Zpookey
0

Jag brukar köra Spotify med Airfoil så det funkar :)
Men du kan inte fjärrstyra med iPod Touch eller iPhone då…det går bara när man använder iTunes.

Förresten…gillade din kommentar i första inlägget:
"Jag är Windows-fanboy, så jag är inte så intresserad av AirTunes, men idén är precis den samma fast standardiserad."

Problemet är ju att Apple är ensam med idén på marknaden så den är ju på sätt och vis standard….det är ju bara för andra att följa den :)
Jag tycker att den är klockren:)

Sen en annan sak om att vara fanboy….jag var det tills för lite drygt ett år sedan. Köpte den billigaste iMacen jag kunde eftersom att Mac var den enda plattformen som man kunde utveckla iPhone-applikationer på. Jag lovar…det tog inte en halv dag förrän jag undrade vad jag sysslat med i 20 år.
Jag hatade Mac när jag jobbade som IT-tekniker på lokaldelen 1999. Jag fattade inte hur man kunde använda ett sådant trist, tråkigt, bökigt och allmänt urkigt OS. Och jag hatade att det bara fanns en enda musknapp….vet inte hur många gånger man försökte att få upp en meny genom att försöka klicka med långfingret…vilket inte gjorde nytta. Men att sätta sig vid en Mac med MacOSX var ju helt underbart….så oerhört genomtänkt, snyggt, stabilt och en massa andra positiva ord. Från den dagen använder jag MacOS till c:a 99% av allt….min PC startar jag bara om jag ska hitta någon gammal fil som jag behöver. Och det tog inte lång tid innan jag köpte en Macbook också….som är ännu mer underbar med sin touchplatta som väcker frågan…varför har ingen annan tänkt på detta innan? Allt är så logiskt och lättarbetat så man blir ju förbannad. Och det var så vansinnigt lätt att gå över från PC till Mac…
Sen att Apple har en prissättningsfilosofi där uppgraderingen till nästa OS kommer att kosta 29 dollar om man har en dator…och 49 dollar för att uppgradera upp till 5 datorer i hemmet…49 dollar för 5 datorer?!?! Det är knappt 85 kronor per dator.

Microsoft tar dryga 1000-lappen per dator för uppgradering till minsta versionen av Windows 7. Och detta förutsätter att du har en retail-version av Vista eller XP….vilket ingen som köpt sin nya fina dator på OnOff, Siba, Elgiganten eller någon annan kedja eftersom att de datorerna säljs med OEM-versioner för att hålla priset nere…och de kan inte uppgraderas. Så det blir till att köpa en retailversion av Windows 7…vilken det kommer att finnas 5 olika versioner av…den versionen som har allt vill jag inte ens gissa vad den kommer att kosta men ett par tusenlappar kommer det säkert att bli.
Snow Leopard (som är nästa version av MacOSX) finns bara i en enda version….den versionen som har allt. Den har t o m fullt stöd för Exchange direkt från början. Det har inte ens Microsofts egna operativsystem…de kräver office med outlook (alltså inte hem- & studentutgåvan) för att få exchangestöd….hur dåligt är inte det? Det är alltså ytterligare 3000:- om man inte redan har det.

Nä…jag är nog ganska säker på att jag köpt min sista PC för privat bruk….och skulle jag behöva windows framöver så installerar jag bara det som dualboot eller som en virtuell maskin i min Mac…det lustiga är att Windows går snabbare på en Mac än på en PC med samma eller t o m något bättre prestanda.

Så fanboy eller inte….försök att få testa en ny Mac ett par veckor….tror att du kommer att svänga lite ;)

Edit: Det var tur att jag inte rabblade upp de bästa sakerna med en Mac för då hade detta inlägget blivit 3 gånger så långt Tungan ute

guraknugen
0

#5: Skrev nyss ett jättelångt inlägg om detta men tog bort all text och ersatte den med den du läser just nu. Blev lite spretigt där och gled iväg från ämnet rätt ordentligt. Var till och med inne på tandemcyklar appropå det du skrev om mainstream, alltså att jag inte kan förstå varför det är nästan bara jag (och några jag känner) som kommit på hur oerhört praktiskt det är och även prisvärt.

Jag tror inte att jag någon gång sagt något negativt om Apple heller, i alla fall inte OS X. Kanske att jag ifrågasatt iPod och iPhone någon gång, men då jag aldrig själv haft någon har nog dessa ifrågasättanden fömodligen varit i form av frågor snarare än som påståenden.

Dock ifrågasätter jag slutenhet, oavsett om det är Microsoft, Apple, Opera eller vad det nu kan vara. Men enbart det brukar inte räcka för att jag ska bojkotta en produkt. Opera använder jag ju hela tiden, exempelvis.

Har heller aldrig haft en dator med OS X, men om jag någon gång kommer att köpa ett operativsystem för pengar så är ju OS X enda alternativet i så fall. Dessutom har jag ju alltid gillat Unix, och OS X ska ju inte inte så långt ifrån, vad jag hört folk säga. Men jag vet ju inte innan jag provat, så klart.

Jag försöker i alla fall att se lite utanför ramarna så gott det går. Är jag inte nöjd med något tar jag reda på om det finns alternativ. Jag försöker att inte ha förutfattade meningar också. Program behöver inte vara dåliga för att de är gratis, exempelvis. Sådant som ”medföljer” behöver inte heller vara dåligt, men åter igen, är jag inte nöjd letar jag efter alternativ. Köper man en cykel för 20000 spänn så sitter det inte en 30000-kronors-framgaffel på den, det är ju mer eller mindre omöjligt, men därmed inte sagt att den som sitter där inte skulle duga. Det är sådant man får ta reda på, inte bara något man ”tycker” eller ”anser”.

Likadant med programvara. Visst är säkert ProTools och Cubase bättre än Ardour, men är det värt tusenlapparna man får lägga ut? Kanske är Ardour tillräckligt bra för mina behov? Vad gör man för att ta reda på det? Jag vet ju vad jag gör: Jag installerar Ardour (eftersom det är gratis) och provar själv. Är jag nöjd? Saknar jag något väsentligt? Saknar jag så mycket att jag vill offra ett antal tusenlappar för att få mina behov tillgodosedda? Ja, jag vet inte. Kanske, kanske inte, men jag provar först och har åsikter sedan.

Det är i alla fall min utgångspunkt, sedan är jag långt ifrån perfekt och kan därmed hamna i blåsväder och stormande debatter på olika sätt, precis som alla andra.

Att ”alla andra” använder något har i alla fall noll värde för mig i de flesta fall. Ibland är man ju tyvärr tvungen att bita i det sura äpplet, exempelvis är WAV-formatet svårt att komma undan då både min Olympus LS-10 och Roland VS-2480 använder det som enda förlustfria format.

WAV är ju Microsofts format, men en rolig sak med det är att just de WAV-format jag använder (24-bit) inte kan spelas i Windows Media Player, men hittills i alla mediaspelare jag provat för Linux… Jo, jag vet, WAV-formatet har blivit ganska förstört genom åren, men just 24-bitars WAV verkar vara mer eller mindre standard när det gäller portastudior och annat som man kan köpa hos sin lokala musikhandlare, Musikbörsen, 4Sound (exempelvis Musikanten i Kungälv) och liknande.

Nåja, nu blev det lite långt ändå här, märker jag. Hur som helst kommer jag att fortsätta att bojkotta Microsoft ”så gott det går”. Visst blir man tvungen att använda WAV-formatet ibland (som jag omedelbart konverterar till FLAC för att kunna använda taggar för att enkelt dokumentera mina alster och ändå behålla full ljudkvalitet), men Windows kommer jag nog aldrig att använda privat igen. Bara en sådan sak som enhetsbokstäver är tillräckligt för att avstå… Varför har de över huvud taget infört sådant TRAMS? Otroligt, men det finns mer att hänga upp sig på, så klart, men bara enhetsbokstäverna i sig räcker faktiskt för mig som argument då jag stör mig något grymt på dem. Det var faktiskt också därför som Xandros Linux åkte ur min Eee PC med huvudet före. Enhetsbokstäver i Linux?? Absurt.

Zpookey
0

Nu blir det lite "off topic" men jag har aldrig riktigt förstått det här med inlåsning. Om jag inte kan använda utforskaren eller något annat program än iTunes för att föra över filer till en iPod så får det väl vara så…huvudsaken är ju liksom att jag kan föra över min musik….sen hur jag gör det spelar mindre roll. iTunes är ju gratis. Jag anser att om jag gillar ett OS så spelar det ingen roll att jag är inlåst hos Apple, MS eller någon annan…huvudsaken är att jag kan göra det jag vill. Vad sedan gäller Apple vs Windows så funkar MacOS myyyycket bättre än Windows. Jag har under det året jag haft min iMac inte haft en enda hängning. Datorn är precis lika snabb nu som när jag köpte den, jag har inte behövt att ominstallera den. Ska jag avinstallera ett program så finns där inte kvar en massa dll:er och registernycklar som sakta men säkert gör datorn slöare och slöare. Och att avinstallera ett program i Mac är löjligt enkelt… du slänger helt enkelt programfilen. I windows är det så att om du kanske vill flytta ett installerat program från c: till d: så måste du avinstallera det och sedan installera det på d:…på Mac flyttar du helt enkelt programfilen precis var du vill ha den. MacOS är nämligen lite mer smart byggt. Istället för att sprida ut en massa filer runt om på hårddisken så finns alla filerna som ett program behöver i något som kan liknas vid en zip-fil. Denna filen heter .app, så photoshop heter t ex photoshop.app. I denna filen finns allt som photoshop behöver och det räcker med att dubbelklicka på den för att programmet ska starta. Vissa program har faktiskt filer som lägger sig på andra ställen…typ licensinfo osv men dessa raderas när programmet raderas. så där finns inte en massa skräp kvar. Och att en Mac skulle bli slöare med tiden för att disken är fragmenterad existerar inte heller eftersom att den inte blir det. När det gäller Mac och UNIX så fungerar alla kommando i UNIX-världen på en Mac vad jag vet. Det är bara att köra igång en terminal och börja knacka om man vill. Nog om detta… Vad jag försöker att säga att jag är stolt över alla Microsoftcertifikat som jag tagit under årens lopp och fler kommer jag att ta…men Mac är en bra mycket bättre produkt på alla sätt och vis. Det är lätt att lära sig och det har så mycket mer att erbjuda än Windows. Visst, man kanske kan tycka att en Mac är dyrare, men när man börjar räkna på det så är det faktiskt billigare. I en iMac t ex får du allt direkt från start. Dator, skärm, dvd-brännare med dual-layer, tangentbord, mus, webkamera, mikrofon, högtalare, mailprogram med stöd för exchange, kalender, adressbok, videoredigeringsprogram, program för att skapa egen musik, program för att skapa dvd-filmer med interaktiva menyer, program för att göra hemsidor med mera, med mera, med mera….allt detta förpackat i en designmässigt underbar låda…allt är inbyggt i skärmen…i aluminium och glas. Ingen ful stor låda som väsnas och tar plats. Den är knäpptyst, har tillräckligt med USB-kontakter, firewire 800, mikrofoningång, hörlursuttag, uttag för extra skärm etc…allt detta finns från den billigaste versionen för 12995:-….vad kostar samma uppsättning i Windowsmiljö? Bra mycket mer. Skillanden är att i windowsmiljö behöver man inte köpa allt på en gång så man ser bara vad initialkostnaden är. Så det är lätt att säga att en windowsdator kostar 2000:-…..sen tillkommer operativsystem…bildskärm…tangentbord…mus….osv, osv….att landa på 20.000:- i slutändan är inga problem.

Fan…jag måste verkligen börja lära mig att fatta mig kort Tungan ute

Oscar
0

Kan ni inte skapa EN (1) tråd där ni kan hålla dessa oändliga diskussioner (alltså om Linux vs. Windows, open source, Microsofts vara eller icke vara och dylikt, se inlägg ovan) och låta andra trådar handla om det trådskaparen avsåg? Den här sajten blir  snart fullständigt oanvändbar med milslånga inlägg om ingenting/samma tjat i varenda tråd.

Zpookey
0

Men tänk så lång den tråden hade blivit då…bättre att sprida ut det lite Tungan ute

Skämt åtsido….jag håller med dig. Jag tar på mig ansvaret att det blev off topic här. Sorry.

Fast å andra sidan tycker jag inte att det är så mycket ditt vs datt på datorn.ifokus…det är ganska städade diskussioner där ingen idiotförklarar någon för att de inte kör "rätt" OS. Fast det kanske bara är jag som upplever det så.

guraknugen
0

#8: Anledningen till att du, som du säger, inte förstår det där med inlåsning kanske kan vara för att du inte har hamnat i den situationen? Om du behöver ett visst program för att kunna göra si och så med din iPod är det inget problem för dig, för du har redan det programmet, var det iTunes?

Anta istället det är jag som just köpt en iPod. Vad jag vet finns inte iTunes för Linux, kanske går Windowsversionen att köra med Wine i och för sig, men låt oss bortse från det eftersom detta bara är ett exempel (i andra exempel kanske inte Wine är en fungerande utväg). I så fall måste jag antingen köpa Windows eller MacOS X. Det är i alla fall LITE inlåsning, som jag ser det.

Visst, jag behöver ingen iPod; min Cowon fungerar aldeles utmärkt för mina behov. Och vill jag ha bättre ljudkvalitet har jag ju min Olympus LS-10, båda behöver endast en filhanterare, i stort sett vilken som helst, i mitt fall duger Nautilus alldeles utmärkt, men jag är övertygad om att Thunar och Konqueror fungerar klockrent också. I båda fallen medföljde programvara för Windows (och även Mac när det gällde Olympusen, har jag för mig), men detta är inget man behöver för att kunna flytta filer och utföra övriga ”måste-sysslor”.

Hur som helst, vet jag att jag behöver iTunes för att kunna använda en iPod, och jag varken har Windows eller Mac, då är ju iPod inte heller ett alternativ.

Detta var kanske inte det allra bästa exemplet på inlåsning, kanske rent av ett dåligt exempel. Man kanske skulle tagit ett exempel ut en utvecklares synvinkel istället.

Zpookey
0

Nja…det var nog inget bra exempel. Vad du sa i det exemplet var att du var inlåst i Linux….iTunes funkar ju både till Mac och PC….det är ju bara i Linux som det inte fungerar. Tungan ute Jag menar…det är ju bara för Linuxprogrammerare att börja programera ett iTunes till Linux…det är ju inte Apples uppgift att tillgodose användare, som inte vill betala för ett OS, med gratisprylar.
Men för de som gillar öppna källkoder….knock youself out…här finns Apples http://opensource.apple.com/ bara att börja skapa iTunes för Linux. Glad

guraknugen
0

#12: iTunes funkar bara till Mac och PC för att de som gjort iTunes valt att inte lägga ner någon energi på något annat. Det handlar inte om att det inte ”fungerar” i Linux, för det är ju ganska givet att om man skräddarsyr något till A så passar det inte med B, för OM det hade passat hade ju B kunnat anklagas för att ha plagierat A.

Och iPod är väl knappast en gratispryl? Även Linuxanvändare måste betala för en. Hade den dessutom följt någon form av standard, så kunde köparen känna sig trygg med att den fungerar oavsett operativsystem också. Det är så man slipper inlåsning, i alla fall är det ett sätt.

Det är nästan likadant med min GPS. Varför måste jag över huvud taget ha en dator för att uppgradera mina kartor? Idiotiskt så det inte finns ord för det, men tack och lov har jag nu funnit att man kan uppgradera min Garmins kartor  genom att köpa ett SD-kort som man bara pluggar rakt in i navigatorn. Ingen dator behövs. Och det bästa av allt: SD-kortet med uppgradering kostar exakt lika mycket som det kostar att ladda ner bara själva uppgraderingen (eller om det är en uppdatering, skit samma). Har dock inte testat än, så jag vet inte exakt hur det fungerar, men i teorin låter det utmärkt. Mitt hopp är att den, när man startar den med kortet i, uppgraderar sig automatiskt, både karta och programvara (senaste versionen av programvaran var förresten usel, seg och jävlig) och min fasa är att man alltid måste ha kortet i för att få senaste kartorna och programvaran.

Det är i de flesta fall hårdvarutillverkares uppgift att hålla sig kompatibla med i första hand standarder, i andra hand med så många system som möjligt, inte tvärt om.

Och angående mitt dåliga exempel, så är det ju inte bara Linux iTunes inte ”fungerar” i. Det finns ju fler än tre operativsystem i världen…

Och jag skulle gärna betala för ett operativsystem, men bara om det var bättre än det jag redan har och om jag behöver förbättringen. Dock finns ännu många Linuxdistributioner att utforska och ibland hittar man ett fynd. Det finns ju också Linuxdistributioner som kostar pengar, för övrigt, så att säga att alla Linuxanvändare inte vill betala för ett operativsystem är att tokljuga något så in i helvete.

Men alla är ju så himla nöjda och glada med marknadsekonomin vi har i större delen av världen, så det är väl då bara att acceptera att folk tillämpar den. Då känns det lite underligt att de ivrigaste förespråkarna (Apple är säkert en av dem, kan jag gissa) försöker gå in och reglera marknadsekonomin genom att göra saker otillgängliga, alltså att mer eller mindre tvinga folk att betala för något de egentligen inte skulle behöva betala för.

Men jag anpassar mig. Valet är ju enkelt i detta fall: Kan jag inte använda iPod så kan jag ju omöjligt köpa en, och jag har ju inte råd med en dator till. Att installera OS X på min laptop är väl inte heller tillåtet vad jag förstår, eller har de ändrat på det nu?

I och för sig har jag ju Windows på nämnda laptop, XP MCE heter den visst och är rena dyngan från början till slut, men att starta om datorn bara för att köra igång iTunes? Ha ha ha, nej, det låter inte särskilt effektivt, när alternativet är att använda min gamla Cowon, som dessutom förmodligen stöder fler filformat än vad iPod gör (ren gissning; har jag fel?).

Men bla bla bla och nu orkar jag inte mer för idag. Orkar inte korketrurläsa det jag skrivit heller så det är säkert fyllt med sakfel och stavfel, men den som lyckas läsa mellan raderna kanske ändå förstår vad jag menar. Jag är ju gitarrist och inte datornörd, så jagslänger mig inte med fjantiga datortermer och sådant som jag ändå inte förstår. Utgår bara ifrån hur saker fungerar i praktiken för just mig.