Synka filer mellan datorer över Internet
Finns det några enkla programvaror som gör att jag kan synka en eller flera mappar mellan två datorer som inte står på samma nät? T ex synka filer mellan jobbdator, hemdator och bärbar dator.
Microsoft Office Groove kommer väl göra det, men det har jag inte än och det är kanske lite overkill bara för att kunna dela filer.
// Johan
Mvh // Johan

GSpace! Snabbt enkelt och i princip obegränsat utrymme.
---
Är det något från Google? Antar att man installerar någon klientprogramvara eller så? Var hittar man den?
// Johan
Mvh // Johan

Är inte Gspace något som FON tagit fram?
Gspace
Ett annat mer avancerat sätt är ju att du sätter upp ett eget P2P nätverk. Du kan t ex ta hem koden från DC hubbar. Sätta upp en hub och bara ge rättigheter till de datorer du vill skall kunna kommunicera mellan dem. t ex din jobbdator, din hemdator och din bärbara dator.
Sedan kan du enkelt dela filer mellan dessa tre datorer bäst du vill.
Jag vet att det finns små företag som faktiskt bygger sina interna nätverk mellan datorer på detta sätt för att göra filer tillgängliga även när de är utanför kontoret.
Här har du några länkar
Savannah
SourceForce öppen källkod till DC och Hubbar
Wikipedia om hur DC funkar

Och varför inte sätta upp en SharePoint site på ditt kontor. Den kan du sedan nå via dina andra datorer där du kan dela dokument och filer
Men som du själv skriver med Microsoft Office Groove kommer man kunna göra allt detta och mycker mer. Där har du även aviseringar, synkningar med hela Outlook 2007, sökning, närvaro, grupptillhörigheter, synkning med alla Microsoft program som Office och SharePoint 2007, ringa i realtid …
En fördel är även synkningen. Du behöver inte vara uppkopplad på nätverket. Allt lagras lokalt på din dator och du kan jobba på t ex ett flygplan eller annars där du inte är uppkopplad. När du sedan kopplar upp dig mot nätverket synkas alla dina data med Groove servern och sedan ner till andras PC i ditt groove näteverk och även de data som andra jobbat med under tiden synkas ner till din dator
Det är synd att inte Live Messengers Delade mappar fungerar för att dela mappar med sig själv, fast mellan olika datorer…
Mvh // Johan

Johan, om du inte behöver en Office Groove licens med tillhörande Win32 program på dina datorer så finns ju Office Groove Enterprise Services. Det är en webbaserad variant av Groove med ett passport konto. Den har i stort sett samma funktioner som Groove Server (några saker finns inte). Där betalar man en liten månadskostnad för att få tillgång till en Grove area hos MS samt webbaserade verktyg för funktionerna.
Som Grove Enterprise Service manager hanterar du behörigheter, konton, Policys och rapporter via webben
Som Grove Enterprise användare kommer man sedan åt allt inom denna area via webbaserade verktyg.
Groove är definitivt lösning på mina problem! Enda problemet är väl att det inte är gratis.
Mvh // Johan