Adressfält i pdf?
Fick sån bra hjälp till min arbetskamrat härförleden och nu undrar och hoppas jag att nån kan hjälpa mig att lösa ett eget problem.
Jag undrar helt enkelt (!?) hur jag får fram adressfältet i ett pdf-dokument? Jag hade det innan jag började fiffla och så nu är det borta. Jag tycker jag har kollat under alla menyer, men kan inte hitta det.
Tackar på förhand!
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
PDF-filer öppnas inte i webbläsaren längre, utan laddas in i eget Acrobat Reader-fönster. Troligtvis har du nyare version av Acrobat nu och då finns inte webbläsarens adressfält.
Mvh // Johan

En PDF har vanligen inte något adressfält, eftersom läsaren i regel läser från en fil som ligger på hårddisken. Om du läser via din webbläsare finns så klart ett adressfält, men det hör till webbläsaren, inte dokumentet. Om du öppnar dokumentet i ett eget fönster så kan läsaren att ta det från en temporär fil som ligger i en temp-katalog på hårddisken, och då finns inget adressfält. Adressen finns ändå i webbläsarens historia, som du kan få fram med menyn eller med Ctrl-h.
Om det är ett pdf-formulär där du ska fylla i en adress (?) så är det så klart något annat. Då får du i så fall öppna det på nytt om du har lyckats ändra så att det försvann.
Det här verkar krångligt, men tack för svaren. Det är så här, jag har inte bytt version, detta hände i samma dokument - först var adressfältet där och sen försvann det i nästa sekund. Jag hade alltså adressfältet från början när jag tog upp dokumentet och så var jag inne i menyn och skulle kolla lite annat. Då klickade jag på nåt så att det försvann. Jag sitter hemma nu och detta var på jobbet så jag får kolla igen efter helgen och se om det går med Ctrl-h.
/Nalle Puh

Du får så klart inte fram adressfönstret med Ctrl-h, utan det är bara ett sätt att få webbläsaren att visa vilka sidor du har besökt. Där bör du hitta din PDF,
Men det är inte helt klart vad du menar med adressfält. Ofta avser man adressfältet i en filhanterare eller webbläsare, men du kanske menar ett fält i ett formulär som ska fyllas i?
Du lär ju inte behöva något adressfält av den första typen i en PDF.
Okej, jag får inte fram adressfältet med Ctrl+h, jag missuppfattade dej.
Jag menar ett adressfält, precis som det i webbläsaren (inget att fylla i inne i dokumentet), så att jag kan göra en länkning till dokumentet. Dokumentet ligger i en mapp och när jag klickar på en länk* efter ett sökresultat så får jag upp dokumentet som jag sen ska göra en länkning till.
*Ska se om jag kan få fram adressen där och kopiera den där direkt.
Svårt att förklara. 
/Nalle Puh