Datorn iFokus

Datorn

Etikettoff-topic
Läst 880 ggr
Hjortronsylt
2009-07-03 23:16
0

Formateringsproblem

Har ett SecureDigital 4 GB minneskort som fungerar utmärkt att använda i både kamera och i datorn.

MEN, när jag ska använda den i den inspelningsbara DVD-spelaren så kräver den att minneskortet formateras, vilket då raderar alla foton som jag har tänkt att visa på TV'n via DVD'n.

Har testat att formatera den både med och utan bilder på kortet, men den påbörjar formateringen fast avslutar direkt, "Cannot format".

Finns det något att göra åt det?

Inkanyezi
2009-07-04 13:48
0

Jäpp, om din DVD-spelare har garanti, så lämnar du in den och ber att dom fixar felet.

Men om din DVD-spelare är äldre, så är det mest troliga felet, att spelaren klarar SD, men inte SDHC, och att du har stoppat in ett SDHC-kort, och det klarar den i så fall inte av. Prova i så fall med ett kort på högst 2GiB.

Hjortronsylt
2009-07-04 17:57
0

Ah!  Stämmer, det är x133 SDHC minneskort och när jag idag fick låna ett enkelt SD att testa med, så gick det utmärkt att se bilderna. Trodde inte det skulle påverka (SD-läsare som SD-läsare, tänkte jag). Tack för svaret Inkanyezi!

pentsium
2009-07-04 18:39
0

Om din dvd-spelare också har en usb-port så kan man ofta koppla in en vanlig minneskortsläsare till den, en som läser SDCH.

Hjortronsylt
2009-07-06 17:00
0

#3    Den är gammal och har bara SD-läsare, ingen USB-port tyvärr. Men tipset var bra och sparas tills en annan gång!