Era kunskaper ?
Jag är oerhört imponerad över allt som ni kan vad gäller
datorer. Jag tillhör säkert en annan generation där
nyheten på min tid var 2 elektriska skrivmaskiner där
lärarens 2 favoriter fick smattra på så att det bara visslade om det. Vi andra bytte rad med hjälp av en metallpinne.
Kanske att ni lär er en del genom skolan ? Tidigare så
köpte jag häften och lösblad som man satte in i ringpärm
och pluggade på till nästa omgång, men de finns ju inte
längre. Och datatidningarna är ju för er proffs. Det finns ju lite grand i själva datorn men är alldeles för lite. I samand med att jag betalat för mitt virusprogram inte
fungerade, trots att jag betalat (Norton) så satt vi och
mailade till varandra i 70 min, Hälften av tiden var säkert
mitt fel då det gick för sakta och jag inte fattade. Kände mig som en fullständig i*.
2 st tröttnade men den tredje* var förstående då jag sitter i rullstol och har en svår handledsskada.
Var lär jag mig ? ? ? ? ?? Snälla ! ! ! !
fFnns det några böcker för oss som är fullständigt hopplösa ? Eller ännu bättre, en DVD eller annat ?
Mina dåliga kunskaper är pinsamma ! Snälla, hjälp mig !
Själv är jag självlärd men har senare kompletterat det hela med att certifiera mig.
För det första så måste man ha ett intresse av datorer och för det andra så får man inte vara rädd för att göra fel. Det är liksom inte så att datorn brinner upp om man gör fel.
Och för det tredje så måste se den röda tråden som går igenom alla program (exempelvis i windowsmiljö).
Nästan alla program, oavsett om det är Windows, ett ordbehandlingsprogram, ritprogram, ljudprogram etc, så är menyerna i stort sett de samma. Ska man spara t ex så finns det under "Arkiv->Spara" i menyerna.
Du skriver inte vad exakt det är som du vill lära dig men mitt tips är att välja en del och fördjupa dig i den delen och utöka sen…försök inte att lära dig allt på en gång för då blir det bara kaos. Sen är inte datortidningarna bara för proffs…jag skulle snarare säga att datortidningarna inte är fr proffs utan för amatöranvändaren. PC för alla är en bra tidning för "nybörjare".
Sen finns alltid Google…men man måste lära sig att söka rätt…vilket är mycket enklare än en del tror.
Vuxenskolan är också ett alldeles utmärkt forum att lära sig datorer i…det finns hur många olika nybörjarkurser som helst…
http://www.sv.se/templates/SvSubjectCategoryPage____8384.aspx?epslanguage=SV
Vad gäller böcker så finns det en serie pedagogiska och roliga böcker som heter "för dummies"
De har böcker för det mesta man vill lära sig om.
Kolla med ditt bibiliotek vad de har att erbjuda.
Man behöver inte veta så mycket för att kunna använda sin dator. Själv är jag gitarrist och vet inte ett skit om datorer, men det går rätt bra ändå. Lite sunt förnuft brukar räcka. Lite jobbigt var det väl när jag använde Windows och trots 8 års intensivt användande fick jag aldrig skiten att fungera ordentligt, men sedan jag lämnade den världen har det gått mycket lättare. Får mer gjort, har mer kul och hinner dessutom spela mer gitarr. Vad mer kan JAG (som i och för sig kanske är lite udda) begära? Säkert en hel del, men det kommer nog, det med, vad det nu kan vara.
Nåja, denna information var säkert av absolut noll värde för de flesta, förlåt att jag skrev. Verkar inte kunna låta bli…