Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3266 ggr
Alsterolle
0

Trög start - 7 minuter

Efter påslag tar det hela 7 minuter innan VISTA-skärmen dyker upp. Tacksam för tips vad som kan vara orsaken (BIOS?).

guraknugen
0

Lite information kanske skulle kunna vara på sin plats?

Har det alltid varit så eller har det börjat nu?

Hur lång tid brukar det ta (det är ju olika beroende på vilken hårdvara man har)?

Vad har du för dator? Processor? Frekvens? RAM? Annat som kan vara värt att veta?

Tar det 7 minuter varje gång eller bara lite då och då?

Ju mer man vet, desto lättare att svara.

Alsterolle
0

Mer data:

Det har alltid varit så sedan VISTA installerades.

GIGABYTE moderkort MA789G-UD3H

Video - GEFORCE 9800GT

AMD Phenom 9950 Quad-core 2,6 GHz

Minne 4 GB

Verkar vara 7 minuter som "standard"

Allting verkar fungera som det skall när den äntligen startar.

Loveferrets
0

Så gör min oxå tar en evighet innan den startar, har oxå haft de så sen vista installerades.

Inkanyezi
0

Fanns det något skäl till att installera Vista?

Kanske det vettigaste är att återställa den…

Annars går en sån där dator som ett skållat troll med Linux.

Loveferrets
0

Det är upp till var och en att ha vista, kan någon vara snäll och förklara vad problemet kan vara..

Inkanyezi
0

Javisst, kör Vista, men det startar lite trögt, det är väl inget problem?

Loveferrets
0

#6, det ska det inte göra i normala fall, det är därför vi ber om tips.

Inkanyezi
0

Ta gärna kontakt med Microsoft om problemet, det är ju de som borde lösa det.

Oscar
0

Kan det vara så att någon hårdvara inte är riktigt kompatibel? Kanske saknar drivrutiner. Har du andra program installerade som kanske gör sökningar/scanningar eller defragmenterar under uppstart, t.ex virusprogram, spybotprogram med mera? Brukar finnas inställningar för det i varje program i så fall.

Man får nästan vara lite klurig själv och felsöka, testa avinstallera program som kan påverka, kanske till och med testa att ta bort/byta vissa hårdvarukomponenter. Annars kan du ju testa att ominstallera Vista också, kanske något blivit fel vid installationen.

Inkanyezi
0

Det vanligaste när en Windows-burk startar långsamt är att man har ett antivirusprogram som skannar hårddisken och programmen som laddas vid start. Det tar tid. Enklare är att bara skanna nya filer som man hämtar hem, vare sig man gör det med media eller från nätet.

Generellt är det annars så att datorerna funkar bäst med det system som var aktuellt då datorn såldes. "Uppgradering" till ett senare operativsystem har aldrig förut gjort en dator snabbare, och jag ser inget skäl till att det skulle bli ändring av det nu. Jag minns när en 286 med matematikprocessor 287 körde mitt ritprogram snabbare än en 386 som hade betydligt högre klockfrekvens, och lite senare, när Windows 3.11 var det bästa MS hade gjort, hur en 50 MHz 486 körde snabbare än en 90 MHz Pentium. I regel funkar nya system bäst med nya datorer, även om en AMD Quad-Core på 2,6 GHz borde vara rätt kvick oavsett vad man kör. Det kan inte vara den det hänger på om datorn är slö att komma igång.

Jag gissar på antivirus. Stäng av det och se om det inte går fortare.

Ett annat knep om man vill att datorn ska starta snabbare, oavsett vilket OS man kör är att inte stänga av den, utan hibernera i stället. Då packas all status från minnet ner på en fil på hårddisken och man kommer tillbaka till samma ställe som man var sist när man startar datorn igen. Det funkar utmärkt både med Windows och Linux, och antiviruset körs inte om man inte ber om det (FMH).

guraknugen
0

#4, #6, #8: Håller visserligen med dig i sak, men känns det ändå som lite onödigt att dra in Linux i sammanhanget? Jag tror att det får folk att ta avstånd från Linux och tro att Linux-folk är ett gäng stöddiga typer som hånar folk som gjort andra val av operativsystem, och det lär ju inte gagna Linux eller någon annan heller egentligen, för den delen. Om vederbörande uttryckligen hade frågat om ett alternativt operativsystem så ja visst, självklart är Linux ett alternativ värt att prova, men nu var ju frågan en annan.

Visst, de flesta Linuxdistributioner är säkert bra mycket snabbare på de flesta sätt än Windows Vista, men sju minuter kan knappast vara normalt för ens Vista. Det verkar alltså som att frågeställaren är nöjd och glad om hans dator startar upp med ”normal Vista-hastighet” och något superdupersnabbt Linux à la Puppy Linux är alltså klar overkill i sammanhanget och skulle förmodligen också komma till korta i andra avseenden; det beror ju på vad man tänkt använda sin dator till.

Jag säger inte att du har fel på något sätt, bara att de tre inläggen kanske var lite för mycket och kanske en liten aning onödigt i just denna tråd…

Ska också erkänna att jag själv ibland gör samma sak, så slå mig gärna på fingrarna om det händer igen…

Inget fel att säga vad man tycker, men det är ibland svårt är att göra det utan att det uppfattas som pekpinnar.

#10: Betydligt mer konstruktivt än de inlägg jag syftade till ovan.

#0, #2: En annan sak som jag funderar på lite, är om det kan vara så att det är någonting som operativsystemet försöker hitta eller starta men misslyckas efter ett antal tidsödande försök. Svårt att säga vad i så fall, det var bara en tanke jag fick som jag inte har utvecklat. Tänkte att om jag bara nämner den så kanske det kan inspirera någon annan att spinna vidare eller förkasta. Har ju inte Windows själv numera, så jag har ingen detaljkoll alls. Men det känns som sagt som att den förgäves försöker få kontakt med något, typ…

rumpino
0

låt mig gissa, du har en extern hårddisk eller något annat inkopplat i usbporten?

Alsterolle
0

Först - tack för de konstruktiva svar som jag fått.

#12 Ja, jag har extrerna USB-hårddiskar. Skall prova att koppla bort dessa och stänga antivirus (AVG 8.5) så får vi se hur det går.

Inkanyezi
0

#11 Medges, men jag har svårt att tänka mig något riktigt bra skäl att byta från XP till Vista, så det gör mig så klart nyfiken på varför folk verkligen vill göra burken slöare och ta bort ett stabilt och beprövat system till förmån för ett relativt oprövat, som inte erbjuder några direkta fördelar.

Som de flesta kanske vet, var Vista inte någon riktigt definitiv utgåva, och nu har uppföljaren kommit (Windows 7), och den verkar ha det som Vista saknade. De flesta professionella användarna graderade inte "upp" till Vista för de många kompatibilitetsproblemen och tveksamhet om det skulle fungera med hård- och mjukvara som man redan använde.

Så den första delen av mitt första inlägg var faktiskt allvarligt menad; jag kan inte se något bra skäl till att sätta Vista på en burk som funkar bra med XP. Rätta mig gärna om det är alldeles fel. Min Windows-burk med XP har aldrig kraschat, och med programmen jag använder har jag aldrig fått blåskärm. Den startar kvickt, fast min processor inte ligger i närheten av prestanda hos en AMD Phenom Quad (har en P4). Enklast vore så klart att återgå till XP.

Men jag inser att problemet kan ligga i någon inkompatibilitet i hårdvaran, men det borde i så fall ge upphov till något felmeddelande.

Annars är det också ett helt seriöst förslag att frysa datorn i stället för att stänga den när man ska stänga av. Det går mycket kvickare att starta, och jag använder hibernering både på Linux och Windows.

Inkanyezi
0

Kanske skulle tillägga, att när man fryser datorn i stället för att stänga av, är det bäst att koppla bort allting som är externt innan man tar ner den, och koppla in det igen när den har kommit igång efter hiberneringen. Det kan vara struligt om det är en stationär dator, eftersom det med dynamisk IP också gäller bredbandet. Om man har en router är det inget problem, eftersom routern håller statisk IP för datorn. Men det är inte säkert att exempelvis en extern hårddisk håller sin plats när man hibernerar, och det finns också en risk att filsystemet på den externa enheten inte stängs, utan står öppet, och om alla filtransaktioner inte är klara så kan det skita sig. Alltså; inga externa enheter och ingen dynamisk nätanslutning när man hibernerar, för att kunna komma igång enkelt igen. Visst, det är en enkel sak att koppla upp igen, Linux gör det automagiskt, i Windows kan man vara tvungen att be om det. Men externa enheter via USB verkar inte helt genomtänkt när det gäller hur de återansluts efter att datorn har varit strömlös.

Om man har en extern enhet som inte syns efter att man har väckt datorn är det bara att dra ur den och plugga in den igen så kommer den upp.

guraknugen
0

#15: Hibernering är ett intressant ord, förresten. Viloläge?

På de datorer jag haft har det aldrig fungerat ordentligt, kanske beror på extern utrustning jag haft inkopplad då. Har haft dåliga erfarenheter av det med Windows 98, Windows 2000, Windows XP och alla Linusdistributioner. Så även  vänteläge tills alldeles nyligen. Brukar köra det på min Eee PC 900 med Mandriva Linux Free 2009.0 och det fungerade oftast, men ibland hängde den sig vid återstart. För några veckorsedan poppade det upp att det kommit en ny utgåva, Mandriva Linux Free 2009.1. Installerade denna och sedan dess (några veckor sedan nu) har det fungerat helt smärtfritt! Men på min Ubuntu-dator vågar jag fortfarande inte köra Vänteläge.

Där är heller inte behovet så stort i och med att jag använder den som en stationär dator fast det är en laptop: Den står alltid där den står, med sin utrustning inkopplad, och när jag tryckt på startknappen brukar jag ändå ha något annat att göra tills den är igång. Ser den som en tyst stationär dator med batteribackup… Det var trevligt när vi hade strömavbrott för ett tag sedan. Frugans stationära dog direkt, jag kunde lugnt och stilla stänga av min utan risk. Och oj oj oj, nu är jag ju LÅNGT utanför ämnet igen! Kan ju lika gärna börja prata om gitarrer istället… men lugn, jag slutar nu.

Inkanyezi
0

Mitt instrument är ju flöjt, gitarrer är jag inte särskilt hemma på, även om jag vet att det är viktigt att greppbanden inte är ojämnt höga… Jag har en gång lärt mig bygga gitarrer, men det mesta i den vägen jag har gjort är en del reparationer, som att byta lock och att justera greppbrädor, sadlar och stall. Akustiskt, så klart. Jag håller på att lära mig spela kubansk tres.

Hursomhelts, Windowsburken som kör XP låter jag bara gå tills den självdör, och så knäpper jag av med strömbrytaren på baksidan. När jag sedan startar igen så vaknar den från det läge som den har hamnat i, om det nu är vänteläge eller vad det heter. Det funkar fint och det går fort.

Ubuntu har aldrig strulat för mig när det gäller nerfrysning, och det kan ha fördelar om man vill fortsätta jobba där man var sist när man drar igång igen.

Start från hibernerat går betydligt kvickare än att starta från noll. I Windows kommer man in direkt i den senast inloggade sessionen, men Ubuntu vill ha ett lösenord innan man blir insläppt.

guraknugen
0

#17: Även Mandriva Linux Free 2009.1 vill ha lösenord. Kör Gnome-versionen så det är säkert en Gnome-grej, men det är säkert samma med KDE och de andra miljöerna också, kan jag tänka mig.

Lill-Kisse
0

Är Microsoft och datortillverkare i maskopi med varandra tro? Det har ju alltid varit så att man inte kan byta upp sig till senare versioner av ett operativsystem eller något alldels nytt utan att PCn blivit slöare. Alltså kör man så länge PCn går med det operativsystem man haft från början. Annars är det säkrast att shoppa helt nya grejer.

Inkanyezi
0

#19 Ungefär så ligger det till, men det är ju annorlunda om man väljer ett annat operativsystem. Kanske är det där med länkningen mellan datormodell och operativsystem tydligare där det är hårdare styrt, som hos Apple. Det lönar sig sällan att sätta i ett nyare system i en gammal dator, och så har det varit i alla fall de lite mer än tjugo år som jag har pysslat med datorer.

Men… Den dator som den här tråden startades om är inte en gammal häck som är slö, utan en väldigt snabb dator som borde vara ganska aktuell också idag. Jag har faktiskt ingen aning om varför den är slö på att starta. Min lilla bärbara, en Acer 4315, har bara hälften så mycket minne och mycket klenare processor, en Celeron, men den startar med Vista på ungefär två minuter och visar loggan nästan direkt och inloggningsskärm på mindre än en minut (jo, den är inte klar med uppstarten när man loggar in, och den tar god tid på sig innan den kan användas med Vista). Ubuntu 9.04 är uppe ungefär dubbelt så fort. Datorn som tråden startades om är mer än dubbelt så snabb som min bärbara, så något fel är det…

Och jag är naturligtvis tacksam för att folk måste skaffa ny hårdvara, eftersom jag hittar mina datorer i återvinningen.

guraknugen
0

#20: I återvinningen? Nu kanske jag helt har fått hjärnsläpp, men är inte det olagligt att plocka grejer från återvinningen? Har till och med hört att man inte ens får plocka tillbaka sina egna grejer när man väl slängt dem där…

Men som sagt, jag kan här totalt ha missuppfattat det hela, men ingen rök utan eld, heter det ju…

Lill-Kisse
0

Ja, nog verkar det som om lull-lullet runt omkring påverkar en uppstart. Sätt igång datorn först och knäpp sedan igång resten, d v s skrivare, extra diskar, nätuppkoppling etc. Det kan göra stor skillnad oavsett hur häftig PC man har.

Inkanyezi
0

TJa, eftersom ingen har klagat och jag sköter det ganska snyggt, dvs lämnar behållaren i bättre ordning än när jag kom och inte strör skräp runtomkring, så har jag fått hållas. Jag har hittat en hel del användbara grejer där. Hittills har jag inte hittat någon dator med bättre än P4, men jag har två såna vid mitt skrivbord och två i reserv och har givit bort tre. Har också piffat upp en del äldre burkar med Athlon och P3. Folk slänger rätt fina grejer i återvinningen.

Om det på något sätt är otillåtet, så har det i alla fall inte stört mig.

guraknugen
0

#23: Nej, jag vet inte vad som gäller. Det jag skrev om har jag fått för mig gäller på återvinningsstationer. Tänkte inte på att du kanske mer syftade på en mer lokalt belägen återvinning, exempelvis ”soprummet” hemmavid, typ…

Men har ingen koll egentligen. Någon som vet? Fast det är ju egentligen fel tråd i så fall, kanske skulle skriva en ny i så fall.

Lill-Kisse
0

#21. Lagligt eller olagligt beror på vilken återvinning man menar. Det finns åtskilliga s k soprum, grovsopor, återvinningsstationer som är öppna för att lämna, hämta och byta grejer. Den idén är ju super och har vunnit mark i flera bostadsområden! Vi får hoppas på spridning av sådana idéer, för så vitt jag vet är det inte olagligt att byta grejer med varandra - generellt sett alltså.

Alsterolle
0

För att återgå till ursprunglig frågeställning - och gissningen i #12 har jag gjort följande:

Kopplat ur mina externa USB-enheter efter nerstängning.
Startar dator - nu helt OK starttid - och slår på ström till USB-enheterna (hub+hårddiskar).

Så det gick bra - även utan byte till Linux eller besök på återvinningsstation!

rumpino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

se där =) det gjorde riktigt mkt för mig också.

sen kan du ju ta hem nått 'optimizer' grejs som tex ccleaner o kolla uppstarten. jag har avaktiverat det mesta se bild.

oväntat att det skulle bli massa linuxsnack i denna tråd också  :)

guraknugen
0

#27: Linuxfolk brinner nog mer än många andra datoranvändare, tror jag… De har ju ofta gjort ett aktivt val, medan de flesta som har Windows har det som var i datorn när de köpte den utan att bry sig. De har samma som kompisarna och så är det bra med det…

Så det är nog därför det blir en del Linuxsnack i många trådar oavsett vad trådarna gäller. Det man brinner för talar man gärna om, och ser man en chans att få in Linux i diskussionen kanske man tar den…

Dessutom är väl många Linuxannändare lite frustrerade över att folk bara finner sig i allting. Tror Linuxfolk mer är vana att kämpa i motvind för att få det de vill ha och att ofta få motgångar. Exempelvis när det gäller att kunna köpa en bärbar dator utan operativsystem så att man slipper betala licensavgifter till ett företag vars produkter man ändå inte vill använda och så vidare. Det är det som jag själv försöker få ordning på för tillfället, i alla fall.

Inkanyezi
0

Tja, jag föreslog aldrig byte till Linux; jag bara nämnde att en sån dator går mycket fort när man kör Linux. Nån slags troll måste det ju vara i den när den tar så god tid på sig för att starta. Jag fattar inte riktigt varför den ska söla när någonting sitter i USB-porten.

Jag har vant mig vid att det som sitter externt inte funkar som det ska när man har det ikopplat från början, bland annat för att min dator har flera användare, och när man växlar användare så har man kanske plötsligt en enhet på skrivbordet som man inte kan avmontera för att man inte har rättigheter på den. Modemet kopplar inte heller upp när det sitter i vid start, det måste pluggas i efter att systemet har kommit upp.

Så tråden var faktiskt informativ för de flesta som läser ordentligt. Man lär sig att externa saker ska kopplas bort när man stänger av, för att de ska funka ordentligt vid uppstart. Plug and play betyder tydligen just det, att man kan använda grejerna direkt när man pluggar i dem, men att det kan vara tveksamt om man inte pluggar ur…

HenrikLundin
0

Har man en portabel hårddisk kan detta problem uppstå. Då ska datorn kolla genom alla diskar INNAN den startar. Även andra apparater med minne. Så detta brukar leda till att man få vänta ett tag. Finns en funktion som tar bort detta i bios. Nu minns jag själv inte riktigt vad det heter. Men det har iaf med USB att göra. Kanske detta gör att dus lipper problemet.

Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!

gurin
0

Det är nog den nya versionen av AVG som spökar. Den vill scanna allt innan start, även usb-hårddiskar. Den kan till och med få för sig att börja scanna hela nätverk.  Därför går det fortare om de inte är i vid uppstart. Men AVG är ju gratis.

mvh/gurin

rumpino
0

Jag har NOD32 och har ändå problemet, jag läste nånstans att det är vista 64b som ställer till det.