Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1307 ggr
[krufix]
0

Hjälp !

Vad är en "000-fil"? Hur använder jag den?

pentsium
0

Var har du fått den från/vad ska den användas till. Troligast är att det är en delfil till ett rar-arkiv som du öppnar med winrar (gratis) men då ska det finnas flera filer 001, 002 osv…

HenrikLundin
0

Som #1 säger är det en delfil i ett rar-arkiv. Du höger klickar på filen, öppna med… så väljer du ditt komprimeringsprogram. Oftast Winzip, win7 eller winrar.

Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!

Zpookey
0

En .000 är inte en delfil i ett rar-arkiv. Har man ett gäng filer som heter filnamn.000, filnamn.001, filnamn.002 osv så använder man antingen en medföljande .bat-fil eller programmet HJSplit.

Har man Mac så kan man använda ett program som heter Split&Concat

HenrikLundin
0

Oftast då jag laddar ner större aplicationer så händer det att det är **.001 filer. Då packar jag upp dem i winrar. Sen inget mer med det.. Visst kan de vara som du säger.

Beror väll lite på vad för något man sysslar med.

Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!

Zpookey
0

Japp….Om det bara finns med 001, 002, 003 osv så är det ett rar-arkiv precis som du säger…men om det även finns med en .000-fil så är det inte ett rar-arkiv. Då är det HJSplit.

Tyvärr använder de sig av samma typ av namngivning bortsett från 000-filen.

Många raderar sina filer (som de tror är rar-arkiv) för att de inte går att packa upp i winrar eftersom att de inte vet att 000 tillhör HJSplit.

Så finns 000 så är det HJSplit.
Finns inte 000 så är det Winrar.

Inkanyezi
0

Det finns andra filer som får filtillägg .000 också, det kan vara en temporär fil som inte har tagits bort av programmet som använde den. Jag har sett såna filer uppstå vid installation av program, men normalt ska de städas upp när installationen är färdig. Men om den avbryts på ostädat sätt, så kan en sån fil bli kvar. Det kan ha en viss betydelse också var man hittar filen.

Det har funnits "diskkomprimeringsprogram" som också använder filer med .000 som tillägg, och i de fallen är det en komprimerad fil som innehåller ett filsystem, som kan packas upp och se ut ungefär som en hårddisk eller mappar på den vanliga hårddisken, så man bör ta reda på vad det är innan man tar bort den…